Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på sovepose


Anbefalte innlegg

Jeg skal handle en sovepose, helst en for helårsbruk, regner med å prøve meg på noen vinterovernattinger i mark og fjell i vinter. Jeg har sett på Helsport Juvass, den er jo ganske lett også, ingen ulempe.

Men jeg er 194 høy. Og Helsport Juvass kommer kun i anbefalt persolengde 195. Vil jeg bli fornøyd med den? Utfra andre innlegg her ser det ut som det anbefales å ha litt mer plass?

Har noen tips om en lengre helårspose? Er det forresten særlig realistisk å finne en helårspose, eller er det bedre å kjøpe to poser istedet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med din lengde ville jeg anbefalt deg å prøveligge posen og kjenne etter om posen er lang nok, dvs. om du stanger imot topp eller bunn i posen. Et annet aspekt er om posen føles romslig nok i bredden nedover kroppen.

Min erfaring er at det ikke finnes noen fullgod helårspose for nordiske forhold. Det finnes ikke poser hvor du sover godt uansett om tempen er -30 eller + 25. Selv har jeg 3 poser (av 5) som jeg bruker oftest, en lett sommerpose, en ultralite dunpose til ned mot -10 samt en syntet vinterpose.

Har vært en del brukere som har skrevet positivt om Nanoks dunposer, kanskje verdt en titt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg var inne og kikket på Nanok sine sider nå. De ser jo bra ut, men ingen av dunposene deres har lengde over 195. Fiberposen Performance -20 kommer i 205 og ser interessant ut. Den kan kanskje fungere til bruk hele året (i Norge)? Tror ikke jeg skal på polferd med det første.

Har andre med høyde over 190 noen erfaringer med 195-poser, eller har dere alle kjøpt lengre poser?

-Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noe leting synes jeg Mountain Equipment Glacier 1000 ser bra ut for meg. Vannresistent ytre og dun inni. Lett og ikke av de aller dyreste. Den kommer i en XL som er enten 200 eller 205, avhengig av hvilken forhandler jeg ser på... Får komme meg til en forhandler som fører den, tør ikke helt å kjøpe fra nettbutikk når jeg ikke er bombesikker på hva jeg vil ha.

Jeg hadde nok sett meg litt blind på Helsport og Ajungilak bare fordi jeg kjente til merkene.

-Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sett meg litt blind på Helsport og Ajungilak bare fordi jeg kjente til merkene.

-Robert

Det er hovedgrunnen til at disse fremdeles er så markedsledende som de er :D Morsomt å lese på soveposene til "Ajungilak of Norway by Mammut of Germany - Made in China"...

Mountain Equipment lager ganske bra poser. Har en lett sommerpose derfra, og kvaliteten er helt super! Dette er en pose med elastiske sømmer, som gjør at posen alltid ligger inntil kroppen. Den funksjonen er en vanesak, men jeg kan helt klart se at noen missliker det veldig. Så det kan være lurt å prøve osen godt i butikken før du kjøper.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette blir kanskje en liten avsporer. Men det handeler værfalt om soveposer. Jeg har tenkt meg en sovepose, bruker bare min søsters (Hun går aldri på tur uansett) men vil likavel ha en egen, da trenger jeg ikke tenke så mye på at det er hennes.

Men har tenkt på en tre sesongers sovepose, som går ned til rundt -10 grader. Så er det om jeg skal ha dun eller ikke, er litt usikker, jeg er bare 14 år og vaser ikke akuratt i penger. Og skal jeg ha en skikkelig dun sovepose må jeg nesten opp i 3000 som er litt penger for meg, ikke uoverkommelig med blir litt mye. Så jeg lurer på hvor mye forskjell er det egentlig? Hvis jeg gir 1000 kr pluss/minus i en vanlig? (Kunstfiber)

F.eks Mountain Equipment Starlight II på:

http://www.sportsnett.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedgrunnen til at disse fremdeles er så markedsledende som de er :wink: Morsomt å lese på soveposene til "Ajungilak of Norway by Mammut of Germany - Made in China"...

Mountain Equipment lager ganske bra poser. Har en lett sommerpose derfra, og kvaliteten er helt super! Dette er en pose med elastiske sømmer, som gjør at posen alltid ligger inntil kroppen. Den funksjonen er en vanesak, men jeg kan helt klart se at noen missliker det veldig. Så det kan være lurt å prøve osen godt i butikken før du kjøper.

Lykke til!

Jeg har en ME ultralite dunpose som jeg er meget godt fornøyd med. Lett og kompakt, svært liten lekkasje av dun. Jeg bruker den ned mot -10 (har brukt den ned mot -15 men da med klær på i posen). Har hittil ingen grunn til å si noe negativt om de ME produktene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

195 for en sommerpose er ikkeno problem, men man bør ikke tøye grensene for vinterposer. Ved å presse i endene lages det kuldebroer. Om vinteren putter man jo gjerne også klærog annet i posen, så det er viktig med nok plass.

Men på den annen side: Det er sikker med soveposer som med sko; str 45 hos en fabrikant tilsvarer 46,5 hos en annen. Så det er sikkert lurt som det er anbefalt lenger oppe her å "prøve den på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette blir kanskje en liten avsporer. Men det handeler værfalt om soveposer. Jeg har tenkt meg en sovepose, bruker bare min søsters (Hun går aldri på tur uansett) men vil likavel ha en egen, da trenger jeg ikke tenke så mye på at det er hennes.

Men har tenkt på en tre sesongers sovepose, som går ned til rundt -10 grader. Så er det om jeg skal ha dun eller ikke, er litt usikker, jeg er bare 14 år og vaser ikke akuratt i penger. Og skal jeg ha en skikkelig dun sovepose må jeg nesten opp i 3000 som er litt penger for meg, ikke uoverkommelig med blir litt mye. Så jeg lurer på hvor mye forskjell er det egentlig? Hvis jeg gir 1000 kr pluss/minus i en vanlig? (Kunstfiber)

F.eks Mountain Equipment Starlight II på:

http://www.sportsnett.no/

Dunposer er lettere, blir mindre sammenpakket og varer lengre enn sine syntetiske rivaler. og koster mer.

-10 i dunpose får du hos en stort selvstendig sportsbutikk i osloområdet for omtrent 3k. (på salg for øyeblikket,

kanskje det finnes enda bedre deal´er der ute)

Kostnad/år regnestykket kommer visst ut til dunens fordel ryktes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ikke bort i fra at en pose på 195 kan være bra, det kan være den passer.

Men som tidligere nevnt ville jeg prøvd den først når det er såpass nærme din egen lengde.

ME på 200 eller 205 burde være mer enn lang nok, og sånn sett helt greit å kjøpe uprøvd.

Jeg har ingen selv, men flere venner med ME poser, og de virker å være av svært god kvalitet.

Det eneste ulempen er at de er relativt smale, i alle fall den jeg har prøvd.

Så hvis du er bred over skuldrene ville jeg prøvd først.

Hvis du er høy og tynn tror jeg nok du trygt kan bestille en ME pose uprøvd.

(Deu kan jo uansett returnere den innen 14 dager hvis du bestiller fra en norsk nettbutikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.