Gå til innhold
  • Bli medlem

Torfinnstraversen (juli 2008)


Bjarne Lindholdt

Anbefalte innlegg

Også denne turbeskrivelse er blitt forsinket av manglende bilder! Torsdag 24/7 var det Torfinntraversen der skulle gås. Det var litt panikk på morgenstunden; båten kjørte allerede kl 8, og rommet skulle rømmes, frokost inntas og noe utstyr plaseres i bilen, noe annen i sekken. Det ble virret mye, men båten nådde vi, men isøksene kom dessverre ikke med! Etter innlosinga på Torfinnsbu tok vi fatt på Østre Torfinnstind. Startet med østre renne; høyere oppe traverserte vi til rennen vest for. Rennene hadde enten snø eller ur i bunnen, og det ble ettervert ganske mye klyving opp til Østtoppen, som er den høyeste.

 

På toppen ble det niste, og da kom verten opp fra Torfinnsbu med en gjest. Vi får å vite det er varslet regnbyger tidlig på kvelden. Vi fortsetter mot Midtre, og finner lett rapellankeret på kanten av stupet. Det er 25år sia jeg rapelleret sist, men teknikken var ikke glemt. Rapellen er ca. 25m, og vi kommer ned i skaret med litt klyvning på det siste. Deretter var det lett opp til Midtre. Med tanke på værvarsla beslutter vi å kutte av traversen, og gå ned renna mellom Midtre og Vestre Torfinntind.

 

Det var en feil, for det tok mye lenger tid, og ble veldig utsatt i den stupbratte renne, som var dekket av en hard snøfonn, hvor en utgliding kunne bli fatal :) Og vi sendte lange tanker etter isøksene vore, som lå i bilen på Eidsbugarden. Det tok veldig lang tid å sparke seg ned snøen, og på sisten ble det et liten stup som skulle omgås. Vi fikk litt regn på flya, og det ble sein ankomst til Torfinnbu, men vi fikk en tallerkenrett spekemat.

post-258-133474577994_thumb.jpg

post-258-133474578007_thumb.jpg

post-258-13347457802_thumb.jpg

post-258-133474578033_thumb.jpg

post-258-133474578047_thumb.jpg

post-258-133474578064_thumb.jpg

post-258-133474578078_thumb.jpg

post-258-133474578088_thumb.jpg

post-258-13347457835_thumb.jpg

post-258-133474578363_thumb.jpg

post-258-133474578849_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er litt av en tøffing Bjarne! Så vidt jeg vet er jeg 33-34 år yngre enn deg, men jeg hadde nok vært mye mer skjelven enn deg ned den renna fra Midtre. Trur beina mine hadde blitt helt gele på de harde og bratte snøfonnene, sånt hater jeg virkelig.

Rota meg jo borti noe sånt på vei mot Stølsnostind og turte ikke å sette begge beina på snøen, og snudde molefunken tilbake helt til jeg heldigvis fant en løsning til slutt.

Jeg vet hvor bratt det er ned fra Torfinnstindane etter regnturen i fjor, riktignok var jeg bare på Vestre. Ned fra Midtre er det nok enda verre vil jeg tru. Fulgte ryggen videre til Kvitskartind, der så jeg absolutt ingenting. På ryggen ned igjen fikk jeg turens høydepunkt i form av en morsom røyskatt :)

Jammen traff du godt med været i år Bjarne, det unner jeg en dansk fjellmann med stor kjærlighet for Norge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine topper med en flott bakgrunn, artig med disse toppene som ligger helt i ytterkant av 2k'ene våre.

Jeg hadde også en semiretrett ned samme renna du nevner, den er ikke til å anbefale. Jeg gikk etterhvert over i et par mindre renner mot øst, vet ikke om dette var et bra eller dårlig valg.

Jeg gikk møt øst for å se på ryggen opp mot Midtre, ca der hvor skyggeskillet er på snørenna, kom etterhvert ut der hvor den bittelille snøflekken ligger, for et løst drittsted :D

Røyskatt er alltid kult å se Øyvind, det lever en på Torfinnsbu også, lever nok godt der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bilde viser at Torfinnstindane må være det mest sunnmørske man får i Jotunheimen. Mye finere bilde her enn det jeg har på eget kamera fra regnværsturen i fjor.

Ja røyskatter er noen artige skapninger! Angrer bare på at jeg ikke tenkte på å filme den i stedet for å ta et par bilder. Prøvde å ta flere, men den klarte jo nesten aldri å være i ro. Lurer på hva de lever av der oppe. Kanskje lemen i lemenår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er litt av en tøffing Bjarne! Så vidt jeg vet er jeg 33-34 år yngre enn deg, men jeg hadde nok vært mye mer skjelven enn deg ned den renna fra Midtre. Trur beina mine hadde blitt helt gele på de harde og bratte snøfonnene, sånt hater jeg virkelig.

Rota meg jo borti noe sånt på vei mot Stølsnostind og turte ikke å sette begge beina på snøen, og snudde molefunken tilbake helt til jeg heldigvis fant en løsning til slutt.

Jeg vet hvor bratt det er ned fra Torfinnstindane etter regnturen i fjor, riktignok var jeg bare på Vestre. Ned fra Midtre er det nok enda verre vil jeg tru. Fulgte ryggen videre til Kvitskartind, der så jeg absolutt ingenting. På ryggen ned igjen fikk jeg turens høydepunkt i form av en morsom røyskatt :D

Jammen traff du godt med været i år Bjarne, det unner jeg en dansk fjellmann med stor kjærlighet for Norge! :P

Takk for de pene ord Øyvind. Ja, at kunne bevare roen i kritiske situasjoner er en gave, som jeg har hatt bruk for flerr ganger.

Ja, jeg har stor kjærlighet til Norge; det er det jeg har lyst på i ferien min :D

Det du fikk rota deg borti på vei mot Stølsnostind, var det i skaret mellom Østre og Stølsnostind?

Da jeg skulle ned på breen fra skaret i 2006, ble det ned en stupbratt renne, og ned en stupbratt snøfonn på Stølsnosbreen, kor jeg fikk utgliding.

Men da var isøksa klar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare hyggelig! :D

Ja det var i skardet mellom Østre og Stølsnostind jeg rota meg bort i snøen. Men i ettertid fant jeg ut at ryggen var helt grei å følge.

Du må ha blitt skjelven av den utglidninga til tross for isøksa Bjarne? Grøss og gru...

Nejda -- ingen skjelven av det. Har prøvet det mange ganger, og reaksjonen sitter på ryggraden min. Lærde det i 1966 på brekurs på Finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.