Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til et glemt fjellområde


snilen

Anbefalte innlegg

Dette området er beskrevet under tråden frem fra glemselen her på dette forum, så inspirert av dette, samt ønsket om å levere en turrapport fra den siste kommunetoppen i Sør-Norge som enda ikke var beskrevet på www.wwv.no ga meg et ekstra spark til å få denne turen begått.

Turmålet var Gunvordalsbreen 1604 moh, kommunetopp i Leikanger kommune. Kartstudier og andre studier viste meg at det er flere ruter opp, både fra Sogndalsdalen og fra Fjærlandsfjorden, men jeg valgte den lange ruten sydfra som ikke krever båttransport eller klyving i bratt terreng midt under snesmeltingen. Føret på tur i denne høyden var verken eller, men været var såpass strålende, så jeg kom meg av gårde på tur til fots, det er jo sommer!

En kjøretur opp Grindsdalen til litt ovenfor Myklebru var en prøvelse både for sjåfør og bil. Det hadde nok vært best med en firehjulstrekker med høy bakkeklaring, men jeg kom da opp med tohjulstrukne Blåmann. Siden jeg ikke visste noe om forholdene på veien, var jeg innstilt på å gå nesten fra fjorden, så det var en positiv overraskelse å komme så langt opp gjennom skogen. Videre var det sti opp til Stavsete, der jeg la ut broen over elven for sesongen. Jeg var tydeligvis førstemann oppover her til fots i år. Turen videre fra Stavsete gikk på en liten sti som var delvis dekket av sne. Jeg gikk opp ryggen til Skarholten, en fin rygg og en fin topp, derfra noe mer småkupert bortover ryggen til toppen av Gunvordalsbreen som er et fast punkt med varde og trig. punkt. Jeg kunne med fordel ha tatt med ski på denne turen, siden skiføret startet rett ovenfor Stavsete. Til fots fant jeg en del tørre og fine ryggpartier å gå på, så det var ingen katastrofe å gå fottur her oppe i begynnelsen av juni. Snøfonnene som måtte forseres var stort sett faste og fine, så jeg fikk ikke bruk for trugene jeg hadde med i sekken om det skulle bli helt pillråttent.

Det var en flott dag å være på tur her i vest, og etter en liten pause da jeg kom ned igjen, ble det kjøretur til Gaular og en ettermiddagstur på Geitebotsfjellet. Sovnet fort den kvelden

post-480-133474550827_thumb.jpg

post-480-133474550835_thumb.jpg

post-480-133474550843_thumb.jpg

post-480-133474550851_thumb.jpg

post-480-13347455086_thumb.jpg

post-480-133474550872_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dette området er beskrevet under tråden frem fra glemselen her på dette forum, så inspirert av dette, samt ønsket om å levere en turrapport fra den siste kommunetoppen i Sør-Norge som enda ikke var beskrevet på www.wwv.no ga meg et ekstra spark til å få denne turen begått.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser bratt ut på kartet å gå fra øst. I disse tider går det hele tiden små snøras i bratte fjellsider med svaberg så å gå opp fra øst ville jeg ventet med til lenger ut på sommeren. Det var i overkant med snø for fottur, men det gikk greit siden fonnene var så faste i fisken etter alt det varme været den siste tiden.

For en måned siden hadde jeg 14 S&F-topper igjen, 9 er unnagjort de siste ukene, så nå er det bare 5 igjen. Er på jobb på Sunnmøre denne uken og om værlaget er OK kan det være jeg stikker innom en topp eller 2 på vei hjem igjen, ellers blir det ikke flere turer opp hit før det blir en godværsperiode på disse kanter av landet i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var nok en flott tur ja!! Har jo vært på Gunvordalsbreen 3 ganger, alltid på ski fra Sogndalsdalen via Voggebreen. Det er supre minner! 8) Man er så og si garantert i fred for de store massene, og terrenget er såpass flott at en slik tur er mer interessant enn Josten på langs. Å gå fra Leikanger høres spennende ut, det må jeg selv prøve en gang...

Grunnen til at disse områdene sannsynligvis fortsetter å være glemt er nok de store distansene der inne. Men det er jo egentlig det som er så sjarmerende med de traktene der.

Fikk litt "hjemlengsel" nå mens jeg sitter foran pcen og snørrer og nyser uavbrutt pga allergi i full blomst. Der oppe skulle jeg ha vært ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemlengsel..... Jeg har bodd i Gunvordalen i til sammen et par år. Sommerferiene var alltid der så Gunvordalsbreen er for alltid festet til netthinna.

Jeg visste ikke at Gunvordalsbreen var kommunetopp i Leikanger. Den var også kommunetoppen i Sogndal inntil Fjærland ble hærtatt av sogndølene og innlemmet i deres kongedømme. Jeg visste ikke at denne toppen var tilgjengelig fra Leikanger. Man lærer noe nytt hver dag og bra er det.

Gunvordalsbreen fra Gunvordalen har alltid vært på min ønskeliste. Nå døde min onkel & potensielle turkamerat på en slik tur for noen uker siden så jeg tror det blir med tanken, her jeg sitter i Glasgow, Skottland. Men det er bratt fra vannet fremme i Gunvordalen og opp på breen. Helt trygt er det vel ikke heller da får valget mellom en bratt fjellrygg og et brefall. Jeg antar at total tid fra Gunvordal til Gunvordalsbreen er rundt 5 timer.

Jeg har dog vært på Voggebreen, som er noen steinkast unna.

Men det er veldig vakkert fremme ved det vannet så det i seg selv er verdt hele turen. En sann naturperle som veldig få kjenner til.

Hjemlengsel, ja.........

Takk for beskrivelse og bilder, Snilen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.