Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjapt spørsmål ang Børgefjell


Anbefalte innlegg

Annonse

Er du helt sikker på at været er bra og at det ikke skal bli vind er det kanskje mulig å padle over, men jeg ville vært svært skeptisk til å krysse over hele vannet. Ta heller turen rundt.

Nedre delen av storelva er veldig stri. Mer en stor foss. Her må du i så tilfelle bære kano i bratt kratt skog ca 5 km. videre Blyvatn og jengelvann er nok ypperlig fra kano.

Legger ved noen bilder

post-1296-133474567067_thumb.jpg

post-1296-133474567074_thumb.jpg

post-1296-133474567082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai, de bildene der gjør det vanskelig å vente hehe. Når er de tatt?

Vurderer å ta med bellyboatene (badering for fluefiskere..) oppover i stedet for kano, tror du det er en bedre idé?

Uhåndterligja, men veier tross alt noe mindre, og særlig mer uhåndterlig enn en kano skal man lete lenge etter hehe.

Takk for kjapt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tatt i forrige uke :arrow:

En uke med kjempe vær i børgefjell.

Så noen som hadde med belly boat, har ingen erfaring med det og liten erfaring med kano. Jeg ville ikke tatt med kano pga mye bæring i starten, men jeg har ingen erfaring med bæring av kano.

Det omr. du omtaler er foresten det mest "befolkende" i børgefjell. Vi gikk i 5 dager før vi møtte folk og det var først når vi kom ned i dette omr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ferske bilder :-)

Om det er litt folk i området, så står vi nok av det. Synes i grunnen ikke det er så farlig om man treffer likesinnede på tur, men alt har jo en grense..

Hvilket område gikk dere i? Start -slutt?

I og med dette er en tur vi bare skal loffe rundt har vi ikke planlagt mer enn nødvendig, og de planene vi har kan fort endre seg :-)

Vet ikke hvor lang tid det tar fra namsvtn opp til for eks Gaukarvtn - men en 12-15 km opp kanskje?

Fisket dere der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har padlet ruta du antyder et par ganger.

Krysset Namsvatnet på det smaleste, der det er under 1 km bredt. Dvs at dere vil bruke under et kvarter padling over. Hvis været og vinden i utgangspunktet er OK, burde ikke dette innebære stor risiko. En av turene måtte vi returnere langs den østlige og sørlige bredden pga sterk vind, dette innebærer noen ekstra km med padling.

Selve bæringene er anstrengende, men er ikke verre enn f. eks. bæringer i Femundsmarka, som regnes som ideell for kanopadling. Det er en stor fordel med lett kano.

Bæringer i luftlinje:

Namsvatnet – Djupvassflya: 700 m, stigning 100m. Den tyngste bæringa på turen. Padlinga kan begynne i stilleflytende elv rett ovenfor fossen.

Djupvassflya – Djupvatnet: 700 m i nordvestlig retning til sør-enden av Djupvannet. Elva kan ikke padles/vas, heller ikke nedover.

Djupvannet – vann 617: Mye av elva kan vas, 2-3 korte lempinger.

Vann 617 – Blyvannet: 400 m.

Blyvannet – Jengelvatnet: 150m nederst i elva, resten av elva kan vas/padles.

Fra Jengelvatnet er det bare 1 m høydeforskjell til Jengelskardvatnet, lett å va kanoen om nok vann i elvene.

På begynnelsen av 90 tallet gikk det båtrute over Namsvatnet, regner med at denne eksisterer fortsatt. Greit hvis dere velger å bruke bellyboat.

Uansett, god tur!

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortsatt båtrute over Namsvatnet.

Har ikke selv padlet kano på den nevnte strekning, men vet mange synes det blir mye bæring og lite padling. Belly boat er selvsagt en mulighet, men for Børgefjell er jeg lit usikker på det store poenget med en slik. Mitt tips er å gå inn til Kjukkelen. Her vil du finne haugevis med små tjern, strømmer, kulper osv. Tror faktisk heller jeg ville hatt med meg vadere enn Belly boat eller kano. Har vært 13 dager i Børgefjell nå, kom ned for et par dager siden. Synes ikke det var plagsomt mye folk, det var også gledelig lite mygg og knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips folkens.

Eteventyrlig fiske i Børgefjell. Såpass bra at jeg håper et av våre fiskemagasin vil være interessert..

Kanoen var på vei under etter at vi, ved hjelp av en kjentmann, fikk lastet sekkene ombord i kanoen. Var fullstendig krise, om det ikke hadde vært for bellyboatene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.