Gå til innhold
  • Bli medlem

fjell i jotunheimen og spm om "panorama foto"


johnpd

Anbefalte innlegg

Hei

Onsdag kveld tok jeg med meg min amerikanske kjæreste og en tysk venn for å vise dem Norge fra sin beste side.

vi kjørte fra Bergen i 6tiden om kvelden og kom fram til turtagrø ca 2200 her satte vi opp telt og utlendingene ble imponert over hvor greit det er å campe i en lavvu. god plass og alt det der :D

Forresten så hadde amerikaneren med slekt fra mexico laget skikkelig chilli con carne som vi varmet opp igjen på primusen, dette er genial turmat hvis vekt ikke teller. smakfullt og næringsrikt!

Torsdag ble det tur til galdhøpiggen i strålende sol, de var rimelig stolt når de stod på toppen av Norway's highest mountain :)

torsdag ettermiddag ble brukt til å kjøre rundt og knipse bilder og de var faktisk heldig nok til å treffe på en liten flokk villrein, tror det var prikken over "i"en for tyskeren :)

Vi endte opp på en campingplass i Luster i Sogn før vi fredag kjørte hjem via nordsiden av Sognfjorden og og E-39 til bergen.

Mye kjøring for min del, men en fantastisk tur i nydelig vær!

Så til poenget :wink:

Ble tatt masse bilder, og jeg mener jeg har sett noe her på forumet før om et program der man lett kan sette sammen bilder til et panoramabilde, noen som kjenner til dette?

Og

kan noen hjelpe meg med å identifisere disse fjellene.

Takk

post-2114-133474555498_thumb.jpg

post-2114-133474555503_thumb.jpg

post-2114-133474555508_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Autostitch fungerer veldig bra. Still inn størrelse på bilde + 100 på jpg-kvalitet under Edit_options, og åpne bildene du vil sy sammen. Du bør ha 20-30% overlapp avhengig av bildene og hvor rettegnende optikken er + låst eksponering når du tar bildene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På billedet fra Sognefjellvejen ses fra venstre: Store Smørstabbtind 2208, Kniven 2133, derefter den lille knatten 2077, som jeg ikke gider starte en ny diskussion om navnet på. Derefter Saksi 2189. Den næste markante top er Skeii 2118. I forgrunden Kalven 2034 og helt til højre Storebjørn 2222.

Det første billede virkede også bekendt, men i første omgang kunne jeg ikke identificere det med sikkerhed. Nu hvor jeg har tænkt lidt over det, vil jeg mene, det er Store Austabotntind 2204 i midten med Søre Austabotntind 2103 til højre og Vestre Austabotntind 2100 til venstre. Fra denne side ser man ikke rigtigt den karakteristiske trepuklede profil af Store Austabotntind, og det var nok det, der snød mig i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til poenget :wink:

Ble tatt masse bilder, og jeg mener jeg har sett noe her på forumet før om et program der man lett kan sette sammen bilder til et panoramabilde, noen som kjenner til dette?

Sjølv brukar eg Hugin http://hugin.sourceforge.net/

Langt betre kontroll enn dei heilautomatiserte programma. At det er GPL, er heller ingen ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei

Så til poenget :wink:

Ble tatt masse bilder, og jeg mener jeg har sett noe her på forumet før om et program der man lett kan sette sammen bilder til et panoramabilde, noen som kjenner til dette?

Er det sånne bilder du vil ha:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=11928&g2_imageViewsIndex=1

Har du mac har jeg løsninga 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig flott bilde, og ingen skjøter....

nei desverre har jeg ikke mac...

Skjønner ikke hva Mac har med skjøter eller ikke skjøter på panorama :)

Man får først testet om softwaren gjør jobben sin om man har både mye forgrunn og mye bakgrunn, samt en del detaljer.

Et par eksempel - ikke finpusset på:

http://kjiver.no/Bilder_graven/pan4.jpg

http://kjiver.no/bilder_mai08/pan17.jpg

Det er rart med det - den softwaren man har lært seg å bruke blir som oftest regnet som den beste :) Jeg prøvde veldig mange før jeg fant min favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Skjønner ikke hva Mac har med skjøter eller ikke skjøter på panorama :)

Softwaren til mac er så UENDELIG mye mer hjelpsom og fin:

http://echoone.com/doubletake/

Etter at jeg fikk meg mac fikk jeg et helt nytt virus fritt liv og kunne bruke fritida til fjells og ikke bak en skjerm....

Nuvel, det pano. jeg la ut, er et råutkast laget i en fei, det blir fort slikt når jeg er ferdig, luggumt eller hva:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=11751&g2_imageViewsIndex=1

(jeg skulle lagt ut den sylskarpe og fineste varianten, men da hadde ikke bare webhotellet mitt knelt...)

PS.

Den som kan fjella til høyre for Knykjen, ta gjerne kontakt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mange panoramaprogram og har ikke funnet noe bedre enn Panorama Factory. Har også prøvd Autostitch, men syntes ikke noe om kvaliteten på sluttresultatet.

http://www.panoramafactory.com/index.html

Jeg bruker fullversjonen.

Jeg måtte selvfølgelig prøve meg på dette jeg også, for jeg har flere ganger tatt "panoramabilder" av ett sted, med sånn ca 10000 bilder, å tenkt å "klippe/lime" dem sammen senere.

Men nå prøvde jeg dette med det her programmet, ble så imponert hvor lett det var, at jeg ordnet meg fullversjon av programmet.

Sprang tilogmed opp på "fjellet" for å ta noen bilder av Hammerfest, her jeg bor.

Og 5 min etterpå i programmet som jeg har brukt tilsammen ca 20 min, fikk jeg dette resultatet.

Hammerfest Panorama 2008

Selv om jeg glemte i farta å justere innstilingene på kamera, så ble litt mørk.

Men dette va jo egentlig bare en test :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hugin får du bare til med mac?

Nei. Hugin kan du bruke med mac, linux eller windows, og sikkert mange andre også. Sjølv brukar eg linux.

Med autopano eller liknande og enblend, kan alt automatiserast. I motsetning til enkelte andre automatiske panoramaprogram, kan ein derimot gå inn og overstyre automatikken undervegs for finjustering, og så la automatikken overta at etterpå. Mi erfaring er at autopano er unødvendig. Ved å legge kontrollpunkta i bakgrunnen, vert resultatet bra sjølv med få punkt, og då er det enklast å gjera det manuelt. Då brukar eg kjente parametrar for objektivet, slik at eg ikkje treng masse punkt for å rekne ut desse. Enblend gjer ein veldig god jobb med å jevne ut forskjellar på lysnivå på dei ulike opptaka. Sjølv med identisk eksponering, vil det verta forskjellar på grunn av vignetering og strølys, sjølv med det beste opptaksutstyret.

Det finnst andre program som gjer akkurat same jobben på akkurat same måte som hugin, men eg har litt vanskeleg for å fortså kvifor nokon vil betale masse peng for det når hugin er GPL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage panoramabilder er ikke så forskjellig fra annen fotografering. Det handler om å øve, kjenne til fotoutstyrets begrensninger/svakheter og å bruke de mulighetene fotoutstyret gir. Og til slutt trenger man programvare der panoramaprogrammet bare er en del av etterbehandlingen. Jeg har bare brukt Autostitch fordi det er enkelt, automatisert og effektivt (tid=viktig faktor). OG det gir for meg godt nok kvalitet til mitt bruk. Bildet som kommer ut av Autostitch hever jeg dessuten et par hakk ved ei lita runde i Photoshop. Hvis jeg noen gang skal lage panoramabilder som skal blåses opp gjør jeg det nok manuelt i PS, da slipper jeg f.eks å tenke på hvor hard jpg komprimering panoramaprogrammet har. Har forresten prøvd å sy sammen full-size i Autostitch med 100% jpg-kvalitet, og størrelsen på bildefilen indikerer at det ikke skjer komprimering. Har ikke studert dette så nøye.

Vignettering er nevnt her, det opplever jeg som et relativt lite problem pga nedblending i landskapsfotografering. Det som er et vanligere problem er at optiske forvrengninger, på vidvinkel, gir buet horisont. Dette går an å rette opp manuelt i ettertid, men lærer man seg å kjenne fotoutstyret kan en forebygge under opptaket.

Når man tar en del panoramabilder til ulike årstider og i ulikt lys, oppdager en etter hvert at det er mange ting som man bør være oppmerksom på for å få et god resultat. Det er bare å gå ut å øve :D

Diskusjonen mac vs pc er irrelevant ifht fotografering og panoramabilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnst andre program som gjer akkurat same jobben på akkurat same måte som hugin, men eg har litt vanskeleg for å fortså kvifor nokon vil betale masse peng for det når hugin er GPL.

Jeg har lastet ned Hugin (fow windows) og syntes det var tungvint å bruke. Som Essem skriver har tid mye å si. Jeg betaler gladelig noen dollar for å få et program som er kjapt og som jeg kan styre 100% med alle tenkelige innstillinger på en enkel måte.

Når stitchingen er unnagjort kan jeg velge hver enkelt skjøt - om nødvendig - og styre skjøten slik at den ikke blir synlig. For det meste bruker jeg kun automatikken.

Jeg knipser bildene ganske så kjapt uten stativ og med full automatikk på kameraet. Det finnes visst også til Linux.

Forøvrig har jeg ikke sett lyset når det gjelder å bruke Photoshop til panorering! Mulig det er noe jeg har gått glipp av her, at jeg mangler noe til PS, men har alltid syntes at Photoshop gjør en elendig jobb som stitcheprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig i siste innlegg. Bruker CS 3 og putter ofte håndholdte RAW filbilder inn i Photomerge og klikker på Auto. Med 16-8 bits konvertering og lagring som jpeg blir ikke filene så himla store heller. Bilder satt sammen av flere tatt i portrettretning og med normalobjektiv, gir det greieste formatet til slutt, og, ja; flotte bilder etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har laget sånne 3D bilder, eller på en måte sånn flash bokser der en drar seg i retningen en vil? Hva program brukte dere ev. til dette?
Det programmet som jeg nevner over har støtte for lagring i java (ptviewer) - men jeg har ikke benyttet den funksjonen enda. Dette er den mest benyttede måten å vise panorama på. Blant annet i boligannonser

Funksjonen heter PTview og du kan lese mer om den her

http://www.fsoft.it/panorama/ptviewer.htm

Eksempler

http://www.panoramafactory.com/vtour/index.html

Jeg har laget en haug med et annet program, men de lagres som exe-fil. Bruker da et program som heter Pixaround.

Bakdelen er at de lagres som exe som nevnt. Fordelen er at man kan zoome direkte. Har sluttet med det siden folk har en (sunn) skepsis mot exe filer :D

http://kjiver.no/exefiler/Sola.exe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting for mange er jo at det er gratis. Hvertfall for meg. :)

Og det er dessuten ofte slik at gratis ting er vel så bra.. Ta et eksempel, Linux vs Windows. GIMP vs Photoshop osv.. :D

Men takk for svar og mer enn det! Sitter her å geeker litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som bruker slikt; Hvor mye overlapp har dere? Prøvde med tja, si 60% overlapp, og resultatet ble veldig dårlig/ubrukelig. Men det ble kun dårlig da jeg prøvde en sånn 360-view.

Hvis du har 60% overlapp blir det vel kluss, for da får du jo med deg litt av 2 bilder - om du skjønner. Det er uansett alt for mye.

30% er det ideelle, men man kan klare seg med svært lite også - spørs på detaljene og hvilke lysforhold du har.

360° view er en utfordring for det krever at du klarer å holde kameraet i samme høyde og beint hele horisonten rundt :lol: Kan være kinkig men jeg har fått det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 60% overlapp blir det vel kluss, for da får du jo med deg litt av 2 bilder - om du skjønner. Det er uansett alt for mye.

30% er det ideelle, men man kan klare seg med svært lite også - spørs på detaljene og hvilke lysforhold du har.

360° view er en utfordring for det krever at du klarer å holde kameraet i samme høyde og beint hele horisonten rundt :D Kan være kinkig men jeg har fått det til...

Ok, vanskelig å finne ut 30%-grensen på hvert bilde da, men blir vel som du sier, en utfordring! :lol:

Stativ er vel et stikkord for å få fine 360-views..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig i siste innlegg. Bruker CS 3 og putter ofte håndholdte RAW filbilder inn i Photomerge og klikker på Auto. Med 16-8 bits konvertering og lagring som jpeg blir ikke filene så himla store heller. Bilder satt sammen av flere tatt i portrettretning og med normalobjektiv, gir det greieste formatet til slutt, og, ja; flotte bilder etter min mening.

Skal ikke uttale meg om CS3, jeg bruker CS2 og den er ikke helt god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.