Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som vil dele erfaringer fra Knutshø?


Mille

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er tre jenter som har planer om å gå Knutshø til helgen.

Jeg har lest på forumet at dette har vært en tur man har anbefalt ungdommer på klassetur! Men i det siste er Knutshø omtalt i mediene som nærmest livsfarlig å gå dersom man ikke har mange års erfaring i fjellet! Derfo begynner vi å få litt kalde føtter.

Vi har god kondisjon og vi har noe klatreerfaring som jeg antar vi ikke vil får bruk for.. En av oss er noe høyderedd og jeg regner med at det vil bli den største utfordringen.

Er turen teknisk vanskelig? Er den OK å gå om det regner eller bør man da la være? Er hele eggen smal? Jeg har sett noen nydelige bilder fra turer på Knutshø og det ser så vannvittig vakkert ut med flott utsikt på begge sider hele turen.

Har noen erfaringer å dele med oss? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to klyvepunkter: den ene kommer helt i starten og hvis dere har litt klatreerfaring er ikke dette noe problem. Det er ikke luftig rundt dette punktet. I følge morten kan dette omgås men jeg vet ikke hvor.

Det andre klyvepunktet er rett før toppen og kan der kan man føle et sug mot mot dalen på venstre side. Heller ikke vanskelig klyving.

Ned på andre siden er det mer jevnt og trutt til dere går av ryggen mot venstre litt før den når dalen. Ikke gå av for tidlig!

Eggen er aldri smal. Flere meter bred på det smaleste.

Den kan gås i regn, men som alltid ellers vil det være litt glattere på stein og sleipere der det er mose.

Å kalle den livsfarlig uten mange års erfaring er etter min mening å overdrive.

Utsikten ned i Leirungsdalen er knall! :D

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klyvepunktet i starten kan man omgå via småskauen på venstre side. men det er ganske tett småskau. Når man skal ned igjen er dette imidlertid et greit alternativ.

Det er uansett ikke så veldig vanskelig klyving i starten, men en strekning på en meter eller to er det greiest å ikke slippe taket. Det går noen meter ned.

Det luftige punktet nær toppen har jeg unngått ved å følge en renneformasjon litt til høyre for hovedtråkket. Det er muligens litt mer krevende og klyve den renna, men til gjengjeld slipper man den luftige passasjen langs hovedtråkket. Mener å huske at det ikke er særlig luftig i det hele tatt med det trasevalget.

Knutshø er ikke så farlig som avisene vil ha det til. Men det er greit å være litt konsentrert på de to punktene.

Hele oppgangen ellers fra øst er helt trygg. Det er veldig bredt og greit å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg gikk der var det kraftig vind, og da snudde jeg før toppen. Klyvingen i starten går greit - være konsentrert.

Neste gangen jeg prøvde meg så jeg alternativ rute i skogen, men valgte klyvingen. Mot toppen gikk jeg helt inntil oppstigningen, og så da denne renna som er omtalt. Jeg trodde dette var hovedtråkket. Her er det også litt klyving, men jeg oppfattet det ikke som luftig.

Utsikten er formidabel, og jeg synes dette er en finere tur enn Besseggen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å slutte seg til det de andre sier. Jeg går der ofte og har hatt med såvel barn på 7 år og far på 79. Hold høyden (nå er det forøvrig ny-vardet) og gå helt til endes. Hvis dere må avbryte så gå samme veg tilbake- prøv aldri å gå ned i sidene. Dropp turen hvis det er mye tåke. Da ser dere jo ingenting heller, og utsikten er cluet med Knutshøe.

God tur- dere kommer til å kose dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutshø under gode forhold burde passe enhver som har god kondisjon og som er vant med fjellturer. Ingen lang tur, og ikke spesielt krevende. Kan huske to punkter som kan være småekkelt for noen, den første oppstigningen opp på ryggen. Lurer på om det var lagt ut noe tau for å støtte seg i, mulig jeg tar feil. Videre går det på god sti helt til det går ned et lite søkk og opp til selve toppen. Noen kan føle seg litt utrygg opp den siste ura, men spesielt utsatt er det nok ikke. En eventuell retur, som vi gjorde er å gå ned nordvest til Gjende og tilbake den fine men KJEDELIGE og LANGE Leirungsdalen (føles hvertfall som du står stille) til Vargbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.