Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva med Rondane


panda

Anbefalte innlegg

Synes enkelte av disse så ganske behagelige og snøfrie ut. Har noen dager ledig rundt 17 mai og har litt lyst til å slepe Pandinnen opp på en Rond eller to. (har allerede begynt psykologisk krigføring med å omtale dem som "Koseronden", "Flatronden" osv..)

Lurer på følgende:

1. Finnes det noen fornuftige ruter til rondetopper fra nærmeste lovlige vei ? Synes det ser klønete ut med adkomsten (vet at folk bruker sykkel, men det kan jeg ikke hive på min lille bil)

2. Er det noen overnattingshytter som er åpne inni Rondane eller andre lure steder å bo.

3. Er snømangelforholdene så gode som jeg tror.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Kommer an på hvilke topper du sikter deg inn på. 1,5 time gange fra Spranget til Rondvassbu. Her er overnattingsmuligheter. Vil du på de østligste toppene (Digerronden, Høgronden osv) er vel Dørålseter greieste startpunkt. Her er flere overnattingshytter, har ikke vært der selv. Mulig de ikke er åpne ennå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra vårtur i Rondane er et slit uten like i råtten snø som stadig gir etter. Det var riktignok juni, men i et mer snørikt år.

Hva med å gå nordsiden av elva, fra spranget og så ta en avstikker på Vesl eller Storsmeden, fine topper, ikke de mest utpregede koserondene, men med sekkene gjensatt ved foten før dere fortsetter mot Rondvassbu. Rondvassbu har normalt et selvbetjeningskvarter utenom sesongen, men det er mulig det er stengt nå på grunn av hensynet til villreinen. Dersom det er åpent (sjekk DNT) fortsetter dere dit. Dag 10 spretter dere opp på Rondslottet før dere rusler veien ut til Spranget igjen.

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tips!

Selvbetjeningen på Rondvassbu er stengt til 10 juni sies det her, så det blir nok til at vi utsetter den verste rondingen til senere på sesongen. Råtten snø er ikke noe særlig anyway.

Blir vel til at vi ender opp på Rasletind :D

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker råtten snø. Sparer tid og knær på tur nedover.
Sparer tid?

Har du gått til fots over råtten snø av varierende kvalitet over lengre strekk før noen gang? En ting er om den er gjennomført råtten slik at det bare blir tunge kneløft, en annen ting er når det hele tiden er et lottospill om man brekker gjennom eller ei. Du setter foten på snøen, den bører, du skal til å sparke fra for neste skritt, og så gir snøen etter og du detter til knes nedi, så er det og heise seg opp på snøen igjen med den andre foten, snøen holder til du har fått kroppen nesten over snøflata igjen, puff, og så gir det etter igjen.

Husker en tur rundt 20. juni til Tjørnholtind fra Flya. Da var det sånt føre en stor del av turen. Det var slitsomt, jeg sparte definitivt ikke tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan umulig tenke meg at det er mye råtten snø i Rondane fra nå og utover, jeg var der tidlig i juni i fjor, og da var det bare innerst i Kaldbekkbotn og Langholet at det var snø overhodet. Og det er muligens enda mindre i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sparer tid?

Har du gått til fots over råtten snø av varierende kvalitet over lengre strekk før noen gang? En ting er om den er gjennomført råtten slik at det bare blir tunge kneløft, en annen ting er når det hele tiden er et lottospill om man brekker gjennom eller ei. Du setter foten på snøen, den bører, du skal til å sparke fra for neste skritt, og så gir snøen etter og du detter til knes nedi, så er det og heise seg opp på snøen igjen med den andre foten, snøen holder til du har fått kroppen nesten over snøflata igjen, puff, og så gir det etter igjen.

Husker en tur rundt 20. juni til Tjørnholtind fra Flya. Da var det sånt føre en stor del av turen. Det var slitsomt, jeg sparte definitivt ikke tid :D

Jeg mente naturligvis i nedoverbakkene: Ak med begge beina, så bærer du bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som Morten, fra to turer i Rondane i mai måned. Greit å gå veien inn til Rondvassbu, men ikke så langt derfra ble det et rent helvete. Kjenner meg igjen i beskrivelsen der snøen neeeeeesten bærer, og så står du der med snø langt oppover låra. Løsningen må bli truger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvbetjeningshyttene i Rondane ER stengt som en følge av formålet med vernet i nasjonalparken - ivareta villreinstammen!! Som dere sikkert veit, så er perioden fra april-mai-juni svært viktig pga kalving.

Ellers er det svært variable snøforhold i Rondane/Dovre på denne tida. Enkelte steder er det helt bart, mens andre steder er det full vinter. En liten titt ut av vinduet bekrefter et lite nysnølag fra 1100 meter. Jeg var på cirka 1600 meter sist helg, og snøen var helt råtten og gjennomtrukket av vann hele turen opp.

(Admin flyttet dette innlegget inn i tråden pga feilposting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nuh skal det rondes!

Rondvassbu er erklært åpnet fra 10 juni (som selvbetjent) og fra 18 juni (som betjent). For ordens skyld kan det jo være greit å sjekke om den virkelig er åpen 10 juni. Litt dumt å traske 7 km innover bare for å stange snuten i en lapp som sier noe i retning av at "opninga har vorte utseten ei veke" eller noe slikt. Kan være greit å vite hva som finnes på hytta av mat og stæsh også.

Noen som vet telefonnummeret til den/de som har ansvaret for hytta slik at jeg kan plage dem litt ?

Bjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja er det virkelig slik at en med dobbelt så store skosåler og dobbelt vekt i forhold til annen går akkurat like mye uten å ramle nedi? :D

Forholdet flate/vekt. Altså store sko og lav vekt er optimalt (i denne sammenhengen :!: ). Kanskje en oppfinner som kan komme med en genial "step-in" løsning som ikke er så plasskrevende som truger. Tror ikke det skal så mye mer skoflate til før en snøen bærer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim har et poeng her. Det er ikke alltid direkte sammenheng mellom bæreflate og bæreevne. Skal ikke trekke dette så langt, men litt teori må til:

Hvis snøen er løs/kornete samtidig som den har lik konsistens helt ned til underlaget vil bæreevnen være noenlunde proporsjonal med bæreflatens areal. Jevn trykkfordeling helt ned til bakken under.

Hvis snøen er lagdelt blir det anerledes. Dette gjelder ved skareføre, eller dersom det er hulrom under snøen. Da kan "gjennomtråkking" (avskjæring) avgjøre bæreevnen, og denne er noenlunde proporsjonal med bæreflatens omkrets. Dobbelt areal gir vanligvis ikke dobbel omkrets.

Altså; dobbelt så store sko gir ikke alltid dobbel bæreevne. Men truger er nyttig redskap uansett :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er svært spennende å lese om hvem som er flinkest til å trakke gjennom råtten snø. Da debatten har pågått en stund går jeg ut ifra at det er en god del prestisje knyttet til dette.

Faktisk har debatten foregått så lenge at den råtne snøen dere diskuterer har smeltet for lenge siden...

Forresten, hvis noen har telefonnummeret til de som er ansvarlige for Rondvassbu er jeg fortsatt interessert.

Panda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvis noen har telefonnummeret til de som er ansvarlige for Rondvassbu er jeg fortsatt interessert.

Panda

Telt er da mye bedre :!:

Rondvassbu drives av DNT Oslo og Akershus, tlf. 22 82 28 22.

Eller prøv å ringe Rondvassbu 61 23 18 66, kanskje du blir satt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.