Gå til innhold
  • Bli medlem

Jostedalsbreen rundt


snilen

Anbefalte innlegg

Mange gikk Josten på langs i pinsen, men mitt pinseturopplegg var å komme til topps på de 5(6) kommunetoppene på og ved Jostedalsbreen. Alle de 5 turene ble gått alene

Førde – Grovabreen 1636 moh
Balestrand – Sunnfjordbjørnen 1615 moh, gikk på truger
Sogndal – Grensevarden 1740 moh
Stryn – Lodalskåpa 2083 moh
Gloppen og Jølster – Snønipa 1827 moh

Det var godt med en øl etterpå, mer er ikke å si etter nærmere 7000 høydemeter opp og ned.

post-480-133474540685_thumb.jpg

post-480-133474540694_thumb.jpg

post-480-133474540702_thumb.jpg

post-480-133474540709_thumb.jpg

post-480-133474540716_thumb.jpg

post-480-133474540723_thumb.jpg

post-480-13347454073_thumb.jpg

post-480-133474540739_thumb.jpg

post-480-133474540748_thumb.jpg

post-480-133474540756_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mer er ikke å si etter nærmere 7000 høydemeter opp og ned.

Litt mer kan du vel si :lol:

Gikk du på ski til alle toppene ?

Dessuten kunne jeg tenkt meg litt flere detaljer fra Lodalskåpa: Var det fine snøforld siste bratte biten til toppen :lol: Gikk du fra Bøverdalen og når kunne du ta på deg skiene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på truger på Sunnfjordsbjørnen - ingen suksess - de sklir av gårde til tross for jern under i bakkene. De andre toppene ble gått på ski. Skiføret synger på aller siste verset nær setrene 500-800 moh, det gjelder alle toppene.

På Lodalskåpa var det baksete i starten fra Bødalseter, endel åpne bekker og myrer, så det ble litt av/på med ski her og der. Det var betonghard snø over bjørkebeltet. Den siste kneika opp til Lodalskåpa hadde gode trinn i snøen som jeg brukte, men det var isete i trinnene og svært hard snø. Jeg sikret meg ved å bruke både stegjern og isøks, litt ekstra sikkerhet skader ikke når man rusler aleine. Stegjernene ble også benyttet ned til Ståleskaret der det var hardt, bratt og isete. På vei opp gikk jeg på ski og fulgte jeg et greit skispor oppover, men nesten oppe stoppet sporet,og jeg kunne se at noen hadde sklidd helt til bunns. Ingen blodspor å se, og jeg lurer på om den som hadde denne ufrivillige aketuren kom seg til topps etterpå. Kunne vært artig å vite.

Turen fra Fjærland til Flatbrehytta var preget av et stort ras - gås enklest til fots, om man ikke liker å stå på sli på et snøras fulltav småstein og måsadotter.

Sånn - det får være nok - tar en øl til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra Snønipa? Vel-vel, som på Sunnfjordsbjørnen var ikke fotoværet til stede, men det obligatoriske vardebildet ble da tatt for her var i alle fall en varde. Et stykke etter at jeg hadde kommet inn på breen var det endel sprekker og blåis som dukket opp ved en hump på breen. Virkelt litt skummelt. Heldigvis hadde jeg ikke hørt om han som hang opp ned i 3 timer på det tidspunktet.

Har et bilde av sneraset som sperret veien også. Kjipt av fjellbonden å ta full betaling for bruk av veien, men uten å brøyte eller gi beskjed om at man ikke kommer lenger enn halvveis. Halv vare levert for full pris. Samme sak på vei til Bødalsseter også forresten. Men uansett en fordel å kunne gå på veien opp kronglebjørkelia fremfor å ta seg frem i terrenget på råtten sne.

post-480-133474541292_thumb.jpg

post-480-1334745413_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha absolutt gehør for dette området, finfin stund. Jeg var på Kåpa fredagen, en dag til eller fra deg?, samme føre og vær, det gikk som en ojoj oppover på hardt føre. Tok meg en dupp i sola på sørsida av Veslekåpa, mest med tanke på rennet ned igjen, når sola bare får reist seg litt blir det topp renneføre. Både bratta ned fra Veslekåpa mot (Bohrs)breen, og den halve halfpipen i siden på Brattebakken var mulig å ta på styrten, sjøl for meg. Ang hytta på Bødalsetra: tror kanskje det er litt fremogtilbake med eier/tilsynsansvar som gjør det litt spartansk der etterhvert; håper det ordner seg, skal prøve å us nærmere for deg hvis du tar turen hit igjen. Ang bompenger: også jeg ville heller brukt de på øl, kanskje. Genialt turprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Kåpa 3. pinsedag. Da var det nok ca 10 grader kaldere enn fredag før pinse. Snøen var beinhard både opp og ned, med unntak av dalen innover fra Bødalssetra. Jeg vurderte å vente i høyden for å få noe blautere forhold under nedfarten, men det så ikke ut til å være noen sjanse for selv om det var full sol. Et nattlig regnvær et par dager i forveien som gikk over i kontinuerlig kulde gjorde at mellompartiene fikk denne betongsnøen, mens i de øverste partiene lå tørr nysne der det ikke var avblåst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.