Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde og tilpassing av langrennski


MBK

Anbefalte innlegg

Har etpar langrennski jeg fikk i 7.klasse, altså som 12 åring. Det er skremmende 6 år siden, men skoene passer enda. Skiene var litt for lange etter min smak de første årene, men hvor lange skal egentlig skiene være iforhold til høyden? Jeg husker ikke hvor lange de er i farten, men jeg er 165 selv. Både høyde og vekt har jo endret seg siden jeg var 12, skal skiene tilpasses noe mtp. på vekt også? Er klassiskski / ski for turer i oppkjørte løyper på fjellet det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skilengde.

Klassiske ski (+20-25 cm)

Klassiske ski, ungdom (+15-20 cm)

Skøyteski, senior (+5-15 cm)

Skøyteski, ungdom (+0-10 cm)

RCR universal - kombiski (+10-15 cm)

Leses som: din kroppslenge + tallmenge i parantes.

For å sjekke spenn gjelder fremdeles den gamle regelen om å stå på skiene med full kroppstyngde, med et vanlig A4 ark under. Arket skal kunne bevege seg rimelig fritt under smøresonen.

De fleste seriøse sportbutikker vil kunne hjelpe med å velge riktig par ski tilpasset deg og dine bruksønsker.

God tur.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker personlig å ha kortest mulige ski. Mine klassiske langrenn ski er tror jeg 180 cm, mens jeg er 172 cm. Men det er smak og behag. Med så korte ski bør du passe på å få stive nok ski, slik at du beholder en stor nok smørelomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skiturer hvor man skal lange ut og holde stor fart med diagonal skiteknikk, vil lengden ha noe å si. Da er +20 en god regel.

Kortere ski gir bedre kontroll og gjør det lettere å svinge. Kortere ski vil også gjøre det lettere å variere mellom diagonal og skøyteteknikker.

Nå er det jo mer og mer "trikkespor" ute så dermed har lengde (derav også skienes bæreevne) ikke lengre så mye å si.

Selv har jeg lengde på 200 cm(hmm...mulig at de er 205) på fjellskia mine (er selv 183 cm.) og 205 på markaskiene mine.

Før hadde jeg 210 som "fast" lengde, men i og med jeg driver med snørekjøring er litt kortere ski en kjærkommen ting.

Som Linda påpeker er stivhet en essensiell ting her, pass dog på at skiene ikke er for stive da dette bl.a.vil gi et skikkelig dårlig fraspark.

Når du prøver stivhet skal et ark kunne føres fram og tilbake ved smørelommene. Dette er med begge bena plassert på hver sin ski.

Flytter du så vekten over til den ene skia skal da arket sitte fast.

For uerfarne vil som regel kortere ski være en god ting.

Derfor tok jeg med "ungdomslengder" i oppsettet mitt over.

God tur.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.