Gå til innhold
  • Bli medlem

Lågen fra Hardangervidda til Larvik


Anbefalte innlegg

Annonse

Har sett på noen av områdene du må gjennom på Vidda med tanke på å padle Ally ned.

Jeg tror du kan starte over Viersta (da kan du starte å gå fra Dyranut/Bjoreidsdalshytta og gå over Høga He og Eitroelva og fram til stikrysset under Store Grananutene). Jeg har passert her. Tror elva er farbar nedover (har bare studert elva nedover med kikkert). Nordmannslågen og Laken går greit. Stryket mellom Laken og Bjonesfjorden kan ha lite vann og du må sannsynligvis bære noe. Så krysser du Bjornesfjorden til Lågarås.

Her begynner Lågen å bli såpass kraftig at du skal vite hva du gjør. Jeg har studert deler av Gjeitvassdalen. Elven er tidvis meget kraftig, men det er også rolige partier. Tror elva er farbar for folk med mer erfaring enn meg. Fra Krossvann til Gjeitsjøen har jeg ikke vært, men ut fra kartet og kikkerten er det mange rolige områder.

Fra Gjeitsjøen til Osasjøen tror jeg Numedalslågen blir for stid og steinete. Lnge siden jeg har gått i området. Fallet på kartet er formidabelt. For lenge siden jeg har vært i Sæterdalen til å si noe om den. Nede ved Dagali er deler av store deler av elva ned til Pålsbufjorden farbar. Pålsbufjorden og Tunhovdfjorden er lett farbare. Ned til Rødberg må du gå. Fra Røberg til Veggeli er elva ikke farbar for åpne farkoster ifg. Østein Køhn. Nedenfor er Lågen farbar ifg. Køhn.

Du bør absolutt ha peil for å gi deg ut på et slikt prosjekt. Køhn beskriver også de nedre delene av Lågen som en vanskelig elv.

post-3635-133474695801_thumb.jpg

post-3635-133474695804_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer et stykke nedover bør du være obs på noen fossefall i Kongsberg, Hvittingfoss, Hvarnes og Kvelde. Etter Kvelde (Holmfoss) kan man padle helt ut til Larvik, med mulig unntak av et stryk. Har selv padlet denne strekningen i en gummibåt kjøpt på europris (maks 80kg) sammen med en kompis. Dette var faktisk ikke så mange åra siden :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger.

Ser for meg to start alternativer. Tinnhølen - Langesjøen - Geitsjøen eller Tinnhølen - Langesjøen - (Bjornesfjorden) - Geitvassdalen - Skrykken. Siste alternativ vil innebære en del gåing men er nok totalt sett raskere enn første alternativ. Uavhengig av hvilke valg jeg gjør fra starten av så er jeg dessuten usikker på om jeg ønsker å ta veien om Dagali eller om jeg setter kurs for Solheimstulen (usikker på hvordan vannveien fra Skrykken til Solheimstulen er og hvor mye bæring det blir). Etter Rødberg så gir veivalget seg selv.

Grunnen til at jeg foretrekker bæring og noe røffere stryk fremfor padling i innsjø er valget av kajakk ( www.alpackaraft.com/store/index.cfm?CategoryID=53&do=list ). Jeg ser for meg at jeg totalt sett vil komme bedre ut med en Alpakka enn hva jeg vil gjøre med en åpen farkost til tross for at denne egner seg bedre på åpent vann. Er det noen som har noen erfaringer med Alpakka Raft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kjøpt med Alpaca Denali. Ikke fått testet den skikkelig enda. Maze her på forumet har lagt ut en del informasjon. Uten tvil beste farkost for den ekspedisjonen du planlegger. Vekten er så lav at du lett klarer lange etapper til fots (foutsatt at du ellers har godt lettvektsutstyr). Jeg har som sagt ikke testet farkosten i hvitt vann, men den virker ekstremt forseggjort.

Begge rutene du beskriver fra Tinnhølen vil gå fint med Alpaca. Gåetappene er ikke spesielt lange. Har selv aldri gått mot Solheimstulen. Da planlegger du vel å padle ned Uvdalsåi? Jeg vet ikke om den er padlbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på Uvdalsåi ja. Har i barndommen gjennomført en del ekspedisjoner i Uvdal på luftmadrass. Såvidt jeg husker så er elva farbar fra Bjørkeflåta til like før Rødberg. Husker ikke hvordan det er vest for Bjørkeflåta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen erfaringer med Alpakka Raft?

Her er en link til et Google-søk på det som er skrevet om Alpackaraften på fjellforum: packraft OR packrafting OR alpacka OR alpackaraft

Flatvannsegenskapene er ikke så verst, med litt trening holder du 3,5 til 4 km/t når det er vindstille. Jeg går ut fra at du klarer å gå fortene enn dette i lett terreng på Hardangervidda. Hvis du har veldig tung sekk, vil du likevel klare flere km med padling enn med vandring pr dag. Som Fimax skriver, kan det lønne seg å etter hvert investere i lettvektsutstyr, de 3-4 kg ekstra vekt av båt, åre og vest merkes på ryggen. Min taktikk på tur er å padle mest mulig hvis vindstille /medvind, og heller gå hvis været/vinden slår seg vrang.

Jeg er ikke kjent med elvene du skal padle, men du bør kunne få et inntrykk av strykene, eller i hvert fall hvor det er stryk, ved å bruke f. eks karttjenesten på inatur.no og zoome deg inn på elvene med satellittbilde/flyfotoinstillingen.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I går var jeg og flere andre elvepadlere å lekte oss på bølga ved Grettefoss (Svene, Flesberg kommune ca 2 mil nord for Kongsberg).

Mens vi holdt på så ble vi oppmerksomme på en farkost som kom igjennom stryket under broa og gikk rett i valsa i "elv-midt" (forøvrig valsa hvor INGEN elvepadlere oppholder seg).

Fyren som satt i kanoen hadde hverken vest eller hjelm og tur-utstyret lå løst i kajakken...

Heldigvis for han så var det så lite vann i elva i går at valsa han traff som vanligvis henger skikkelig og inneholder masse stygge steiner ikke var så grufull så han kom igjennom valsa uten skader...

Kajakk, åre, sovepose, klær, presenninger, ølflasker, søppel, fiskestenger og alt annet du kan tenke deg av tur-utstyr var overalt...

2 av oss klipsa taue-lina på kanoen og fikk dratt den inn til land med padleren på slep før vi fikk samla noe av utstyret før det forsvant nedover elva...

Moralen er:

- Skal du padle på elv så kan det være lurt å synfare enkelte steder... Hadde han synfart og valgt å padle elv-venstre så ville det mest sannsynlig gått bedre.

- Bruk for faen vest... Og gjerne hjelm... Det er så ekstremt fort gjort å knalle knollen i en stein og da kan det fort gå skikkelig gærnt...

- Pakk utstyret i vantette sekker/ryggsekk e.l. og fest det til båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.