Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Smørstabbtind til Loftet 7.juni 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Turen til Stygghøe og de Nørdre Bukkeholstindene ble utsatt og turen gikk til de mer snille fjellene på Sognefjellet. Det har vært skrevet flere rapporter fra dette området denne våren så det blir mer en "førerapport" fra disse tindene nå.

 

Sunniva, dama til Alexander, hadde gnagsår på begge hælene fra dagen før, men var fast bestemt på at så langt som til Hurrbreatinden skulle hun idag uansett.

 

Som bildene viser er det forstatt mye snø igjen her oppe, og snøforholdene var glimrende!!! :roll: Selv skulle jeg gå videre til Veslfjelltinden og Loftet for derfra å gå ned til Jotunheimen fjellstue. En fantastisk tur med med mest skigåeing, men også følelsen av å gå på stein igjen. Herlig det også etter så mange vinterturer. Kan forøvrig nevne at det var MEGET flotte nedkjøringsforhold fra Loftet. Kom nesten helt ned til Fjellstua.

post-2015-133474550306_thumb.jpg

post-2015-133474550318_thumb.jpg

post-2015-13347455033_thumb.jpg

post-2015-133474550339_thumb.jpg

post-2015-133474550354_thumb.jpg

post-2015-133474550366_thumb.jpg

post-2015-13347455038_thumb.jpg

post-2015-133474550393_thumb.jpg

post-2015-133474550405_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Store Smørstabbtind er en flott topp, en av de jeg gjerne vil tilbake til for å feks få kjæresten imponert over Jotunheimen :wink:

Den er jo snill som bare det, og med en av de fineste utsiktene som er i heimen. Med unntak av fra området rundt Leirdalen så synes jeg ikke Smørstabbtindene ser så spesielt imponerende ut fra andre områder, men når man er midt i blant dem så er omgivelsene fantastiske! Og selv om Store Smørstabbtind er snill så er det jammen luftig å stå på det høyeste punktet rett bak toppvarden, jeg holdt bare ut et par sekunder :shock:

Ellers husker jeg med glede turen fra Jotunheimen Fjellstue over Loftet og til Store Smørstabbtind høsten 2000! Herregud, nå er det snart 8 år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat hjem fra samme område. Var svært lite folk i området i helga, litt merkelig med tanke på det fine været! I dag var det en helt annen værtype, 0 grader, snø, tåke og vind gjorde til at det varme sommerværet fra i går føltes fjernt. Det er fortsatt mulig å gå på ski der oppe en stund til, litt skibæring og elvevading er de eneste problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var svært lite folk i området. Merkelig egentlig. Så fine forhold, men folk er vel kanskje lei av skiene nå. Det var litt flere folk her i mai kan man si....men fortsatt er det fine muligheter her oppe! Mange lengter vel etter å bruke vanlige fjellstøvler igjen....og det er det faktisk muligheter for enkelte plasser i Jotunheimen nå selvom store områder har snø ennå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk mindre snø nå enn når jeg var der oppe i fjor på samme tid. Den kraftige varmeperioden de siste ukene får vel ta skylda for det. Var ingen spor på Gravdalstind eller Søre Smørstabbstinder på søndag, så folk har vel heller brukt helgen til å ligge på stranda :-) syk verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå akkurat samme turen om 2,5 uke, men har IKKE tenkt å ta med ski. Vurderer dere snøforholdene til å være såpass at jeg burde ta med truger på de flatere/mindre bratte partiene med normal snøsmelting i 2-3 uker til? Orker ikke gå og falle igjennom råtten snø i timesvis fra Krossbu til fjellstua, så da bærer jeg heller på trugene ettersom de bare veier 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så faktisk spor etter folk som hadde gått til fots. I løpet av 2,5 uke tror jeg du skal klare deg med fjellstøvler. Begynner å bli mange bare flekker og et par lette truger på sekken i beredskap så går nok det bra. Smelter vanvittig i fjellet nå. :-) Det var ikke tykke snølaget mange plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte to karer som gikk forbi teltet mitt på fredag kveld, de kom i retning de toppene dere var på. Vurderte en fottur opp dit i dag, men været fristet ikke mye. Så ut som om langrennslandslaget som lå på Sognefjellshytta storkoste seg i snøværet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmmm, enn å søle bort årets best meldte værdag på denne ettermiddagsturen Atomsilda :lol::lol:

Alex, du får bla opp ett par lapper å spandere nye støvler på dama di, for de gnagsåra der så slettes ikke gode ut!

Kanskje jeg må gjøre det etterhvert. Satte skoene inn med et tynt lag med minkolje, nå, men regner med at det kanskje forebygger bedre mot gnagsår om hun bruker en tynnere sokk innerst mot huden, for så å ha ullsokken utenpå den igjen. Noe jeg alltid har brukt i M77-en med hell for å forebygge gnagsår..

Men med ferie og skattepenger så løser det kanskje seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har aldri vært i dette området, men skal kjøre over fjellet her med ski i bilen på Søndag/Mandag, og kunne gjerne tenkt meg en fin skitur.

Kan dere anbefale hvor det er finest forhold der nå? Elvevading høres ikke noe kjekt ut :)

Har tenkt litt på Loftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.