Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett vandring


hSkyyy

Anbefalte innlegg

Noen som har ei ultralett liste for meget kalde vinterturer? Fant noen fine soveposer fra PHD, komforttemp. på -58* C og vekt på 1720 gram, det er ikke dårlig: http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?products_id=241.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=23136

Har også lyst å tipse de av dere som har ringstind light teltet...hev ut innerteltet (ca 600 gram) og erstattet det med Coghlans emergency blanket (47 gram) som underlag og helsport myggnett (126 gram). Ikke prøvd ut ennå, så det gjenstår å se hvordan det funker iforhold til kondens på ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SuperTed: ta en titt på denne http://www.ula-equipment.com/catalyst.asp

En 75l sekk (inkl. alle lommer med mesh netting) på 1,4kg.. ikke værst, men 40l hovedvolum er for lite, lite jeg vil ha utenpå sekken.

Noen som klager på komfort også. Går man langt så er komfort viktig, 500g ekstra for komfort er viktigere enn en vond sekk dag ut og dag inn. 250 USD virker også som en litt stiv pris for den, ser noen har hatt problem med at syingen på den gikk opp. Det er sikkert moro et par dagers gåtur fra sivilisasjonen.. hehe.. det er der garnet som Bear Grylls tar en Askeladden med, for å så lage det om til sekk!

Men, bra forslag!

Haller mer mot en av disse:

50+15l 1,48kg http://www.rei.com/product/825358/deuter-act-zero-50-15-pack

62l 1,43kg http://www.rei.com/product/778468/rei-flash-65-pack

72L 0,92kg http://www.rei.com/product/793636/golite-pinnacle-pack

65+10l 1,78kg http://www.rei.com/product/795605/deuter-act-lite-65-10-pack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperTed: ta en titt på denne http://www.ula-equipment.com/catalyst.asp

Jeg støtter denne. Jeg har en Circuit selv og etter å ha prøvd den så fikk kona mi en og. :) Komforten på Circuit synes jeg er helt enestående, tidligere tyngre sekker har føltes for stive og harde. Etter å ha prøvepakket for en 4 dagers tur så ser jeg også at jeg har litt i meste laget av plass uten mat i sekken.

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 75l sekk (inkl. alle lommer med mesh netting) på 1,4kg.. ikke værst, men 40l hovedvolum er for lite, lite jeg vil ha utenpå sekken.

Noen som klager på komfort også. Går man langt så er komfort viktig, 500g ekstra for komfort er viktigere enn en vond sekk dag ut og dag inn. 250 USD virker også som en litt stiv pris for den, ser noen har hatt problem med at syingen på den gikk opp. Det er sikkert moro et par dagers gåtur fra sivilisasjonen.. hehe.. det er der garnet som Bear Grylls tar en Askeladden med, for å så lage det om til sekk!

Ettersom både du og Thomas bor i Oslo, kanskje han er villig til å la deg klå litt på Circuit'en hans? Alltid fint å se en sekk i "levende live" for å få et skikkelig intrykk av den. Men det er nok helt sikkert sant at en sekk som er god for en er vond for en annen. Så langt kan jeg ikke se at det har vært noe å klage på av produksjons kvalitet på ULA sekkene vi har.

(Apropos produksjons kvalitet: ikke imponert av fjellreven akkurat. Av to skjorter jeg har kjøpt har begge hatt problemer. En mistet en knapp (hverdagsbruk) etter EN dag. En annen gikk opp i syinga på skulderen etter tre dager... Dårlige greier.)

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på min Circuit er enestående, bare se på bildene her: Trekking pole fasteners (bla med småbildene til høyre). Dette er sekker som er laget for folk som går de lange stiene i usa på flere tusen miles. Materialene er sterke, syingen helt perfekt osv. Det grønne, rutete materialet er dyneema x som beskrives slik av thru-hiker.com : "the new standard in light, super tough 210d pack fabric. Each dyneema thread can hold over 150 lbs. A secondary ripstop grid is angled at 45 degrees from the dyneema. Just the right amount of PU coating keeps it waterproof.". Det er klart man kunne brukt cordura eller noe sånt, men da skyter vekten i taket, og det er overkill for å være helt ærlig. Det er forøvrig cordura i bunnen på den.

Til sammenligning er feks Bergans Helium 40L ikke noe særlig tillitsvekkende når man har den i hendene og tar en nærmere titt.

Ja, du er hjertelig velkommen hjem til meg for å se på sekken :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på min Circuit er enestående, bare se på bildene her: Trekking pole fasteners (bla med småbildene til høyre). Dette er sekker som er laget for folk som går de lange stiene i usa på flere tusen miles. Materialene er sterke, syingen helt perfekt osv. Det grønne, rutete materialet er dyneema x som beskrives slik av thru-hiker.com : "the new standard in light, super tough 210d pack fabric. Each dyneema thread can hold over 150 lbs. A secondary ripstop grid is angled at 45 degrees from the dyneema. Just the right amount of PU coating keeps it waterproof.". Det er klart man kunne brukt cordura eller noe sånt, men da skyter vekten i taket, og det er overkill for å være helt ærlig. Det er forøvrig cordura i bunnen på den.

Til sammenligning er feks Bergans Helium 40L ikke noe særlig tillitsvekkende når man har den i hendene og tar en nærmere titt.

Ja, du er hjertelig velkommen hjem til meg for å se på sekken :).

Hvor mye veier denne sekken?

Jeg kjøpte nettopp Granite Gear Virga og er veldig fornøyd bortsett fra at den ikke har intern ramme slik at den må stives opp med liggeunderlag e.l,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virga er en finfin sekk, har kikket på den selv :).

Circuiten min veier 1060 gr når jeg har fjernet etuiet for camelbak o.l og den lommen som man kan ha papirer, penger osv. i. Det er en størrelse large med medium hoftebelte. Så det er ikke den letteste sekken på markedet, men den har veldig god padding og vektoverføring til hoftebeltet slik at den kan brukes med en del mer vekt enn de uten ramme. Har noen uten ramme også (golite jam, laufbursche huckepack) som jeg nesten liker enda bedre for de former seg så bra til ryggen slik at man glemmer at man har dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virga er en finfin sekk, har kikket på den selv :).

Circuiten min veier 1060 gr når jeg har fjernet etuiet for camelbak o.l og den lommen som man kan ha papirer, penger osv. i. Det er en størrelse large med medium hoftebelte. Så det er ikke den letteste sekken på markedet, men den har veldig god padding og vektoverføring til hoftebeltet slik at den kan brukes med en del mer vekt enn de uten ramme. Har noen uten ramme også (golite jam, laufbursche huckepack) som jeg nesten liker enda bedre for de former seg så bra til ryggen slik at man glemmer at man har dem på.

Den veier såpass. Jeg har Helium 55L også som jeg liker godt så da blir det ikke den helt store vektbesparelsen å gå over til Circuit. Det jeg savner på Helium er flere smålommer (f.eks i hoftebeltet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virga er en finfin sekk, har kikket på den selv :).

Circuiten min veier 1060 gr når jeg har fjernet etuiet for camelbak o.l og den lommen som man kan ha papirer, penger osv. i. Det er en størrelse large med medium hoftebelte. Så det er ikke den letteste sekken på markedet, men den har veldig god padding og vektoverføring til hoftebeltet slik at den kan brukes med en del mer vekt enn de uten ramme. Har noen uten ramme også (golite jam, laufbursche huckepack) som jeg nesten liker enda bedre for de former seg så bra til ryggen slik at man glemmer at man har dem på.

Hvordan er kvaliteten på Golite sekken? Siden den golite sekken jeg postet over har 72l og veier 0,92kg så er jeg meget interessert i å høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid 2008-modellen (eller 2007, er ikke sikker), og syntes det var en bra sekk. Burde ikke solgt den, men gjorde av en eller annen grunn det. Nå har jeg en Jam som er litt mindre og godt egnet for helgeturer og lignende. De nyeste modellene av Pinnacle har lommer på hoftebeltet og bedre padding i ryggen, noe som økte vekten, men jeg tror det var vel verdt det. Kunne godt tenkt meg en Pinnacle nå hvis jeg ikke allerede hadde sekk(er). Jeg liker at den er så fleksibel i forhold til volum og at materialet er dyneema. Legg merke til at denne sekken ikke har ramme. Du må derfor kanskje bruke liggeunderlaget ditt inne i sekken, enten ved å rulle det til et rør, eller ha det flatt i ryggen.

Anmeldelse av 2010-modellen her: http://www.hikinginfinland.com/2010/02/gear-talk-golite-pinnacle-2010-backpack.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er hjertelig velkommen hjem til meg for å se på sekken :).

Hadde vært god stemning. Mulig jeg klår litt på`n og.. kan bli fryktelig intimt :)

Anywayz..

Siste fjelltur over 4 dager hadde jeg en stappfull Bergans 130liter, 4,5kg bare sekken. Men denne gangen hadde ikke frøkenen med seg mye sminke, og vi hadde med ALTFOR mye mat og for mye klær! Sånn er livet... skjønner ikke hvordan vi fikk det til. Men første etappen på 6,5t, noen hundre høydemeter og 27kg sekk frister ikke til gjentagelse. Tror faktisk sekken var større enn meg i volum :)

Pinnacle frister........ reiser til USA i august, så må bestemme meg fort.

Fisking er en vandrers største fiende, kommer ikke unna en slukboks på 1kg for å være 95% sikra middagen.

Det som bør være i min sekk vinterstid som baseweight:

Samekniv - ukjent vekt med bryne

GPS

Kart

Kompass

Toalettpapir

Førstehjelp

Litt vaselin og bommul til nødfyring av bål

Kanskje fiskeutstyr (isfiske) - vekta for stang går lett over i en isbor

Hodelykt

Lighter/fyrstikker

Omnifuel med 0,4->1l bensin/sprit

Vanntette pakksekker med vakum-ventil.

Sovepose

Telt nallo 2gt

9dlx underlag

Ekstra klær

Blir fort 12kg uten sekkvekt og mat/drikke. 18kg er for meg vanskelig å komme unna på en vintertur vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste fjelltur over 4 dager hadde jeg en stappfull Bergans 130liter, 4,5kg bare sekken. Men denne gangen hadde ikke frøkenen med seg mye sminke, og vi hadde med ALTFOR mye mat og for mye klær! Sånn er livet... skjønner ikke hvordan vi fikk det til. Men første etappen på 6,5t, noen hundre høydemeter og 27kg sekk frister ikke til gjentagelse.

Holy crap!

27 kg for en 4 dagers tur?!? Tar du med sofaen? :)

Jeg og kona skal på 4 dagers i Rondane om litt over en uke og her er pakklista vår. https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AuKEc7qEcaM_dExNTTBrM1BJWmFqRlpQekh5OVRCdGc&hl=en_US

Som man kan se er den ikke helt fastsatt ennå. Den er nå rimelig trimma, men hvis været er dårlig så havner noen av tingene tilbake i sekken.

Jeg skjønner hvor du kommer fra med mye tungt utstyr, tror det egentlig er ganske norsk å tenke solid og slitesterkt. Jeg føler egentlig at jeg har hatt en total re-orientering når det kommer til utstyr og hva som gir komfort. I teltet sitter man egentlig ganske lite, det er mens man går at jeg synes det er viktigst å ha komfort og det betyr lett sekk.

Mye av det jeg har tenkt på som nødvendig før er nå enten fullstendig fjernet eller byttet ut med noe som er mindre og tjener formålet.

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen ser bra ut, Tor Magnus :). Bare lurer på om dere kunne trengt litt mer varme klær til å ta på ved lunsjstopp og når dere har satt leir? Ser det er en rab microlight vest der, men den gir vel ikke så mye varme? Da jeg var i Rondane i fjor hadde vi en kveld/natt med lave temperaturer, sludd osv. Da var jeg glad jeg hadde med en montbell thermawrap og langt undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy crap!

27 kg for en 4 dagers tur?!? Tar du med sofaen? :)

Mye av det jeg har tenkt på som nødvendig før er nå enten fullstendig fjernet eller byttet ut med noe som er mindre og tjener formålet.

Tor Magnus

hehe! Altfor mye mat - hadde planlagt lengre tur i dårlig vær. Husker ikke om turen ble 4 eller 5 dager. Min sekk STARTET som 22kg, så fikk jeg 3kg fra frøkenens sekk under stigning, hennes var vel ca 18/19 ved start.. så fylte vi opp mye vann i stor elv ettersom lemen lorten og kadaverene tok seg opp. Mao, siste 4,5t var sekken så tung, ikke første 2t.

Holder på å ta bort mye unødvendig jeg og.. leatherman på 700gram har allerede blitt fjernet selv om jeg digger den, trenger bare en kniv og en knøttliten tool fra Clas O. for primus/telt rep.

Fin liste.. ser ut som mye arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.palten.se/aventyr.asp?Id=181#181

Kristina Palten gjennomførte nylig et pilegrimsløp Karlstad-Nidarosdomen, en strekning på 70 mil i løpet av 15 dager. Hun løp med en sekk på 5-10 kilo for det hun trengte på reisen. Ta en titt i artikkelen over, nesten nederst finnes det en beskrivelse av ryggsekkens innhold.

Intervju med Kristina i Adresseavisen: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1661259.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen ser bra ut, Tor Magnus :). Bare lurer på om dere kunne trengt litt mer varme klær til å ta på ved lunsjstopp og når dere har satt leir? Ser det er en rab microlight vest der, men den gir vel ikke så mye varme? Da jeg var i Rondane i fjor hadde vi en kveld/natt med lave temperaturer, sludd osv. Da var jeg glad jeg hadde med en montbell thermawrap og langt undertøy.

Anbefaler forresten også å ha med aqua mira til å rense vann med (lemen-år).

Ja, stillongs mangler fra lista akkurat nå. Har vært der før og kommer tilbake når jeg har funnet en jeg er fornøyd med. Som du ser fra lista er den lagt opp til at været skal være noenlunde varmt, hvis det blir kaldere så merker jeg av litt mere ting. Er ikke så veldig bekymra for å være kald egentlig. Når vi går så holder vi oss nok varme så lenge vi har noe til å ta vinden, og på kvelden så kan vi alltids trekke soveposene over oss hvis det blir for ille. Hvis det virkerlig blir for ille så kan vi kjapt hoppe inn i nærmeste hytte, kun den siste natta er vi litt i ingenmannsland.

Siden vi skal kjøre opp til hytta så blir det nok med noen ting som ikke er på lista nå, sånn i tilfelle. Uansett blir det nok en siste veiing av sekken før vi går ut døra for å se hva realiteten egentlig er. :)

Jeg har et inline filter fra Drinksafe-Systems http://drinksafe-systems.co.uk/products.php som blir med i bilen, og så blir det litt rådføring på hytta med familien om hva de mener og de som allerede er på vidda. (min søster og mannen hennes)

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! Altfor mye mat

Vet du, dette synes jeg er en av de vanskeligste tingene. Jeg er glad i god mat, men blir frustrert av å lage mat på primus (kanskje fordi jeg ikke er så flink til det?). Også er så mye av den gode maten tung å bære. Tror den største økningen i vekt før vi legger ut blir mat...

Holder på å ta bort mye unødvendig jeg og.. leatherman på 700gram har allerede blitt fjernet selv om jeg digger den, trenger bare en kniv og en knøttliten tool fra Clas O. for primus/telt rep.

Ja, det er så mye av det jeg synes er "kjekt å ha" som er forferdelig tungt. Det jeg har gjort er å gjøre hverdagen min generelt litt mer lettvekts... Neida, det betyr ikke at jeg har solgt alle eiendeler, men jeg ser litt på vekta av ting jeg har på meg til daglig. Hva slags sko jeg bruker, er det varmt nok til 3/4 bukse, trenger jeg jakke i dag, hvorfor er det så mange nøkler på nøkkelknippet mitt, trenger Ingrid virkelig 6 ekstra bleier for en 2 timers tur ut... :) Det fine med det er at jeg ikke har noen lommer som buler, vet alltid hvor det jeg trenger er, og er alltid klar til å gå litt lenger. :)

Fin liste.. ser ut som mye arbeid :)

Takk skal du ha! :) Var egentlig ikke så mye arbeid, sitter å pusler litt på kveldene mens man ser litt på tv med et halvt øye. Før man vet ordet av det så spiller spreadsheet'en Fur Elise og tar oppvasken. :D Kunne tenkt meg å ha en website som har alt av utstyr og gjør det enkelt å lage en slik liste, men har ikke funnet noe jeg liker ennå. Kanskje jeg må lage det selv?

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et inline filter fra Drinksafe-Systems http://drinksafe-systems.co.uk/products.php som blir med i bilen

Det var da som søren, sjekket filteret nå og da var det litt muggvekst på det... :?

Kanskje verdt å kikke på aqua mira likevel. Det vokser nok ihvertfall ikke mugg på det! :cry: Hvor kjøper du det fra Thomas?

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dråpene kjøpte jeg fra USA (ebay), men tror tablettene er å få kjøpt i Norge. Hvis du ikke får tak i så kan jeg evt. møte deg i Oslo når du er på vei til Rondane og overrekke noen småflasker med greiene :cry:. Har nemlig nettopp fått en forsendelse med dråpetellerflasker, og har et fullt aqua mira - sett liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette ikke er helt kosher, men vil benytte anledningen til å tipse om at vi på www.nordiclightpacking.com har et eget kjøp/salg - forum her: http://www.kaffelykke.com/gearswap/. Ikke så mye der, men noe kan sikkert være av interesse.

Jeg har hatt problemer med å se noe som helst på gear swap, men det slo meg nettopp at det er adblock som kanskje tok den.

Det viser seg at Easylist Germany listen blokker ##.ad-right hvilket hindrer alle annonsene fra å bli vist.

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart tatt med regnbukse. Hadde en dag på vei til Jotunheimen i regn, 7C og frisk bris. Da hadde jeg blitt seriøst kald uten. Har selv spurt på twitter etter forslag og det de sier er golite tumalo for det letteste alternativet og rab drillium for sterkeste/mest holdbare (også er det i event så det puster relativt bra). Kommer nok til å kjøpe sistnevnte selv, men har i mellomtiden brukt lerretstape (duct tape) på hullene jeg fikk på min mountain hardware epic :wink:. Et annet alternativ er driducks, men de er *veldig* skjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart tatt med regnbukse. Hadde en dag på vei til Jotunheimen i regn, 7C og frisk bris. Da hadde jeg blitt seriøst kald uten. Har selv spurt på twitter etter forslag og det de sier er golite tumalo for det letteste alternativet og rab drillium for sterkeste/mest holdbare (også er det i event så det puster relativt bra). Kommer nok til å kjøpe sistnevnte selv, men har i mellomtiden brukt lerretstape (duct tape) på hullene jeg fikk på min mountain hardware epic :wink:. Et annet alternativ er driducks, men de er *veldig* skjøre.

Vi har noen regnbukser fra Perry Sports som virker som de er ganske lette (de er i lista), men tror ikke det puster et døyt. Tror Golite Tumalo er hva jeg har kikket etter, men tror ikke jeg rekker (eller får lov av min bedre halvdel) å kjøpe dem nå. De havner i bookmark lista. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.