Gå til innhold
  • Bli medlem

vask av lær sko og andre sko


baron

Anbefalte innlegg

Som det ligger i temalinja så lure eg på kossen folk vasker skoa sine.Skisko av både plast og lær men og fjellsko og joggesko.

Eg bruker mine sko ganske mykje og då blir det endel skit og dårleg luft.

Er det nokon som har erfaring og kan dele tips og slikt.....

Kva tåler lærsko av såpe ???

Skoa mine står konstant til lufting men har ikkje våga vaske dei nåke anna enn å skylle dei i vatn etter bruk ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

har klippet fra Alfas nettsider, og er samme vis jeg har vasket fjellstøvler og annet skotøy oppigjennom årene:

Såle og sålekant rengjøres med en børste. Overlæret rengjøres med en lett fuktig klut. Meget skitne støvler vaskes i lunkent, mildt såpevann og skylles. (hvis hånden tåler

temperaturen så gjør støvlene det) Rist sand/jord ut av støvlene å ta ut innleggsåler slik at støvelen tørker bedre. Skarpe gjenstander (for eksempel steiner eller barnåler)

skal fjernes fra støvelen, da det kan skade GORE-TEX® membranen.

Innvendig vedlikehold

Støvlene kan også vaskes innvendig ved behov. Benytt da mildt såpevann, f.eks Zalo Antibakteriell. Husk å skyll de godt. Støvlene må tørke veldig godt etter en innvendig vask før bruk! Gjerne en hel uke i romtemperatur.

Tørking

Tørk aldri støvlene for nær en varmekilde, da skinnet blir stivt/hardt og eventuelt sprekker. (Aldri varmere en at du kan holde hånden din der). Når støvlene settes til tørking, må pløsen være åpen for utluftingen. Meget våte støvler stappes med avispapir for en kort periode, deretter fjernes papiret og støvelen settes til lufttørking. Ta alltid ut innleggssålen ved tørking. Etter rengjøring og tørking må støvlene først impregneres, gjerne flere ganger. Lærstøvler pusses med skokrem til slutt. Impregner og puss etter behov.

Regner med det skulle gjøre nytten før dine støvler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nubuk lær = Ikke bruk såpe!

Kilde:

http://www.crispi.no/pc-50-15-Vedlikehold-av-nubuk-l%C3%A6r.aspx

Vil tippe dette er pga. funksjonen såpe faktisk innehar. Såpe gjør faktisk vann våtere ved å senke bruddstyrken på overflaten, dette gjør da at vannet lettere kan penetrere mindre hull (vevingen) i tekstiler under vask. Det sier seg da selv at om det fortsatt er såpe i stoffet så vil vannet som blandes med stoffet penetrere lettere.

Vet det finnes annet utstyr for å ta livet av bakterier i skoene, men har ikke noe spesifikt til deg. Bruker du ullsokker og ullsåle blir dette også et mindre problem siden ull fungerer naturlig litt anti-bakterielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyler lærstøvlene i dusjen på vanlig dusj-temperatur, å skrubber de lett med en gammel oppvaskbørste. Bruker ikke såpe. Lar de tørke 3-4 dager på varmekabler, før de vokses med Nikwax som jeg har varmet såvidt på en kokeplate.

Gnir voksen mellom fingrene for å få den myk nok, og jobber den godt inn i læret. Bruker ikke klut eller annet.

Det gjør jeg maks et par ganger i året, og de snart 6 år gamle støvlene ser nesten nye ut, selv etter mye hard bruk. Puster fint gjør de å, til lærstøvler å være, og holder tett selv med trasking gjennom elver :?

Til desinfisering/luktfjerning kan sikkert sprayen som brukes i skoene i bowlinghaller brukes..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytt da mildt såpevann, f.eks Zalo Antibakteriell.

Zalo er et meget effektivt middel til å fjerne fett. Jeg bruker sterkt Zalovann til rengjøring av drivverket på sykkelen og det går helt fint og har du mekka motor så er ren Zalo helt suveren til rengjøring av hendene.

Hvis du bruker Zalo på lærsko så må du sette dem inn med fett etter at de er tørket, ellers kan du risikere å tørke ut læret og det vil sprekke etter kort tids bruk.

Til rengjøring av fjellsko av lær bruker jeg bare lunkent vann og en sko- eller oppvaskbørste. En del lette helsyntetiske sko, joggesko og tursko, kan faktisk vaskes i vaskemaskin, men bruk et mildt vaskemiddel, milo eller lignende og et finvaskprogram.

P.S.

Skinnmøblenes verste fiende er glassbordet. Ja ikke glassbordet i seg selv, men mange bruker vinduspuss, "blå Jiff" eller lignende til å vaske glassplata med, og hvis du da tørker litt over skinnmøblene med den samme kluten så risikerer du at skinnet begynner å sprekke etter noen få måneder. Jeg kjenner en møbelhandler, og det er ikke få kunder som har mått innse at de selv har ødelagt møblene sine.

Min gamle mor har et par skinnstoler som nå sikkert er over 30 år gamle. Litt brukspreget, men ellers fine og myke i skinnet . De ble rengjort med en myk klut, lunkent vann med litt vanlig grønnsåpe. (Ikke den med salmiakk.) hvis skinnstolene tåler grønnsåpe så tåler sikkert også skoene denne behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flotte svar :o

Takker så mykje :wink:

Eg har dårleg erfaring med å tørke sko på varmehylle så det gjer ikkje eg....

Men det kjem jo lett vond lukt i skoa etter endel hardt og timerlang bruk...

Kan jo kanskje kjøpe slik spray kanskje...

Var broderen som hadde lånt seg ski sko i lær til ein tur som lurte oxo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker mine sko ganske mykje og då blir det endel skit og dårleg luft.

Er det nokon som har erfaring og kan dele tips og slikt.....

Pleier å hive sålene i frysen hvis de begynner å lukte for mye...pleier å funke

En gang tørket jeg skoene i en maskin som blåser varm luft gjennom rør du putter ned i skoene, da stinket skoene som et helvete dagen etterpå, så det anbefaler jeg ikke. De skoene tilbragte 3 dager i frysen før lukten var vekke.

Ullsåler skulle vel lukte mindre siden de ikke samler bakterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik skotørker med slanger som du putter ned i skoene og den blir flittig brukt hvis jeg f.eks. skal ha skoene neste dag. Ellers blir de bare satt inn i "fyrrommet", hvor vi også tørker klær, og så får de tørke hvor raskt eller sakte de vill. (Fyrrommet mitt hadde en gang en stor oljefyr, men nå er det bare en stor vanntank som er koblet til en stor varmepumpe på utsiden av huset.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør eg unngå å bruke sann skotørker (Varmluft) på skinnsko?

lærsko - ja helst.. la dem tørke i romtemperatur.

hurtigtørking kan få lær\skinn til å sprekke, dette gjelder også om du har skoene for nærme bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette gjelder også om du har skoene for nærme bålet.

Og ikke gjør som en av mine kammerater da vi patruljerte den norsk russiske grensen, helt sør i passvik, en kald desemberdag for en del år siden. Vi laget bål og kalde føtter ble forsøkt varmet mot bålet uten å ta av skoene. Det endte med at begge sålene på støvlene hans smeltet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke gjør som en av mine kammerater da vi patruljerte den norsk russiske grensen, helt sør i passvik, en kald desemberdag for en del år siden. Vi laget bål og kalde føtter ble forsøkt varmet mot bålet uten å ta av skoene. Det endte med at begge sålene på støvlene hans smeltet. :D

Hehe, har gjort det samme selv til fjells med mine trofaste da 14 år gamle lærstøvler. Og vinteren for et par år siden møtte de omsider sitt endelikt da jeg skulle starte en Tempo med knekt kickpedal, det som var igjen av kicken kom likegreit gjennom sålen og inn i støvelen..! :) Så i år ble det nye deilige Dolomite Condor evo gtx på meg, forbløffende gode sko, de beste jeg noensinne har hatt faktisk, får bare håpe at de tåler noen års bruk.

Kan forsåvidt ikke anbefale å varme føttene\tørke sko på varmerøra under kirkebenken heller, de her i bygda har nok tatt knekken på hundrevis av par med finsko gjennom åra, er vel som fortjent når man er der kun på juleaften og andre begivenheter en sjelden gang. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel som fortjent når man er der kun på juleaften og andre begivenheter en sjelden gang.

Du mener vel "når man er der i stedet for ute i Guds frie natur"?

For var det ikke det Erik Bye sang i sin vandringsvise:

Og jeg har ingen penger men

min fattigdom er god.

Den rike har sitt levebrød

den fromme har sin tro,

men jeg har høysang i hver li

og kirke på hver mo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.