Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle-rute


Anbefalte innlegg

Hei

Har prøvd å lage flere forum der jeg har sport om reiserute og div info om Øvre Anárjohka Nasjonalpark. Har desverre fått lite tilbakemeldinger, men gir det nå et siste forsøk siden det bare er én mnd igjen til avreise.

1:

Vi har tenkt å starte fra Andreas-Nilsen hytta. Planen er å padle derfra og "innover". Vi har sett for oss å padle inn til Ulvefossen, for å vår første leirplass og slappe av. Deretter skal vi fortstte den samme elva inn.

Det som ligger i bakhode mitt er; Hvordan er mulighetene for å kunne padle inn slik som jeg har forklart? Da tenker jeg på elvebredden, strømmen (regner med det er motstrøm når vi padler inn), er den sterk, eller er det mulig å padle mot den?

2:

Noen som har erfaring å dele med oss? tips for turen?

Siden det nå begynner å nærme seg avgang, så hadde det vært greit å fått så mange svar som mulig. Om du sitter på noe info som du tror jeg kan dra nytte av, så er det bare å skrive det til meg. Jeg er tilgjengelig på PM om det er noen som ønsker å skrive der heller.

Absolutt alt av tilbakemeldinger settes stor pris på.

En hjemmeside er under arbeid, å der blir det lagt ut bilder og historier fra turen. Linken legger jeg ut når turen er gjennomført.

Alle som deltar her, blir selvfølgelig å få en takk på den siden.

På forhånd tusen takk for svar

Mvh André Storslett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært i de områdene selv. Men jeg har lest om en tur der. Eivind Fossheim skriver om en tur med elvebåt opp til Ulvefossen. De tok seg fram ved å stake, trekke og et sted bære/dra på land. Det beskrives som hardt arbeid og det tror jeg dere må regne med også. Men han skriver også om lette strekninger. Tipper det vil bli en hard etappe med tung motstrøms padling, staking og sleping. Jeg ville nok ha delt etappen i to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere lå det en turrapport på nett fra en gjeng som dro opp Anarjokka og ned Bavtajokka med kano, men jeg klarer ikke å finne den nå. De kalte seg betegnende nok for ”Anarjokka og Bavvtajokka elvetraskarlag”. Siden jeg sjøl har vurdert kanotur oppover Anarjokka, lastet jeg ned bildene herifra, de kan jeg sende deg hvis du sender en PM med e-postadresse.

Ellers fantes det også en turopperatør fra Alta tror jeg, som arrangerte kanotur med bæring fra Finland og ned Anarjokka, men jeg finner ikke den heller lenger på nett. De brukte ca samme bæreetappe som Lars Monsen her. Ca 9 min ut i klippet med Monsen får du også et inntrykk av hvordan strykene sannsynligvis er i lange strekk i Anarjokka.

I forhold til mange andre elver jeg har padlet /vadet opp, faller Anarjokka lite, det er 6-10 km mellom 20-meters kotene, bortsett fra rundt 300-meter,der tror jeg at dere må regne med noen km bæring. Ellers må en sikkert regne med at minst 30-40 % må vades eller lines.

Det vanligste er å starte fra Angeli på finsk side, jeg tror ikke veien på norsk side går lenger opp. Her er en link til noen som prøvde seg med havkajakk oppover. ”Elvetraskarlaget” brukte 1 dag fra Angeli opp til Andreas-Nilsen hytta, og derifra enda en dag opp til Ulvefossen. De brukte ytterligere 2 dager opp til Bosmmiidjavvrit.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Skal også inn i Anarjokka, men da litt senere enn dere, i August, 1 mnd på tur. Gleder meg som en unge :D Driver å sjekker ut litt forskjellige ruter og er ikke helt bestemt på hvor jeg skal starte fra. Har dere sjekket om det går ann/ er lov å kjøre inn til rett nedenfor a.nilsen hytta? Litt av en vei, 9 mil grusvei!

Skal dere være lenge på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.