Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av telt


JLindem

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe et telt som skal brukes primært av meg og samboer. Har bestemt meg for et 3-persons telt (jeg er 193 høy og 100kg, så trenger litt ekstra plass), og at det skal være tunneltelt. Synes fortelt er flott til oppbevaring av sekk, og at det er fint å kunne koke kaffe/vann uten å måtte gå ut. 

Vekt skal helst være under 3kg. Vi kommer nok ikke til å telte på vinteren.

Jeg har derfor valgt meg ut to telt som valget står mellom: Barents - Trollheimen 3 Ultralight til 6,499kr eller Sydvang - Skaring 3P Ultralight til 3,999kr. 

Er det noen merkbar forskjell mellom disse to? Slik jeg ser det har de nesten identiske dimensjoner innvendig, bortsett fra at Sydvang sitt fortelt er noe lengre. Er det stor forskjell i kvalitet (tykkelse på stoff, underlag, osv.?). Er Barents mer stabil og blafrer mindre i vind? Bruker gjerne noen tusen ekstra hvis det betyr at teltet er bedre, men hvis prisforskjellen har mest med merkevare å gjøre, så gidder jeg jo ikke det.

Er det noen som har erfaringer her de kan dele om disse to? Evt. om det er noen andre telt jeg burde vurdere som møter samme kriterier (eller er bedre?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 mm vannsøyle på bunnduk BO, 3000 mm på Sydvang. Hele fronten på Trollheimen kan åpnes og innerteltet er firkantet. På Sydvang smalner gulvet på fotenden inn. God høyde i hele fortettet på Trollheimen. Gode luftemuligheter på Trollheimen, veggen kan løftes i nedkant for å slippe inn mer luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 195cm og har et Helsport Fjellheimen 3 SL, som er nesten identisk med Trollheimen. 

Ville valgt Barents siden Trollheimen ser ut som et oppgradert Fjellheimen (bedre bardunert, fronten kan rulles opp), og størrelsen er akkurat passe til to.

Det kan godt være Sydvang, som er lavere, vil være mer vindstabilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for gode svar. Jeg klarte ikke å rettferdiggjøre å bruke så mye mer penger på et telt, når jeg synes de var ganske like. Derfor ble det Sydvang. Ja, jeg kunne kanskje ha fått et telt som har bedre lufting og er bedre bardunert, men vi får nå se hvordan Sydvang funker. 

Kjøpte et footprint i tillegg for å gjøre bunnduken litt tykkere, samt kanskje øke vannsøylen noe. 

Blir første test av telt på Hardangervidda i natt og i morgen natt, og er ganske vått. Krysser fingrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært fornøyd med teltet! Holdt en stim av mygg ute, og vi var tørre når det regnet litt (garantert under 5mm). Fortsatt ikke fått prøvd det i pøsregn, men det håper jeg at jeg slipper å erfare. 
 

Til å være så lett, enkelt å sette opp, og med egentlig ganske gode løsninger (tørkesnorer og lommer ved siden av «senga», dog ingen gear-loft), så er dette et sykt billig telt. Spesielt når det bare veier 2.5kg. Skal sies at jeg bruker footprint siden bunnduken er såpass tynn (men denne er klønete utformet og kan like så greit byttes ut med fjellduk).  Hjelper ikke på vannsøyle, men da slipper man at kvister, lyng og steiner utgjør noe som helst problem. 
 

Eneste jeg har å klage på er duken i fotenden. Den er for skarpt vinklet for min smak, og jeg ender om med soveposen inntil. Nå er jeg 193 høy, og har underlag som er 195, så sikkert ikke en ulempe som er relevant for de fleste. Men, det betyr jo at underlaget på ønskelista (Amok Fjøl Winterlight XL) som er 220cm langt ikke passer. 
 

All in all 8/10. Får man det på tilbud til rundt 3500 slik jeg gjorde så er det knallkjøp. Det finnes sikkert bedre telt, men er svært fornøyd med så mye valuta for pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.