Gå til innhold
  • Bli medlem

Speilreflekskamera for turbruk.


Larshestdahl

Anbefalte innlegg

Annonse

De fleste dslr tåler en støyt. Men det er ikke bare kamerahuset du må tenke på, objektivet også. Min erfaring er at det ikke er noe problem å behandle et kamera med forsiktighet. Så med mindre du skal bruke kameraet til å slå inn spiker med så er "alle" dslr tilstrekkelig ifht en "støyt". Også de av plast 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på Japan Photo feks har dem sånn fin forsikring som dekker ALT (unntatt tap) i flere år. Fikk nytt kamera 3 ganger i fjor. Ene gangen sa dem

"har du slippe kamera rett ned på en stein siden linsa er helt skeiv"

"ja"

"ok"

HAHA! å forsikringen koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nikon D200 med Ortlieb vanntett kameraveske i et skott i kajakken. Så tar jeg det frem når jeg er på land. Det har gått bra! :D Ortlieb importeres av utedepot.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nikon D200 med Ortlieb vanntett kameraveske i et skott i kajakken. Så tar jeg det frem når jeg er på land. Det har gått bra! :D Ortlieb importeres av utedepot.no.

Er det ikke litt tungvindt å måtte gå ut av kajakken for å få tak i kameraet? Tar du ingen bilder fra kajakken? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rimelig kamera som Nikon D40 (x), eller Canon 350D/400D bør gjøre susen. De er brukervennlige, tar ikke all verdens plass og fungerer greit.

Til turer så er 18-55/18-70 el. lignende greie objektiv, men i naturen er det ikke alltid like lett å komme nær alt, så et teleobjektiv bør du også ha.

F.eks 55-200/ 70-300mm.

jeg vil ikke anbefale å kjøpe noe mer enn opp til 200mm i første omgang. det blir fort uskarpe bilder når du kommer over 200mm, håndholdt selvsagt.

men som de andre her i tråden sier, sjekk ut foto.no. Der kommer det stadig ut go-biter for en billig penge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller Canon 350D/400D bør gjøre susen. De er brukervennlige, tar ikke all verdens plass og fungerer greit.

Styr unna disse to for turbruk, da må du i såfall behandle dem som prinsesser! Har ødelagt et 350 hus, kjøpte meg så 400. Har brukt dette på tur i fjellet siden oktober, men virker som at det ikke liker kulda så godt. LCD skjermen har begynt å jukse litt, dvs at den svartner i noen tiendeler og sånn, ikke noe problem, men plagsomt!

Ellers sier jeg meg enig med resten av utsagnet til volla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna disse to for turbruk, da må du i såfall behandle dem som prinsesser! Har ødelagt et 350 hus, kjøpte meg så 400. Har brukt dette på tur i fjellet siden oktober, men virker som at det ikke liker kulda så godt. LCD skjermen har begynt å jukse litt, dvs at den svartner i noen tiendeler og sånn, ikke noe problem, men plagsomt!

Ellers sier jeg meg enig med resten av utsagnet til volla.

Har dratt med meg 350d'n min i all slags vær i 2,5 år nå, og den fungerer fortsatt aldeles utmerket. Har ikke brukt den kaldere enn ca 20 minus, så jeg skal ikke uttale meg om hvor kaldt vær den tåler. Er som sagt viktig å ikke utsette kameraet for raske temperatursvingninger pga kondensproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er tenk på og kjøpe meg et rimelig og brukervennlig speilreflekskamera for turbruk, alle årstider.

Kameraet bør tåle en støyt.

Noen som har erfaringer og komme$ med? :roll:

Jeg har ikke noen erfaring å dele, kun ett spørsmål: Er det digital-kamera eller gammeldags med film du skal ha? Det er vel fremdeles endel som sverger til analoge bilder håper jeg?

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Olympus E-1. Dette kameraet er nok for gammeldags til at jeg vil anbefale det nå - det har 5MP. I motsetning til mange andre levrandører (f.eks. Canon) lager Olympus pakninger som faktisk holder, og både objektiv og kamera er sprutsikret. Sist nå på lørdag gikk jeg med kameraet ute i noen timer. Kamera og objektiv var dekket i myk snø. Siden det ikke var veldig kaldt gikk jeg også inn på en hytte. Kameraet ble da dekket av kondens...og snøen smeltet. For å ta bilder var det bare å tørke av frontlinsa og fyre løs. Den eneste beskyttelsen jeg bruker for kameraet er en solblender - det har holdt også til å klatre med.

Det kameraet som tilsvarer E-1 nå er E-3. Dette er et lite og svært robust kamera. Objektivene er også små og robuste og har veldig høy optisk kvalitet. Sparer til dette selv.

Yndlingskameraet mitt er Leica M, men siden M8 ikke er vær sikret tør jeg ikke kjøpe det.....ellers hadde det vært mitt ideelle tur-kamera, men jeg ser at det er for spesielt for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Contax er bra saker det. Jeg kjenner ikke til noe slikt digital-kamera, hadde i så fall kjøpt det selv. Tror kanskje at Samsung har noe som ikke er så veldig langt unna...(dvs kompakt med stor brikke). Siden Leica M8 blir for dyr for meg, håper jeg at Zeiss Ikon kommer i digital-versjon. Sony burde også kunne komme med noe. Sony produserer jo både gode brikker og har RF kamera (konica som ble kjøpt av minolta som ble kjøpt av sony). Konica AF var det kameraet som lignet mest på Contax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til turbruk bør du velge et speilrefleks kamera som har værtetning, dvs. det tåler litt regn. Nikon D300 er dyrt, men et av de beste kamera på markedet. Canon 40D er også bra, men har ikke så god værtetning som D300. Pass på at du har objektiv som også tåler litt regn. Ikke alle objektiver gjør det.

Værtetning betyr ikke at kamera er 100% vanntett, men at det har har plugger og propper i alle hullene og gummitetning rundt lukene.

Skal kamera tåle en støyt, bør du også styre unna kamerahus i plastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen fikk jeg erfare at det ikke bare er kameraet som bør ha værtetning. Hadde en summilux 25 1.4 på olympus e-1'en. Kamera og objektiv ble ganske raskt dekket av sludd-sørpe, noe jeg ikke brydde meg stort om - har vært borti langt værre ting tidligere. Vel, enden på visa var at jeg kun fikk tatt to bilder før fokusen sluttet å fungere: det var kommet vann mellom objektivet og kameraet. Fra nå tar jeg frem olympus-objektivet i slikt vær. (Objektivet som ikke fungerte er forøvrig et veldig bra objektiv - et leica objektiv produsert for fourthirds-standarden av panasonic. )

Det fine med speilrefleks er forøvrig at denne typen problem kan løses vha en regnfrakk. Tape en plastpose på solblenderen og vreng den bakover over huset. Med et u-v filter i tillegg så får man fjernet det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det antagelig en del nye modeller fra flere av de store produsentene. Er en stor fotomesse i måndeskifte januar/februar. Stor sjanse for at både nikon d80 og canon eos 400d blir erstattet av nye modeller. Kan derfor bli en del tilbud utover når gamle modeller skal selges ut.

Mulig det er lurt å vente litt til hvis du skal kjøpe speilrefleks ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke la være å legge inn noe her.

Du lurer på hvilket speilreflekskamera du kan bruke til tur.

Uten å nøle vil jeg anbefale Canon Eos 350D, dette er vissnok lillebroren til eos 400D men der er det lite som skiller disse to.

Har selv eos 350 og bruker det til alt, har drevet ganske lenge med fotografering og dette kameraet er uten tvil perfekt til alle bruk. Riktig nok er objektet som følger med ikke topp klasse men absolut bra nook til den vanlige turfotograf.

Siden dette er lillebroren til det nye 400D koster dette kamera ikke skjorta heller, 3800kr får du det på mpx (ikke for å reklamere for nettbutikken). Kameraet har bra batterilevetid og meget brukervenlig.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.