Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg af ski


Jakob

Anbefalte innlegg

Kære Alle.

Spørgsmålet har unægteligt været stillet før, men da jeg har svært ved at orientere mig i alle de forskellige ski typer (rondane, fjeldski, turski, backcountry, osv.), håber jeg på lidt tålmodig hjælp (evt. link til andre tråde med forklaringer er meget velkomne).

Mit spørgsmål er:

Jeg skal bruge nogle ski som jeg kan bruge UDEN for sporet, dvs. når vi er på ugestur i Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane og deslige.

Jeg skal ikke bruge dem til at køre telemark og topturer er ikke en del af planen pt.

Det vil sige:

1. Ski som kan bruges uden for sporet.

2. Hvilke støvler passer godt?

3. Hvilken binding er bedst til ski og støvler

4. Hvilke ski-stave er gode uden for sporet.

5. EVT. hvis jeg også skal bruge dem i sporet (altså ski).

På forhånd tak for tålmodigheden!

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Jakob!

Det du er på utkikk etter er et par fjellski. Dette er breie, kraftige langrennski. De er breie for å ha stor overflate og stor bæreevne.

Det finnes mange modeller på markedet. Fjellski har, i motsetning til vanlige langrennski, stålkant og innsving. Dette er for å gjøre det lettere å styre på vanskelig føre. (Hvis du går på tur med hund kan det være en fordel å velge en ski uten stålkant. Det er ille å kjøre over poten med stålkant langs skia) Husk at man får både smørefrie og smørbare (glatte) ski.

Når det gjelder bindinger finnes det i hovedsak tre typer:

>"Step in" bindinger hvor du bare trykker tuppen av skoen ned i bindingen,

>Manuell bindinger som krever en manuell åpning og lukking ved å bruke en "hendel",

>75 mm bindinger som har en flat skotupp som klemmes fast i bindingen. Det er også mulig å bruke en wire rundt helen for ekstra støtte.

For fjellski anbefaler jeg ikke "step in" fordi de lett kan ise igjen med eller uten støvelen i. Det kan være vanskelig å få åpnet bindingen ettersom mekanismen i bindingen blir steinhard når den er isete. Da er det bedre å bruke manuellbindinger. De åpnes og stenges ved en hendel, og er derfor lettere å "tvinge" opp/igjen. 75 mm bindinger har jeg ingen erfaring med, men jeg vet at disse er de som gir mest støtte og egner seg hvis man vil drive litt lett telemark på veien ned.

Selv bruker jeg manuellbindinger, og det har fungert veldig bra.

Fjellskisko bør gi god støtte rundt ankelen, være vanntette og ha en skarekant foran og på siden. Det forlenger levetiden på skoen.

Gode sko er f.eks Alfa Skarvet eller Crispi Stetind (de passer til "step in" og manuell binding). Gode 75 mm sko har jeg ikke erfaring med, så det kan kanskje noen andre foreslå?

Under "turski" på sportsnett.no finner du flere typer fjellski.

Du finner også skisko og bindinger her.

Ser de har en pakke som ser veldig bra ut: "Fischer E109 Fjellskipakke med Crispi Stetind BC"

mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal velge mellom wax-ski og ikke-wax-ski, skal jeg komme med enda et forslag. Se på Åsnes sine ski med integrerte kortfeller. Dette er wax-ski hvor du kan sette på feller kun i smøresonen. Fellefestet føres inn i skien, slik at de ikke stikker ut og at du fortsatt har god glid. Jeg har brukt dette en del i oppoverbakker og til og med på flatmark når det er vanskelig føre og jeg liker det. Jeg liker også å bruke skiene med kun wax hvis det er føre for det.

Fjellski fås i forskjellige bredder. Hvis du også vil kunne bruke dem i sporet anbefales det å ikke kjøpe for brede ski. Jeg mener å huske at 60 mm passer til sporet, men dette vet de i butikken. Hvis du går veldig mye i lett puddersnø vil du kanskje vurdere bredere ski. Også hvis du kjører mye nedover fra toppturer, tror jeg bredere ski er bedre.

Jeg har Åsnes Rago ski som passer akkurat i sporet og jeg har kunnet bruke dem også i løssnø. Er generelt veldig fornøyd med skivalget og jeg tror at bruket mitt er ganske sammenlignbart med ditt. Mine ski er ikke spesielt god på å kjøre telemark, siden de ikke har mye innersving, men det driver jeg ikke med heller. Når jeg skal nedover i litt brattere terreng kjører jeg bare veldig lange zigzag. Jeg bruker NNN BC manuell binding. Bindingtype er avhengig av hvilken sko du kjøper. Disse Åsnes-ski er rimelig stive og det gjøre at man har litt bedre glid som på marka-ski.

Oh ja, disse Swix mountain extreme kan anbefales. Etter 10 år med tunge aluminiumsstaver har jeg kjøpt disse i fjor og det var en fryd. Du blir mye mindre trøtt i armene, spesielt oppover. Selv om jeg datt noen ganger, har de ikke kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å kjøpe ski som passer i "trikkeskinnene", som Lindap skriver. Det er ikke spesielt morsomt å labbe utenfor løypene, når man likevel skal i samme retning. 75mm bindingene er for breie for løypene. NNN BC går fint.

Likevel tåler BC utstyret en del. Krysset Hardangervidda i mai med Åsnes Rago og Alfa Skarvet i bedritent vær (stort snøfall, regn, sterk vind mm). Trakk pulk. Jeg savnet ikke de breie skiene mine med 75mm binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror(!) de omtalte fischerskiene ikke går nedi vanlige skispor, det kan i alle fall være verd å kikke på.

I tillegg har i alle fall mine gamle fischerski av samme modell ikke skikkelig smørespenn, noe som irriterer meg en hel del.

Slenger meg på bølgen av folk som anbefaler åsnes med kortfell, jeg er i alle fall misunnelig på de av mine venner som har disse.

Rago er nevnt, denne heter nå Amundsen, hvis du ikke er opptatt av at de skal gå nedi vanlige skispor har du nansen eller militærmodellen som begge er bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.