Gå til innhold
  • Bli medlem

nord og sørpolene flytter på seg.


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

Annonse

Altså som jeg ser det så må det jo ha en liten effekt, har aldri hørt om at kompasser viser feil pga det.. Men mulig det han noen utslagsgivande..

Men tror du kan bruke kompass, det vil funke, ikke noe og tenke på det med polene. Da hadde nok flere vist i tilfelle det var sånn. Men for alt jeg vet så tror jeg at du kan bruke det uten beskymring for akuratt det. (Men sier ikke noe sikkert, dette er bare sånn jeg tenker).

- Martin Th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den magnetiske nordpol er i stadig bevegelse.

http://www.dmi.dk/dmi/index/nyheder/nyheder-2004/pol_pa_polvandring.htm

og

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2006_4/Artikler/Nordlys

Se også http://www.tgo.uit.no/articl/veientil.html

Det er vel en ganske etablert teori at de magnetiske poler bytter plass med noen hundre tusen års mellomrom. Leser du på linkene så ser du at det faktisk er den magnetiske sydpol som ligger i nord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misvisnig og endringer i misvisning som følge av at magnetisk nordpol (norske forhold) flytter seg er oppført på kartet. Å ta hensyn til misvisning og endringer i misvisningen er en enkel og grunnleggende orienteringskunnskap. (Er en usikker står det oppført på statens kartverk om en skal legge til eller trekke fra. )

Kan også legge til at som regel er rutenettet på kartet ikke rettet inn mot virkelig nord-sør, men justert for å ta hensyn til både virkelig og magnetisk nord-sør. Misvisningen vil også variere etter hvor en befiner seg i landet/verden. Dette skjer som følge av at jord/berggrunn vil påvirke magnetfeltene.

Litt utenfor emnet...:

Forøvrig har mange gode kompass mulighet for å stille inn misvisnigen slik at en ikke trenger å tenke på dette for hver gang en tar ut ny kurs. på vinteren kan det slik sett være en god ide å ha et speilkompass der en kan stille inn misvisning og som også har mulighet for å måle helling i terrenget om en skal vurdere skredfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en ganske etablert teori at de magnetiske poler bytter plass med noen hundre tusen års mellomrom. Leser du på linkene så ser du at det faktisk er den magnetiske sydpol som ligger i nord :P

Tek nok ikkje så lang tid som nokre hundretusen år. For cirka 5000 år siden var Thurban jordens polstjerne og om 13.000 år vil Vega ta over. Og for den tolmodige kjem Polaris tilbake som polstjerne om 26.000 år. Dette røret her kan vi takke tyngdekrafta til månen og sola for.

Men det er vel uansett neppe noko vi treng å bekymre oss for enda? :o

Godt Nyttår folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tek nok ikkje så lang tid som nokre hundretusen år.

Fra ene linken jeg ga ovenfor, DMI:

Ved en polvending bytter den magnetiske nord- og sydpol plads. Det sker dog ikke fra den ene dag til den anden; men ved en gradvis svækkelse af feltet over en periode på nogle hundrede eller få tusinde år. Processen slutter med, at feltet genetablerer sig igen, men med ’forbyttede’ poler. Det er i gennemsnit sket en gang for hver 240.000 år tilbage i tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva jeg vet har de to tingene ingenting med hverandre å gjøre. Himmelens nordpol flytter seg langsomt over himmelen og styres av Melkeveiens langsomme strøm. Syklusen er 26000 år.

Ingen vet vel hvordan jordmagnetismen kommer til å være i fremtiden. Vi vet bare at den ikke har vært stabil i fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.