Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstra førstehjelpsutstyr til hund?


Imse

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på, er det noe førstehjelpsutstyr man behøver å ta med ekstra når man har med hunder på tur? Det lille lure jeg ikke har tenkt på?

Vi har allrede ganske mye i førstehjelpsmappa, fordi vi er 2 voksne og 3 barn. Har forøvrig 2 hunder. Har en ormetablett til hund med oss alltid, men den er vel helst om hundene blir bitt i ansiktet etter hva jeg har forstått.

Første tur i år blir nok jyltingsmarka(kanotur altså), så det er jo ikke så langt til vetrinær om man padler hardt for å komme seg til bilen, men likevel. Hundene våre har aldri skadet seg, men en gang kan bli den første. Er kanskje mere skeptisk til at jeg har hørt at det herjer ulv i reinsflokkene der nå, bjørn har vi rundt husveggene hjemme, så den er jeg ikke like skeptisk til når det gjelder hunder.

Men altså, har du med noe lurt på tur til hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potesalve, potesokker, strips evt. nål og sutur (fåes på apotek) til flenger.

Støttebandasjer til bruk dersom en skulle være uheldig å tråkke nedi hull og skade sener/muskler, avstiver til spjelk kan man stort sett få lagd dersom det skulle trengs.

Flåttpinsett og betennelsesdempende tabletter.

Teip til å feste rundt lukking av potesokker, borrelåsen på disse har en tendens til å gå opp.

Ved ormebitt, sørg for at hunden holdes mest mulig i ro under transport. Egenbevegelse hos hunden transporterer giften rundt.

En liten plastflaske med 10-15 cm. gummislange kan være greit for å få i hunden vann dersom den blir riktig dårlig av noe (har sjelden hatt dette med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Signerer Martin over!

Jeg ville også tenkt litt over hvilket tereng jeg går i på turen og lengde på turen.

Err turen lang og på en slik tid/plass at man har langt til sivilisasjon/hytter, ville jeg nok vært mer "idiotsikker" en på en hytte til hyttetur på sommeren i lett terreng.

Jeg har gått mye med bikjer i alt fra fjell til sauesanking langt ut på " ingenmansland" og fått erfare hvor forferdelig det er når det først skjer noe å du står mer eller mindre hjelpesløs flere timer fra folk og fe,og har planer om å tilbringe de neste dagene/uken(e) på tur.

Jeg har derfor med bredspektet antibiotika og smertestillende ( jeg jobber selv i helsevesenet og har en hvis peiling og erfaring med disse medikamentene, men har også fått grundig forklaring av veterinær på når dette skal brukes.) jeg har også ved noen tilfeller hatt med meg beroligende tabletter,som også kan brukes sederende (bedøvende) om du må sy hunden ved dype kutt osv.

Alt dette krever selvsagt en god dose vett og forstand, og det er kun til nødbruk.

Jeg har alikevel hatt bruk for å ha med dette mer en 1 gang.

Noen eksempler på når jeg har prist meg lykkelig for å ha med antibiotika,sm.stillende og beroligende:

10 dagers fjelltur hvor bikja hoppet ned fra en stein og rett i en knust glassflaske ( det var dette med å plukke med søppel etter seg...)

Jeg hørte et hyl og så bare blodet som rant fra under kne til bikja.

Beroligende tabletter,rensing med en hel del sterilt vann,3 sting, smertestillende og antibiotika resten av turen,gjore slik at bikja kunne fullføre uten at vi trengte å flys ut av diverse nødetater. ( alle fordelene med å unngå bruk av dette tror jeg vel vi alle er inneforstått med.)

et annet eksempel er da den eldste tispa satt fast hele beinet mellom noen planker. Hun fikk seg en skikkelig smell i hofta og hadde tydelig vondt.

Varme omslag på natten og smertestillende gjore at hun ble helt fin og kunne fortsette turen i sitt tempo ( og med hennes kløv på tursekken. hehe)

Dette er alltid med som en "nødpakke" på tur her i gården! ( og selvsagt tablett mot hoggormbitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi som ikke kan sy.

Hva er fornuftig førstehjelpspakke?

Dosering av medisin? Kan knapt dette på meg selv.

Evt. type medisin samt dosering får du rede på hos veterinær.

Ellers ville jeg ha tatt med det jeg og Umbros har nevnt over. samt at du selvsagt kan supplere fra ditt eget førstehjelpsutstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg begynte å gå på lengre turer med hund spurte jeg hos dyrlegen, der blei jeg anbefalt å ha med "ZooLac" altså diarèmidde hvis det er en lengre tur (f eks med overnatting.) Blir en lang og vanskelig tur å finne veien hjem med energiløs hund pga diarè.. i tillegg kjøper jeg små ampuller med øyeskyllemiddel/saltvann på apoteket for å rense sår, og noe å forbinne et evt sår etterpå. potesokker og potesalve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoolac er også alltid med her. man kan få kjøpt pasta tubene ( skal gis etter vekt på hunden,og gis som pasta gjennom sprøyte i munnen) i forskjellige størelser, så jeg har med den minste på tur.

Som potesalve har jeg med propolis (aloe vera) den er uten vann ( vann= forfryste poter om vinteren) samtidig kan propolisen smøres på blemmer eller sår på oss mennesker også, noe som gjør at det er to funksjoner i ett,og dermed mindre å bære på.

Potesokker er viktig, og gjerne noen med litt kvalitet. de som er i tøy tåler gjerne ingenting og blir fort revet opp.

Gumitotten: Superlim? Tror neppe det ville vært noe suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover en del av de tingene som allerede er beskrevet her har jeg alltid med en agrafftang. Dette er en liten hendig "stiftemaskin" beregnet på å lukke sår. Dette er et meget godt alternativ for oss som ikke helt har teknikken inne for å sy.

Agraffer er så godt som smertefritt under påføring, sitter godt og er lette å fjerne med et eget lite spesialverktøy.

Den jeg har er fra 3M, men det finnes sikkert andre i handelen også. Jeg kjøpte min gjennom en bekjent som er sykepleier, men prøv gjennom apotek eller veterinær for å få tak i.

Gisle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husk at det ikkje er all superlim som er like bra å lime biologiske ting(f.eks hud) med. Enkelte limer har en etsande effekt, og du ender berre opp med større sår enn kva som var orginalt. Men det er vel å få tak i superlim som er beregna til formålet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt med et par kraftige potesokker og litt potesalve til hunden. For sår som trenger større behandling har jeg alltid med sportstape til eget bruk, men heldigvis aldri hatt behov for det til hunden. Dere som har med smertestillende til hund: kan man ikke bruke samme tabletter som til mennesker bare redusere dosen i forhold til vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha martin.m. Da er det kun lave doser av paracet eller et av acetylsalisylsyre-produktene som gjelder, og selvsagt gitt sammen med mat for å avlaste belastningen på magen. Jeg skal skrive opp doseringene som vil kunne gjelde for min hund, han er nesten 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.