Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbtinder 24. - 25. mai


Rødtopp

Anbefalte innlegg

Med den fine værmeldingen for Krossbu måtte det bli fjelltur forrige helg. Langbein Rise og jeg ankom i strålende vær og nok en kveld beundret vi utsikten fra Krossbu mot Smørstabbtindane – et herlig skue.

Lørdagmorgen spratt vi opp, spiste frokost og satte kursen mot Storebjørn – endelig skulle det bli min tur til å nyte utsikten fra toppen jeg har beundret så mange ganger. Etter hvert som vi gikk oppover Leirbrean forble Storebjørn dekket av tåke og vi gjorde om på planen. Skeie var fri for tåke og det ble vårt mål. Vi satte spor i den urørte snøen og beholdt skiene på til skaret mellom Skeie og Veslebjørn. Isøkser og stegjern ble tatt med videre opp eggen. Rando-sko er ikke det beste skotøyet for klyving på egg, men det går. Etter hvert kom vi til en stor stein som stengte veien – Langbein Rise kløyv opp og etter litt dukket han opp rett over meg. Hans velvalgte ord var ”her kommer du ikke forbi”. :( Jeg belaget meg på å vente på eggen til den ivrige tinderangler var tilbake. I mellomtiden var vi tatt igjen av Far og Datter. De sikret over og firte ned sele til meg slik at også jeg kom over. Supre mennesker å møte på tur! :D Samlet nådde vi toppen. Vi tok ingen sjanser på at vi var på feil topp og spaserte bort til neste toppunkt – GPSen bekreftet at det første var riktig punkt. Returen gikk samme vei og med hyggelige nye turkamerater kom vi alle ned ved å rappellere.

Dagen var fortsatt ung og vi satte kursen mot Sokse. Vi gikk opp renna i vestflanken. Den var bratt og det var gått ras i den. Skeptisk som jeg er til bratte snørenner syns jeg det var tøft å gå renna, men med Langbein Rises trøstende ord ”den snøen som kan rase her har allerede rast” tok jeg sjansen og det gikk jo bra. Vi kom vel ned og fortsatte til Sauen. Oppe på Sauen skuet vi på sporene opp mot Kniven og ruta vi skulle gå. Jeg bøyde meg ned for å pakke om i sekken og når jeg så opp var Kniven borte i tåke. Vi bestemte oss for at nok er nok og returnerte til deilig middag hos Kåre på Krossbu. Med whiteout ble det spede svinger nedover Leirbreen.

Søndagmorgen kom med knall blå himmel og endelig skulle jeg nyte utsikten fra Storebjørn. :D Vi gikk opp renna fra Smørstabbrean – jeg med skiene på sekken og Langbein Rise fikk testet skarejernene. Oppe av renna valgte jeg å legge igjen skiene, mens Langbein Rise fortsatte med ski til topps. Utsikten fra Storebjørn svarte til alle forventingene og ennå mer. Det var herlig å nyte nistepakken og peke ut fjelltopper så langt øye kunne se i 360 grader. En ny opptur kom når vi satte utfor urørt snø ned mot Bjørneskaret. Deilig å kjøre i løssnøen! :cool:

post-838-133474547533_thumb.jpg

post-838-133474547539_thumb.jpg

post-838-133474547545_thumb.jpg

post-838-133474547551_thumb.jpg

post-838-133474547557_thumb.jpg

post-838-133474547563_thumb.jpg

post-838-133474547569_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Rødtopp. Flott turrapport.

Hvordan var snøforholdene nede ved Krossbu? Er det forsatt snø, eller må man gå et stykke opp i dalen før man kan spenne på seg skiene? Legg gjerne ut et bilde hvis du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som breene har nok snø til jeg skal dit 6 juni! Vurderte dere snøveggen på østsida av Skeie? Jeg har tenkt meg på Skeie aleine, litt spent på hvordan ståa er der nå. Skal være mulig å forsere de to hamrene på eggen uten bruk av tau, men når jeg ser på bildet "02 rapell fra Skeie.jpg" blir jeg litt skeptisk :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rødtopp. Flott turrapport.

Hvordan var snøforholdene nede ved Krossbu? Er det forsatt snø, eller må man gå et stykke opp i dalen før man kan spenne på seg skiene? Legg gjerne ut et bilde hvis du har.

Vi gikk på ski helt fra parkeringen foran Krossbu. Legger ved et bilde tatt fra parkeringsplassen. På ettermiddagen var det vår-slush-snø ved Krossbu, mens det på morgenen var skare. Det var løssnø oppover breen og på toppene. Her er det nok snø for flere fine vårskiturer.

Hei Rødtopp. Flott turrapport.

Ser ut som breene har nok snø til jeg skal dit 6 juni! Vurderte dere snøveggen på østsida av Skeie? Jeg har tenkt meg på Skeie aleine, litt spent på hvordan ståa er der nå. Skal være mulig å forsere de to hamrene på eggen uten bruk av tau, men når jeg ser på bildet "02 rapell fra Skeie.jpg" blir jeg litt skeptisk

To av oss tok oss opp rundt hammeren uten sikring, så det er mulig. Veien opp gikk over steinen til høyre for Langbein Rise som rappellerer, så var det å ake seg ned til en stein litt lenger ned før en smal, men bratt, snørenne måtte krysses.

post-838-133474547795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine bilder og nyttig informasjon! Da er det muligheter iallefall :wink: Noen som vet forholdene på østveggen? Den ruta ser litt enklere ut, men det er mulig det bare er i mitt hode. På bildene fra etojm.com og turrapporter ser den varianten relativt grei ut iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.