Gå til innhold
  • Bli medlem

Gressallergi og Femundsmarka?


Temake

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan si noe om dette:

Planlegger kanotur i Rogen / Femundsområdet med telt.

Har barn med sterk gressallergi som da altså ikke har godt av å sove i telt på f.eks. gressplen. Eller oppholde seg lenge på steder hvor det er mye gress. Fjell og sjø er bra.

Noen som kan si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Allergier er ikke moro å ha (har selv), men så lenge man har medikamenter som holder allergiene noenlunde i sjakk er det helt greit å drive med friluftsliv. Håper du har satt deg inn i kryssallergier, hvis ikke kan du få deg en overraskelse på hva som kan gi allergiske reaksjoner :evil: . Har selv gress- og bjørkepollen allergi (og merker endel av de kryssallergiske reaksjonene som f.eks. på epler og pærer). For å fortsatt kunne hygge meg på friluftsturer om sommeren begynner jeg "forberedelsene" i feb/mars tidene. Dvs jeg kjøper inn Zyrtec og begynner å ta 1 hver dag. Dette bygger opp et immunforsvar som gjør at symptomene og reaksjonene blir endel mildere enn hvis jeg ikke hadde gjort det (har prøvd det også). Jeg tar også hensyn til når på året jeg skal ut i marka, og prøver å unngå tider med størst pollenspredning. Det er fortsatt mulig selv om det er mye pollen, og det er tusen ganger bedre å være på vann enn på land når man lider av dette. Nedbør er også fint. Trenger ikke være så mye, gjerne bare litt yr. Men det aller beste er å dra på tidlig høst (midten av august) når polensesongen er over :D . Da er det ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hørte en gang på radioen om en familie som hadde tre barn med diverse alergi. Jeg tror det var pollen. Faren fortalte at han laget et avkok av unge furuskudd tidlig på våren. Dete blandet han ut med vann slik at det ble som en leskedrikk. Ungene drakk av dette hele våren og ut over sommeren og han påsto at han hadde redusert bruken av alergimedisin med mellom 80 og 90%.

Jeg har ingen erfaring med alergi og kan ikke gå god for effekten av dette, men avkok av furuskudd har nok ikke flere bivirkninger enn vanlig medisin, så det skader sikkert ikke å prøve hvis noen skulle være interesserte i denne type naturmedisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.