Gå til innhold
  • Bli medlem

CamelBak er nyttig


Anbefalte innlegg

Annonse
Eller er jeg skikkelig barsk som benytter CamelBak i dagliglivet? :P

Ja, du er nok en skikkelig harding! :D Du er forberedt for alt og slipper å søle saft fra glasset i tastaturet på EDB-maskinen din. En skikkelig hverdagssoldat! I dag som det fredag, kan du jo prøve øl i drikkesekken og legge et dren i snurrebassen, så trenger du ikke å flytte deg fra stolen i det hele tatt. God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barsk. Uten tvil. Jeg pleier også å ha camelbak på meg til enhver tid. Noen synes kanskje det ser teit ut å ha drikkesekk under dressjakka i selskaper, men jeg vet at det er kult. Jeg kan befinne meg langt unna nærmeste drikkekilde, og slippe å bekymre meg for dehydrering. Og jeg kan stå komfortabelt og se mine kamerater falle om i varmt vær, mens jeg ler og plasserer lillefingeren i munnviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kallen en drikkesekk for CamelBak :wink:

Tror nok det skyldes "prinsippet" med at man bærer vannet i en sekk på ryggen i stedenfor i en flaske hengene og dingle.

Det er samme prinsippet som kamelen bruker, altså i en sekk/pukkel på ryggen, derav navnet Camelback.

Angrer ikke et sekund på at jeg fikk tak en slik. Man drikker mye oftere da den hele tiden er lett tilgjengelig.

Den henger ikke å slenger forran på sekken slik som flaskene gjør.

Camelbacken er blitt et "must" på tur.

Hilsen smarten som også er dritbarsk med camelback på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den nesten hver gang etter jeg tar korte treningsturer. Da fyller jeg hele 3 literen, men det er skjelden at jeg drikker mer enn 1.8 liter på 1.5 time. Så når jeg sitter å tar meg sammen med vg på skjermen etterpå, så drikker jeg resten av camelbak'en. Så ja, den blir brukt i dagliglivet. Synes også at det ser sexy ut når jeg har den i sekken med slangen utpå dagsekken som jeg bruker når jeg skal ut på forskjellige ærend -som f.eks. handling o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig nyttig, et must på lengre treningsturer. Syns også sekkene CamelBak lager erav høy kvalitet og har veldig god bærekomfort. Selv har jeg M.U.L.E-modellen.

EDIT: Kom på at jeg faktisk har en sekk til salgs. Isolert pose med isolert slange, helt ubrukt, fortsatt i pakningen! Tror volumet er på 2 eller 3 liter, er litt usikker. Send PM dersom du er interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ulempen med Camelback er at du drasser med vekten til vann som du på mange steder også kan finne i naturen. Jeg tar derfor ikke med det systemet når jeg skal på fjelltur der jeg vet det finnes rent vann.

Jeg har alltid som vane om å ikke ta med noe annet enn en kopp på fjelltur, men det ble faktisk lite vann på meg i fjor i Aurlandsdalen da jeg var på tur med veldig varmt vann. Jeg hørte vann overalt, men det var ikke overalt at du kunne stikke koppen i en bekk. Jeg måtte drikke litt fra flasken til en turkamerat. Så en ekstra flaske eller kamelsekk med veldig varmt vær kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått i fjellet i over 30 år uten drikkesekk.

Skjønner ikke hvordan jeg har overlevd

:D

Her må man vel huske å skille mellom drikkesystemene (posene til å putte inn i vandresekken), og de rene trenings/drikkesekkene som jeg tror det snakkes om her. Det er nok ingen, eller ihvertfall ikke mange som har med seg en slik trenings/drikkesekk på en vanlig fjelltur. De er vel mest beregnet til trening og til kortere turer etc.

--

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man vel huske å skille mellom drikkesystemene (posene til å putte inn i vandresekken), og de rene trenings/drikkesekkene som jeg tror det snakkes om her. Det er nok ingen, eller ihvertfall ikke mange som har med seg en slik trenings/drikkesekk på en vanlig fjelltur. De er vel mest beregnet til trening og til kortere turer etc.

--

Glenn

Evje: Det blir litt feil å si det på den måten. Drikkesekk har gjort ting lettere. Samme som internett her, om det ikke hadde vært for internett, ville vi ha skrevet brev inn til et magasin (villmarksliv f.eks.) for å diskutere dette.

Glenn: En drikkesekk er i grunn en sekk med en vannpose inni. Denne vannposen går det å putte i større sekker, jer bruker drikkeposen på flerdagsturer ja. Det er genialt hvis en står nede i en dal og skikker opp på en ås hvor det hadde vært perfekt å ha pause på, problemet er bare at det er ingen tilgang til vann der oppe. Eller hvis en går i område med lite tilgang til vann:) Har møtt og kjenner mange som rukker kamelbakk-posen på flerdagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenn: En drikkesekk er i grunn en sekk med en vannpose inni. Denne vannposen går det å putte i større sekker, jer bruker drikkeposen på flerdagsturer ja. Det er genialt hvis en står nede i en dal og skikker opp på en ås hvor det hadde vært perfekt å ha pause på, problemet er bare at det er ingen tilgang til vann der oppe. Eller hvis en går i område med lite tilgang til vann:) Har møtt og kjenner mange som rukker kamelbakk-posen på flerdagsturer.

Du har helt rett, og når man ser på f.eks M.U.L.E som er nevnt tidligere i denne tråden så vil jeg bare si at jeg ikke har noen som helst problemer med å se nytten/behovet av en slik drikkesekk. Selv på lengre turer. Mange er kanskje ikke klar over størrelsen på sekkene der er snakk om. De rommer jo en god del og er glimrende til eksemplene du nevner. Jeg var selv ikke 100 prosent klar over utvalget av rene trenings/drikkesekker før denne tråden.

Forskjellen på de to har jeg forsåvidt vært klar over hele tiden :lol: Også det med posen som kan flyttes mellom en liten drikkesekk og større sekker klargjort for dette.

Og når det er sagt, så er forresten et godt "innebygd" drikkesystem til min nye Bergans Rondane 65L noe av det første som står på innkjøpslista før tursesongen virkelig setter inn for min del. Gleder meg til det :)

--

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Camelbak'en er genial for lengre trening. Spesielt sykling og ski.

Men når det gjelder vandreturer så holder det lenge med en kopp på utsiden av sekken for meg. Med unntak av noen strekk på Setesdal Austhei så har jeg aldri hatt problemer med å finne drikkevann. Så på tur blir Camelbak liggende hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd merket CamelBak, men hadde en drikkesekk for ikke veldig lenge siden. Problemet med denne var at tuten (der man suger) lakk det vann gjennom uten at en tygde/sugde! Dessuten er den ubrukelig på kalde vinterturer da vann i slangen fryser. Gikk med en slik en på Grenaderen i fjor i -15c. Vannet frøs etter 15 minutter, sykt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne var at tuten (der man suger) lakk det vann gjennom uten at en tygde/sugde! Dessuten er den ubrukelig på kalde vinterturer da vann i slangen fryser. Gikk med en slik en på Grenaderen i fjor i -15c. Vannet frøs etter 15 minutter, sykt irriterende.

Når camelbak-slangetuten blir eldre, kan den lekke selv uten sug. Har man mye annet sekken, komprimerer dette drikkeposen ganske mye når man bøyer seg og det renner ut. Har opplevd dette og kjøpte ny tut som holdt tett.

Grenaderhistorien din minner om en Birkebeiner der jeg stilte med Camelbak med vinterfòring. 16 minusgrader ved start. Bånnfrossen i startøyblikket. 2 kg ekstra ubrukelig vekt over fjellet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når camelbak-slangetuten blir eldre, kan den lekke selv uten sug. Har man mye annet sekken, komprimerer dette drikkeposen ganske mye når man bøyer seg og det renner ut. Har opplevd dette og kjøpte ny tut som holdt tett.:

Det er derfor det er en ventil som det går an å stenge like ved sluttstykket... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd merket CamelBak, men hadde en drikkesekk for ikke veldig lenge siden. Problemet med denne var at tuten (der man suger) lakk det vann gjennom uten at en tygde/sugde! Dessuten er den ubrukelig på kalde vinterturer da vann i slangen fryser. Gikk med en slik en på Grenaderen i fjor i -15c. Vannet frøs etter 15 minutter, sykt irriterende.

Camlebak har en bryter som du kan snu for å låse åpningen. Når den er åpent, kan du bare bite i munnstykken for å få ut drikke.

Dette med frysing finnes det løsninger for. Jeg har sett folk som har pakket slangen inn i neopren e.l. Trikset er også å blåse væsken tilbake i sekken etter at du har drukket, slik at slangen er tom. Vannet i sekken må også pakkes inn i en genser eller noe neopren.

Jeg pleier på skitur å gå med en sykkelflaske. Trikset der er å begynne med varmt vann. Når turen er slutt er det så vidt flytende på den siste resten med drikke. Og det hjelper også å fylle med noe sukkerholdig (solbærsaft) istedenfor bare vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåse vannet tilbake hjelper nok på men ikke alltid nok, skal ikke mange dråpene til for at det fryser til ei propp. Med kalde kjaker er det ikke alltid like enkelt å åpne. Fryser munnstykket går det jo an å putte det i munnen. Camelbak'en er best på milde/varme dager når vesketapet er størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.