Gå til innhold
larvar

2 stk kanoer på taket?

Det er 2595 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært så heldig å få 2 stk Hasle kanoer til min 40-års dag. Har ikke fått dem ennå, men det er like om hjørnet. Har en Mondeo stv, med takrails. Ser noen utfoldringer. For det første så finner jeg intet på nettet om det å ha 2 stk kanoer på taket. Liggende flatt blir det antakelig for bredt. Løsningen tror jeg kan være å kjøpe inn kajakkbøyler som gjør det mulig å frakte dem på siden.

For det andre ser jeg at det kan bli rimelig tungt. 2 stk Hasle kanoer blir vel brått 90 kg!?! Går denne vekten bra i forhold til vanlige takstativer, eller må kraftigere saker til?

Er det noen der ute som har noen erfaringer å dele med meg? Tittet litt på kanohengere, men det blir rimelig dyrt. De jeg har funnet, har i tillegg plass til 6-8 kanoer. Litt overkill med tanke på mine 2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å kunne ha kano/kanoer på biltaket ditt må du først ha ei takgrinn montert på takrailsene. Du må også måle kanoenes bredeste punkt for å se om det kan være plass til begge to på grinda. Spør i en bilrekvisita butikk. Så kan du eventuelt. kjøpe kano/kajakkfester til å feste kanoene på.

Vi har kano på taket til vår tahoe - festet på denne måten, men bare en.

Jeg snakket med mannen min og han sier at det er usikkert om det går med tanke på bredden.

(Endring). Om det går med sånt stativ for transport av to kajakker kjenner jeg ikke til.

Antagelig vil de beste kanskje ha vært å frakte dem på tilhenger, men om du ikke har det fra før så blir det jo en dyr 40 års gave.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en gammel tråd her som forklarer litt mer om kano/kajakk på biltak og at det går an å bruke kajakkfester:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg så den tråden om kajakkbøylene tidligere, så det var vel der jeg fikk ideen. Men kunne vært moro å hørt om noen har erfaring med 2 stk kanoer??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner jeg har sett teleskopstativ som kan trekkes ut når man har behov for bredere last. (finner ikke igjen) Ellers kan du jo bare ha lengre stenger på takstativet. Ser jo litt rart ut om det blir veldig mye breiere enn biltaket men det funker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var faktisk en god ide. Vet du om eller har du prøvd dette selv?? I og med kanoen stikker litt utenfor, vil vinden få tak på den da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd med to kanoer men har hatt mye rart på taket uten å ha opplevd det som noe problem. Med mye rart på taket så har jeg jo kjørt deretter også. Den værste taklasten jeg har hvert borti var ikke meg men noen jeg jobbet sammen med. De fikk lastet ei hel materialpakke på taket av en subaru kassebil (liten jallabil) Slang jekkestropper rundt hele bilen og kjørte. Når de kom fram gikk ikke dørene å få opp. Takstativet hadde klemt seg over dørene :-) Absolutt ikke å anbefale. Står vel forøvrig i vognkortet hvor mye taklast du kan ha. Pluss du må ha stativ som tåler det. Om du ikke finner noe i vognkortet er det en liten oversikt her Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ser for meg den overlastede subaruen. Har jo sett noen ekstrembilder på nettet fra det fjerne østen. Kanskje ikke å anbefale, men kan jo bruke det som inspirasjon :-)

hmmm. Mondeo tar 75 kg, så det går nok :-/

Stusset over at Focusen klarer mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, så forteller ikke maksimum taklast fra vognkortet hva taket egentlig tåler, men grensen er satt for at bilen ikke skal miste kjøreegenskapene sine med for høyt tyngdepunkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Joda. Du får stativ til både 2 og 3 kajakker på et biltak. Selv har jeg plass til 2 stk, med et "liggende" og et "stående" stativ (Thule). Sjekk f.eks. denne siden (det er ikke disse stativene jeg har, men dog..) hvor du ser de har for både 2 og 3 stk:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMGP1954.jpg

rainbow-canoe-trip-01.jpg

Fant disse kreative løsningene på et britisk forum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første året brukte jeg kajakk stativ på kanoen, men det var ingen god idè når det regnet. Men vi kunne samlet mye fint drikkevann. Folk lo seg skakke på bensinstasjoner når jeg fyllte diesel, betalte og deretter øste kanoen tom før jeg skulle kjøre videre.

Nå har jeg de lange bøylene til Thule, og har da god plass til 2 kanoer ved siden av hverandre. Kjøpte et sett kanoholdere fra Thule som jeg har montert i begge retninger på midten slik at ikke kanoene skal subbe borti hverandre under transport (men dette er jo ikke problem på Hasle, verre med kevlar, Royalex eller woodstrip)

Akkurat nå er det montert kajakkstativ på den ene siden for å få med kajakk og kano, men det er ikke verre enn at kanoen kan ligge overskrevs på dette stativet (det er kjekt med åpen båt).

Det som er viktig nå du kjører flere kanoer er å feste endene på kanoene ned i støtfangere på bilen (eller tilsvarende steder, og det finnes fester å få kjøpt til ha i sprekken langs panseret). Det er ganske mye vindpress på dem, og det er utrolig hvor mye roligere de ligger med denne enkle forankringen i enden.

Hilsen

Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Slik jeg har forstått det, så forteller ikke maksimum taklast fra vognkortet hva taket egentlig tåler, men grensen er satt for at bilen ikke skal miste kjøreegenskapene sine med for høyt tyngdepunkt.

Det som står oppgitt i vognkortet er det Norske vei myndigheter har kommet frem til at du kan belaste taket med uten at taklasten skal ta kontroll på oversiden av bilen ved en nødmanøver i 80km/t

Skjeldent at biler i Norge har lov til å laste mer enn 100kg på taket, mens de vanlige thule bøylene tåler 100kg pr stk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kjører to kanoer på taket med vanlig thule stativ som er for smalt til to liggende flatt. En kano ligger flatt og den andre på skrå delvis oppå. De festet en og en og vi har kjørt temmelig mange mil med de slik og flere turer denne sommeren. De sitter bom fast og rikker seg ikke. Største problemet er å løfte de to opp på taket av caravellen, da jeg ikke er den høyeste.. Men det funker og vi får med oss to kanoer.

Finnes det lengere stenger til takstativene til thule? Vi har noe helt standard. Men de kunne godt vært litt bredere, for de er jo smalere enn bilen, for caravellen er ganske bred.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, det finnes bredere Thule stenger å få kjøpt. Jeg kjøpte stenger på 220 cm lengde til Thule stativet mitt (og da er det god plass til 2 kanoer ved siden av hverandre).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 2595 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jøgga
      Hei.
      Deler en padletur fra Suldal (Blåsjø) til Grydalen (Ådneram) for de som er interessert. I blått ser dere hva vi har padlet og i rødt hva vi har bæret (grovt sett). Vi brukte tre dager på dette, fire dager hadde vært mere fornuftig. Vil anbefale å ta med kanotralle til denne turen.
      Dag 1
      Vi tok hurtigbåt fra Stavanger, taxi fra Sand og ble satt av ved bommen på Beinelei ved Blåsjø. Rett etter bommen så er det en liten dal som leder ned til Blåsjø som vi fulgte, alternativet var å gå med tralle langs veien (som også er en god mulighet). Vi padlet Blåsjø og det sier seg selv at det skal man ikke gjøre med en kano/kajakk hvis det er mye bølger, men vi hadde nærmest vindstille så det gikk veldig greit. Ved demningen så var det å ta kano på tralle ned veien og ett stykke bort i terreget, ellers bæring bort til Djupatjørn. Muligens den mest slitsome bæringen på turen, - men det gikk greit. Så padling over Djupetjørn og ned en skrent til ett utrolig flott (ikke navngitt) vatn. Her kan man ta over en høyde til Storsteinen, men vi padlet rundt og sparte en høydekvote med bæring på dette.
      Dag 2
      Samme rute ut av Storsteinen som inn, -så en del bæring ned mot Ytre Storevatnet (Svartevass), men stoppet og fisket en del her så det føltes ikke så ille. Bra berg å gå på nedover på. Padlet Ytre Storevatnet og kom til neddemmet del (rød strek) på den smaleste delen ned mot Store Auravatnet. Måtte bære her, - men gresset hadde faktisk grodd så det var greit feste, det gikk fint dette. Så var det en laaang og slitsom padleøkt ut Svartevatn, vi droppet å gå inn til Litle Aurådal, -men angrer i dag på at vi ikke gjorde det. Padlet da til rampen ved Svartevassdammen og videre med kanotralle ned til Grauthellervatnet og inn på hytta der. Skulle ha tatt en ekstra overnatting på denne etappen, men overmotet var uhåndterbart. Brukte vel ca 5 timer på å padle over Svartevatn (motvind).

Dag 3
      Padle ut Grauthellervatnet og mye forsiktig padling (grunt vann) ned til Dukefossen, så kanotralle langs anleggsveien ned til Litle Holmavatn. Mellom vannene videre nedover er det temmelig markerte områder hvor man bør bære, og litt usikker på om jeg har fått markert alle. Vi prøvde oss på ei elv hvor dårlig risikoanalyse medførte at vi nesten måtte bade, -så litt bæring er vel verd å gjøre nedover her. Dyngjanfossen må man åpenbart ikke padle inn i....., den passeres på sørsiden. Siraåna nedover var fantastisk padling i elv hvor man bare siger avgårde og trenger nesten ikke å padle. Kom ned Lyseveien og fikk transport med Haugen B&B til Lysebotn og fest på turistferga på vei ut.

Vil si at denne turen er strevsom dersom man har med seg noen som sliter med bæreettappene. Mener at denne turen også kan gjennomføres med havkajakk eller lignende, det er først og fremst vinden på Blåsjø og Svartevass som er begrensende faktor.

Youtube video: Vås på vidda (mere prating enn padling....)

God tur,
      Jørgen

• Av Henriette Midtun Kaarevik
      Vi har funnet oss en kano (den til venstre på bildet) - noen som kan se hvilken dette er, eller hvilken type vi kan sammenligne den med? Den er ca 5 meter, i glassfiber og har dobbel bunn/hulrom for oppdrift. Vi finner ikke noe merking på den, men den ser heller ikke helt "hjemmelaget" ut. 
      Vi må fikse og oppgradere den litt. Noen som har forslag til kanting? Vi har lurt litt på eikelister, men kanskje det finnes noe bedre?

• Av Glenn_G
      Vi er på jakt etter en brukt allykano og det er endel av dem på finn.no hele tiden. Men noen av dem er veldig gamle og jeg vet jo at alle gummimateriale blir svekket over tid så et jo litt skeptisk. Det selges jo løs duk til kanoen om det trengs men den koster jo 4000kr da. Så lurer på hva en ally 16,5 dr som er feks ti år er verdt? 
    • Av OlaB
      Hei, kano-folk.
      Jeg har null greie på kano, og skal nå selge en kano som virker noe sær.
      Hvor er det best å forsøke å selge denne? Hvor treffer jeg entusiastene? Og hvordan priser jeg en gammel, pent brukt kano?
      Kanoen en er Wenonah Prism, og de ny-prisene jeg kan finne virker temmelig høye.
    • Av Perpålsa
      Hei!
      Forsøker å bestille noen nye deler til en gammel Ally. I den forbindelse trenger jeg et serienummer på et spant, men jeg er usikker på hvor han som skal lete etter nummeret finner dette (kanoen er ligger hos en annen, noen mil ifra meg). Skal finnes i nærheten av kjølen.
      Er det noen som vet hvor jeg finner nummeret? Skal etter sigende starte med NO, og bestå av fire-seks siffer🤔🤔
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.