Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka juni-juli 2-3uker 2010


andremelst

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg, samboeren og hunden planleger en 2 ukers tur til femunden, som blir vår første tur her.

vi har planlagt en 2 ukers tur, men har 3 uker til rådighet skulle vi finne en plass vi liker oss. :P

Vi tenker å parkere bilen i Elgå, ta femund II til Røa, og vandre inn i parken derfra. er det noen som har noe tips om en fin rute for oss som har tenkt oss å gå der i 2uker pluss? gjerne litt utenfor de mest trafikkerte veiene. :!: er det noen som har en anbefalt kjørerute fra Stavanger? vurderer å kjøre via kristiansand - oslo. pga fine veier. gjør ikke noe at det er litt lengre. mer komfortabel med det en over en humpete dårlig fjellvei!

takk for tips!! :!::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Hei!

jeg, samboeren og hunden planleger en 2 ukers tur til femunden, som blir vår første tur her.

vi har planlagt en 2 ukers tur, men har 3 uker til rådighet skulle vi finne en plass vi liker oss. :?

Vi tenker å parkere bilen i Elgå, ta femund II til Røa, og vandre inn i parken derfra. er det noen som har noe tips om en fin rute for oss som har tenkt oss å gå der i 2uker pluss? gjerne litt utenfor de mest trafikkerte veiene. :lol: er det noen som har en anbefalt kjørerute fra Stavanger? vurderer å kjøre via kristiansand - oslo. pga fine veier. gjør ikke noe at det er litt lengre. mer komfortabel med det en over en humpete dårlig fjellvei!

takk for tips!! :D:D

Tror nok det går like fort om du kjører via Kr.Sand eller over fjellet. Kanskje mer spennede å kjøre over fjellet, og hvis det er i fellesferien og fint vær kan det fort bli kaos i Kristiansand pga. dyreparken. Har stått noen timer i kø i den forbindelsen. Når deg gjelder Femunden, så var jeg der i fjor og fikk et godt tips her på forumet; nemlig å hoppe av på Haugen i stedet for på Røa. Da er det enklere og raskere å komme seg opp i marka. God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området i femundsmarka er veldig steinete, slik at det kan være lurt å holde seg til stiene.

Mitt inntrykk er at det aller fleste som ferdes i marka bruker kano, slik at det vil være mindre folksomt rundt vannene som ikke er i tilknytning til røavassdraget. Uten at jeg har noen konkrete vann/steder å anbefale deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der oppe 1 mnd i fjor sommer, fra 20 juni til 20 juli.

Vi forlot Røa området pga kø! Området ved Reva / Revsjøen er også mye trafikert av kanofolket. Legg turen utenom disse og du kan risikere å være helt aleine over tid!

Hadde også hørt at det skulle være mye stein / blokkmark. Du kommer selvsagt ikke utenom dette, men vi opplevde det som et minimalt "problem". Bare å bruke kartet godt.

Jeg anbefaler området rundt Styggsjøan. Fiskemessig blir det da det mest hvitfisk, men det kommer jo an på hva dere liker. Også anbefaler jeg en tur innom Skarpholet!

Send meg en pm hvis du vil ha mere info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Enig med Frilufta. Vi var fire gutter i Røa området i juli 2009. Masse folk, søppel, hunder, tyske reisegrupper, etc. Våknet på natta med festbråk på andre siden av vannet. For å sitere en av gutta:

"Det er jo mere bråk her en i nabolaget mitt!". Er dere ute etter ro og fred så styr unna Røa området i denne tidsperioden. Nevnte jeg at fisket var elendig...? Jeg har derimot god erfaring med Muggsjøområdet. Var der for 4 år siden i samme tidsperiode. Stille og fint. Går dere innover mot svenskegrensen er det også mulighet for en ørret eller ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisket nesten ikke rundt Røa, men vi var godt fornøyd med fisket generelt. Spennende med nye steder og hvitfisken i Femundsmarka er ikke å kimse av!!

Jeg vil ikke anse meg som godt kjent her oppe og mine konklusjoner er basert på 1 mnds tur.. Noen erfaringer gjør man seg jo, men vi var ikke innom en brøkdel av det vi hadde planlagt. Femundsmarka er faktisk stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.