Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjækerfjella paa langs


oyvindh

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har planlagt aa gaa Skjækerfjella paa langs (om ikke noedvendigvis i en rett linje) en droey uke litt senere i maaneden. Vi har studert kart og lest litt paa nettet det vi har kommet over.

Ingen av oss er imidlertid kjente i omraadet og hadde derfor satt pris paa om noen hadde gode tips aa komme med, for eksempel i forhold til

- Rutevalg, inkludert gode steder aa starte/slutte turen

- Severdige steder -- flotte topper, fine daler, koselige leirplasser

- Steder med bra fiske (hvis noen vil avsloere denslags :) )

- Annet???

Takk for alle tips, satser paa at det blir en flott tur med fint vaer (kanskje ikke riktig saa fint som her i Hellas hvor vi er akkurat naa, men...). Turrapport kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig dere kan få noen turtips her:

http://www.wwv.no/norwegian.asp?subpage=6&KommuneId=340

http://www.wwv.no/norwegian.asp?subpage=6&KommuneId=343

Det ligger nemlig et par kommunetopper i området. Jeg har ikke vært der inne selv.

Norges geografiske midtpunkt(etter en eller annen definisjon) ligger bl.a. i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjækra, mitt barne- og ungdomsfjell :)

Takk for at ikke flere har oppdaget dette eldoradoet, som også Snåsafjella.... (burde seff ikke sagt det)

Start i N, Snåsaområdet el helst lenger N, alt etter tiden dere har.

Personlig syns jeg dere absolutt bør stikke oppom Skjækerhatten, helst via tinderekka fra N, eller gjennom dalen til Fjellskjækra.

Fjellskjækra er etter mitt syn den eneste virkelige "villmark" i N. Trøndelag. Vakkert!

Ogndalsområdet (Gaulstad) eller ned mot Verdal (langs Stigåi) er naturlige endestasjoner, men har dere fortsatt tid, så dra østover og avslutt i Sverige (Kolåsen eller Kallseidet). Vinterstid er Kolåsen - Gaulstad, midtnorges flotteste 2-4 dagerstur syns jeg da!

Hold dere unna påske- og jakttider (10 sept >) og dere får stort sett være alene der inne!

Fisk får dere der det er vann/elver der inne.

Riktig God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en rekke valg, alt etter hvor lange dagsetapper dere ønsker å ha samt andre formål med turen. Utgangspunkt i Snåsa er nevnt. Ett forslag her er å gå fra Ismenningen - Lakadalen og komme ned i Vera i Verdal.

Ett annet og lengre turvalg er å starte i Lierne enten fra Lifjellet eller fra Berglia. Dere har da flere flotte fjelltopper og fiskevann som kan besøkes.

Et tips er å ta kontakt med Lierne nasjonalparksenter (finnes også på nett: http://nasjonalparken.no/ ). Bla.a er det under utarbeidelse ett eget turkart som dekker hele nasjonalparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.