Gå til innhold
  • Bli medlem

To typer friluftsliv - samme himmel


Lars

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, det er ganske stor forskjell å stampe med snø til knea, og fyke avgårde i maskinpreppa spor.

Det er to forskjellige mål som tilredsstilles, derfor skriver jeg at det er to ute-aktiviteter, men at de er under samme himmel....

Har noen ganger tenkt slik:

1. Det lages maskinpreppede spor - folk kjøper racerplanker.

2. Folk blir avhengige av spor.

3. Å gå utenfor løypa er både farlig og uansvarlig, og utstyret er ikke lagd for det heller.

4. De som lager spor må ha betalt, men kan ikke ta betalt for ferdselen.

5. Så blir det mer og mer mas etter betaling for parkering osv.

6. Grunneiere viser makt ved å nekte kjøring på sine eiendommer, og det blir en del balluba.

7. På lang sikt kommersialiseres ting ytterligere, og Allemannsretten blir etterhvert truet.

Kanskje er dette et sykt resonnement, men jeg har noen ganger lurt på om dette kan være et scenario om ikke annet...

Vi lager stadig ting mer komplisert. Mens vi før var fornøyd med at det var snø, må vi nå ha preppemaskiner til millioner, ansatte med spesialkurs for å kjøre dem, lysløype som er avhengig av strøm og noen som skifter pærer osv osv...

Kineserne tror jeg har et ordtak som er noe slik: "Lykke er å gjøre sine gleder enkle!"

Noe å tenke på kanskje?

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det samme som Lars. Syntes det blir kjørt løyper for langt innover fjellet, mens de gjerne kunne ha kjørt opp flere på skogsbilveier og lignende.

Oppkjørte løyper gir falsk trygghet. Det er ikke mye hjelp i dem hvis det blåser opp og kommer snøvær. Da er det tryggere å ha bedre utstyr og kart og kompass, slik man har med der det ikke er oppkjørt.

Men det er deilig å sparke fra bortover viddene i trikkeskinner, og legge milene bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Grunneiere viser makt ved å nekte kjøring på sine eiendommer, og det blir en del balluba.

Så nettopp på tv et innslag om en grunneier som nektet DNT å sette opp markeringer i et populært fjellområde, unnatt 1 uke før og etter påsken. Han mente det var stygt og et-eller-annet med villreinen.

Er dette vanlig? Og hva syns dere om dette? Jeg må si jeg ble flau.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fint bilde, med god tittel.

Kunne ikke lavere å tenke på dette sitatet:

Do not follow where the path may lead.

Go instead where there is no path and leave a trail.

Så til diskusjonen...

Et godt preparert løypenett trenger ikke være en trussel mot de som går utenfor løypenettet. Jeg tror preparerte løyper like gjerne kan være en rekrutterings arena for en tur utenfor løypene.

Et lite paradoks:

Jeg synes ofte det er slik at personer som arbeider for godt preparerte løyper også er de som har mest mot skuter kjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite paradoks:

Jeg synes ofte det er slik at personer som arbeider for godt preparerte løyper også er de som har mest mot skuter kjøring...

Det der tror jeg ikke noe på. Personer som er mot godt preparerte løyper, har minst like mye i mot scooterkjøring som personer som arbeider for godt preparerte løyper. Åpenbart! (Men selvfølgelig, folk som er helt uinteressert i skiløyper og aldri går på ski, har sikkert intet i mot scooter-kjøring heller.)

Og om du hadde rett, synes jeg ikke det nødvendigvis ville vært noe paradoks. Det er fullt mulig å være for løypekjøring og samtidig mot mer eller mindre uregulert scooter-kjøring. Preparering av løyper er en fellesskapsløsning. At begge deler handler om motorisert ferdsel i naturen, er nærmest bare et overfladisk fellestrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personleg finn eg stor glede i å mobbe austlendingar som trur det finst fjellski utan stålkantar...

Personlig finner jeg stor glede i å mobbe vestlendinger som møter med fjellski og telemarksbindinger i de flotte løypene i Nordmarka eller Drammensmarka :roll:

Det er forbudt å kjøre traktor på motorvei. Fjellski med brede bindinger burde også vært forbudt i oppkjørte løyper ;) Da kan vestlendingene heller holde seg til å bakse utenfor løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke kommet med denne provokasjonen den bare sporer av debatten. Lars får kjefte på oss vis han vil spore debatten tilbake...

Som sagt min erfaring er det motsatte. Men jeg skal ikke sitte her å påstå at mine bekjentskaper er representative for friluftsfolket.

Jeg ville som regel valgt sporene til venstre. Og da ville sporene til høyre vert en like stor inngripen/forstyrrelse i naturen om det var en skuterløype eller en langensløype for meg. (Ja, skuter trafikken bråker mer, men så forsvinner den raskere også)

Klart det går an å være for løypekjøring og mot uregulert skuter kjøring, det er i alle fall jeg :wink:

Men det blir litt dumt når folk er store tilhengere av løypekjøring og samtidig sterke motstandere av løyper til snøskuter bruk. Dette blir fort blir litt navlebeskuende, og liten forståelse for andre menneskers måte å nyte naturen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke kommet med denne provokasjonen den bare sporer av debatten. Lars får kjefte på oss vis han vil spore debatten tilbake...

Jeg velger å tolke trådstarters budskap slik: "det er plass under himmelen til alle - side om side" :)

Og om du hadde rett, synes jeg ikke det nødvendigvis ville vært noe paradoks. Det er fullt mulig å være for løypekjøring og samtidig mot mer eller mindre uregulert scooter-kjøring. Preparering av løyper er en fellesskapsløsning. At begge deler handler om motorisert ferdsel i naturen, er nærmest bare et overfladisk fellestrekk.

Du skrev også

Selv kjenner jeg sitring i kroppen kun ved synet av sporene til høyre. Å bakse i snøen appellerer ikke til meg når alternativet er å fly avgårde langs raske, maskinpreppede spor.

Når noe gagner en selv, er det alltid mye lettere å være for det... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noe gagner en selv, er det alltid mye lettere å være for det... :twisted:

Javel. Mitt poeng var at å være for det ene og mot det andre, ikke åpenbart var innbyrdes inkonsistent.

En liten observasjon: Løssnøsporet til venstre i bildet til Lars ovenfor synes å munne ut i det maskinpreppede til høyre. Kanskje er ikke de to typene friluftsliv i praksis så strengt adskilte likevel?

I dag snør det i Oslo igjen. Det er herlig å tilhøre nikkersadelens brorskap for tiden! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på langrennski i maskinpreparerte spor for å trene til fjellturene. Jeg kjører telemark i alpinanlegg for senere å kjøre ned fjellsidene etter å vært på topptur. Klatrer innendørs og på klatrefelt med tanke på Hurrungane.

Målet er å komme seg på fjellet, men jeg skal innrømme at jeg har det ganske bra under forberedelsene. I vinter har det vært bra å bo i Oslo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Drittsnakk!

Det har ikke noe med friluftsliv å gjøre. Det er motorisert ferdsel i utmark. Skamm dere!

Hvem er du som kan avgjøre hva som er friluftsliv, og hva som ikke er det!

Nu e det du som bedriv drittsnakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Moderator vil jeg henstille om at vi ikke starter nok en Scooterdiskusjon. Dette er et forum for friluftsinterreserte, ikke et motor og scooterforum.

Eventuell scooter innspill kan gjøres på den etterhvert så stille (heldigvis) og utdebatterte scootertrådenhttps://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4174

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.