Gå til innhold
  • Bli medlem

Kåring av gode norske fjellbøker


kjesso

Anbefalte innlegg

Aftenposten fortel at det vert jobba med å kåra dei ti beste norske fjellbøkene. Lista skal gjerast kjend under Norsk Fjellfestival i Romsdal 7.-13. juli. Kriteria er at bøkene må handla om fjell, eller ha skildringar av fjell eller fjellområde.

Det er laga ei liste med 36 titlar, og 10 av desse skal altså kårast til dei beste. Lista inneheld romanar, drama, dikt, turbøker, og litt til.

Meir her: http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article2473692.ece

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder jeg en knapp på Pelsjegerliv av Helge Ingstad. :)

Dronning Sonjas bok er et ulest kapittel. Kansje like greit ???? 8)

Ja, Pelsjegerliv er helt utrolig!

Hva med å bytte ut Sonjas bok med Julia og Mortens 2k-bibel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at Aasheim sitter i juryen selv. Da blir det trolig ikke han som vinner, selv om "Trango. Triumf og tragedie", er den beste fjellboka av disse. Han kunne godt vært nominert med flere bøker også. Andre personlige favoritter på denne lista er "Jotunheimens stortopper" og "De første vandrerne".

Jeg syntes kanskje at de kunne droppet skjønnlitterære bøker. Uten at jeg skal definere meg selv som litteraturkritiker, så vil jeg vel påstå at Ibsen er den klart største forfatteren av disse. Når lista er som den er, så burde jo Hamsuns "Pan" være selvskreven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje vært med: Wilfred Skrede: (Veien) Over verdens tak (antikvariat?). Litt i samme stil som Tinder og banditter (som forøvrig kan kjøpes på http://www.eksponert.no/product_info.php?products_id=173 )

Videre ser jeg ikke Jan Schwarzott: Under Storen ....

... men friluftsfolk blir liksom litt stille og alvorlig når det er tale om Pelsjegerliv ...(men skjønner erge sitt stuss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje burde man heller hatt kåringer for hver av de ulike kategoriene som representeres, og heller utvidet med flere bøker for de ulike listene. Blir vanskelig når man må vurdere skjønnlitteratur opp mot dokumentariske og mer reinspikka reiseskildringer. Det er jo to fullstendige motsetninger. Hadde forresten vært moro å sett en ren kåring av den beste norske skjønnlitterære bok med handling fra fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at Aasheim sitter i juryen selv. Da blir det trolig ikke han som vinner, selv om "Trango. Triumf og tragedie", er den beste fjellboka av disse. Han kunne godt vært nominert med flere bøker også. Andre personlige favoritter på denne lista er "Jotunheimens stortopper" og "De første vandrerne".

Bifalles!

Både Stein P's "Trango. Triumf og tragedie" el Ben Johnsens "Jotunheimens stortopper" er vel ikke å få tak i lenger??

Synd.

Etter mitt syn er jo også Stein P.s "Eventyrlige Reiser" en utrolig motiverende bok for unge håpefulle "nye Stein P'er"

Forøvrig, "Tre i Norge ved To av dem" er bare kongelig, selv om forfatterne ikke er norsk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.