Gå til innhold
  • Bli medlem

JOTUNHEIMEN.....-hvor er det?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Neida,............du leste riktig! Jeg lurer rett og slett på hva som hører inn under JOTUNHEIMEN. Noen steder står et stedsnavn,.. og..-"ved porten av Jotunheimen". Turistforeninga har utgitt ei bok for mange herrens år siden hvor det står: Flatningen, riktignok i utkanten av Jotunheimen............. Javel, ...men dette ligger faktisk øst for de som trodde de lå ved porten til Jotunheimen! Du skjønner kanskje hva jeg mener? 8):wink:

For ikke lenge siden foregikk det en avstemning. Jeg lurer på om det var med forslag fra DNT at vi fikk et nytt navn på Gausdal Vestfjell,...........nemlig HULDREHEIMEN. Hvor går grensa mellom Huldreheimen og Jotunheimen?

post-4307-133474547204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke noen fasit på det. Men veiene danner en naturlig grense synes jeg. RV 51 i øst. RV 55 i nord. Veien Turtagrø - Årdal i vest. Og ev. Rv53 / E16 i sør. Sistnevnte gir en vel drøy avgrensning. Bygdin, Tying og RV53 i sør er kanskje bedre.

Noe særlig videre enn dettre tror jeg ikke du kan gå, men snevrere, for alle del. Er Tesse i Jotunheimen? f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det samme gjør jeg også 500 fjell. Men så har vi DNT da,...- som skriver i en bok om Jotunheimen, riktignok utgitt for en del år siden, at Flatningen, som ligger øst for både Tesse og Lemonsjøen,......-også ligger i Jotunheimen! Boka er skrevet bl.a. av kjente folk som bl.a Sveine, en gammel kjent brefører fra Lillehammer.

Hvor går den grense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT kan ha skrevet hva de vil, tror det er veldig få som føler de er i Jotunheimen når de er øst for rv51. Man er jo heller ikke i Rondane sør for rv27 over Venabygdsfjellet?

Jeg har aldri sett en helt fast definisjon fra offisielt hold, men alle som skriver om Jotunheimen pleier å trekke en grense. Det eneste vi vel alle kan enes om, er at Jotunheimen er mer enn bare nasjonalparken.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den naturlige grensen som Morten bringer på bane, syntes også jeg hadde vært en grei sak å forholde seg til(europaveier, riksveier, fylkesveier/komunale veier). Det spørs kanskje om Statens Karverk er det rette fora for slike spørsmål,...........men takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er fortsatt interessant hvis noen kunne komme med innlegg som bidro med de ytre grenser til Jotunheimen.

Ellers hadde jeg også et spørsmål om HULDREHEIMEN . For å være litt mer konkret her: Morten svarte inndirekte:.....Det som ligger øst for rv. 51,.......hører ikke til Jotunheimen.

Er det da riktig å anta at Huldreheimen ligger øst for rv. 51?????? Eller med andre ord,............ grenser til Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt interessant hvis noen kunne komme med innlegg som bidro med de ytre grenser til Jotunheimen.

Ellers hadde jeg også et spørsmål om HULDREHEIMEN . For å være litt mer konkret her: Morten svarte inndirekte:.....Det som ligger øst for rv. 51,.......hører ikke til Jotunheimen.

Er det da riktig å anta at Huldreheimen ligger øst for rv. 51?????? Eller med andre ord,............ grenser til Jotunheimen.

Ja, det er riktig, arn-hjel 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nå skal hete Huldreheimen ble jo før omtalt som Gausdal Vestfjell. Gausdal Vestfjell var betegnelsen på fjellområdet mellom Gausdal-Espedalen og Øystre Slidre-Valdresflye. Huldreheiemen har jo også blitt kalt Jotunheimens forgård, så jeg finner liten tvil i at Huldreheimen har sin vestlige grense mot riksvei 51.

Jotunheimen vil jeg si har sine naturlige grenser mot riksvei 51 fra Vågåvatnet-Bygdin, derifra Bygdin til Eidsbugarden, så riksvei 252 fra Eidsbugarden til Tyin Hotell. Fra Tyin Hotell riksvei 53 til Øvre Årdal, vidre over tindevegen til Turtagrø, så vidre over riksvei 55 til Lom, så riksvei 15 fra Lom til Randen. Øvre Årdal og Lom er vel kanskje drøyt å si er med i Jotunheimen siden de er tettsteder godt i utkant. Får heller ikke den skikkelige Jotunheim følelsen langs Tyin, men all litteratur skriver om denne nest største innsjøen i Jotunheimen. Men selvsagt må Lemonsjøen og Tesse med, da blir jo Jotunheimen mer variert. Tror det er ganske vanlig at dette er med i en Gudbrandsdøls øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av Nord Aurdal og Etnedal er utvilsomt også med i Huldreheimen. Synnfjellet blir vel nærmest en naturlig grense i Sørøst. Planen er vel at dette store området skal innlemmes i den store utvidelsen av Ormtjernkampen Nasjonalpark i 2009. Det er deler av Etnedal, Gausdal, Nordre Land, Sør–Fron, Nord-Fron, Nord-Aurdal og Øystre Slidre vil komme går inn i området som utredes (jippi!! endelig nasjonalpark i min hjemkommune 8) ) Jeg har mine mistanker om at det blir hetende Huldreheimen Nasjonalpark og ikke Ormtjernkampen da dette omtaler et svært lite område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine mistanker om at det blir hetende Huldreheimen Nasjonalpark og ikke Ormtjernkampen da dette omtaler et svært lite område.

Jeg har hørt at nasjonalparken skal skifte navn, når grensene er utvidet. Tror også at det blir Huldreheimen når jeg ser på kartet nå 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for kjempefine svar 8) Nå har det lysnet en del for mitt vedkommende. Det finnes en del tolkninger av disse grensene. Et sted fikk vi forståelsen av at Huldreheimen strakk seg fra Skåbu og sørover, noe jeg syntes var svært merkelig. På denne måten ville det jo ha vært et vakum mellom Skåbu og Jotunheimen.

Når det gjelder selve navnet Huldreheimen, ble det til etter avstemning. Det var heftige diskusjoner om navnevalget i GD (Gudbrandsdølen/Dagningen). Huldreheimen gikk av med seieren. Nå er vi representert med både Hulder, Jotun og Troll i fjellheimene våre,.....-og det passer jo bra! Om jeg ikke tar helt feil, var det DNT som lanserte forslaget Huldreheimen?

Om jeg ikke tar helt feil nok en gang,....... er Huldreheim-navnet bare "ute på prøve"? Det er viktig at navnet blir flittig brukt og omtalt,........ for å forbli navnet på området i framtiden! Fester det seg i folks bevissthet,...vil det også forbli der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange ulike bruk av navn, så hvordan kan man si at en er riktig og en annen feil? DNT har nok hatt veldig stor påvirkning på navngiving etter at turismen kom i fjellene. Men begrepet Jotunheimen har bestått i alle fall tilbake til middelalderen (mener navnet er brukt i Halvdan Svartes saga). Bruken der omhandler fjellmassivet og de som bodde i fjellene. Dovrefjell er et like gammelt (og like ullent) begrep.

Navn som Breheimen, Reinheimen og Huldreheimen er nye, og den gamle bruken kan godt ha omfattet også deler av disse områdene.

Man må vel over tregrensa for å være i Jotunheimen, så riksveiene kan da ikke være en grense..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at Jotunheimen er et veldig gammelt navn. Men den Jotunheim som nevnes i norrøn mytologi er ikke den samme Jotunheim som vi kjenner. Jotunheimen var jo først og fremst bare et sted der Jotnene bodde, et sted som eksisterte kun i troen. I mytologien hadde man i midten av jorda Midtgard for menneskene. Ved utkanten av jorda hadde man Jotunheimen for jotnene, og i midten var Åsgård der gudene (Æsene) bodde (Vallhall var den fineste gården der og tilhørte Odin). Vi vet at Vikingene dro langt og hadde geografikunskaper over store områder, så Jotunheimen var nok for dem langt utenfor rekkevidde og altså ikke et sted i Skandinavia, men heller et sted utenfor menneskenes verden.

Det var pionerene Christian Peder Bianco Boeck og Baltazar Mathias Keilhau som først linket selve fjellområdet Jotunheimen opp mot de gamle Jotnene. Det var under deres berømte tur i 1820 (ofte kalt "Jotunheimens oppdagelse") at de ble så imponert over de store dimensjonene at de kalte området for Jotunfjeldene. Jotun betyr som kjent kjempe, altså Kjempefjellene.

Navnet Jotunheimen (Kjempenes Hjem) ble først tatt i bruk av Aasmund Olavsson Vinje en gang på 1860 tallet.

Sånn sett så er ikke navnet på vårt elskede fjellområde Jotunheimen så veldig gammelt, og Gausdal Vestfjell trengte sårt et skikkelig navn. Reinheimen, Huldreheimen, det høres flott ut spør du meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.