Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva ser du ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg forstår at det er en del personer med medlemskap i dette forum, som er godt kjent i Jotunheimen. Det vil jeg gjerne benytte meg av.

Jeg bygger hytte i Sel Kommune, nærmere bestemt Sundtjønnhaugen i Heidal. Hytta ligger vestvendt med utsikt inn i Jotunheimen mot Glittertind. Jeg viser til vedlagte bilde, og mitt spørsmål er som følger: Hva ser jeg nord for Glittertind ? (mot h. på bildet)

Jeg har spurt en del bygdefolk, men de er ikke sikre. kan FJELLFORUM's lesere hjelpe meg?

Kan det være: Tollsteinsegga, Dronninga og Trollsteinsrundhø? :wink:

post-4307-133474529888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Takk for svaret Julius! Hvis du ser på bildet sør-øst for Glittertind. Den tappen som stikker opp (til v. på bildet), kan du gi meg navnet på den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt riktig det som er sagt, men Dronninga er en del av Trollsteineggi, så kommer Trollsteinrundhø og lengst til høyre i bildet, Svartholhø. Til venstre for Glittertind ser vi fjellsiden opp mot Aust-Stornubben. Den spisse toppen som stikker opp, er kollen på 1737 m rett nord for Hindnubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, da skal du ha mange takk ods! Jeg fant til slutt kollen på 1737 på et jakt- og fiskekart med målestokk 1:100 000; og skrifta på slike kart har faktisk begynt å fortone seg noe vel smått for meg, -gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk Åge! Den linken din var helt perfekt. Da fant selv jeg fram. Den ligger rett vest for Trollsteinrundhø, og er ikke angitt med navn på dette Jakt og Fiskekartet med målest. 1:100000. Den står ikke angitt med navn, men høyden står der. Slik jeg ser det ligger den på vestkanten av Grjot-breen (legg merke til stavemåten). Denne toppen ser jeg ganske klart, -så det var gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grotbreahesten ligg rett ØST for Trollsteinrundhøe, altså mellom Trollsteinrundhøe og fotografen.

Diskusjon om kva som er rett stavemåte skal eg ikkje begje meg inn på, eg berre konstaterer at Statens Kartverk 1:50.000 kart bruker Grotbreahesten. Ikkje dermed sagt at det er rett...

post-1129-13347453141_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette var gøy. Her har jeg et overlappingsbilde på det første som jeg viste. Surtningssue er karakteristisk, men hva heter de resterende toppene mot :) Glittertind ;)

Bildet er tatt fra Søre Sundtjønnhaugen i Heidal, Sel Kommune. I forgrunnen ser vi Holseterfjellet.

post-4307-133474531419_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle gode ting er 3 :)

Glemmer mann å skallere blir det broblemer,....ja!

Takk til Gal Krokfot for eminent biledbeskrivelse av Grotbreahesten og Trollsteinshøe......BRA ;)

post-4307-13347453196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til arn-hjel: Det er nok ikke Surtningsui du ser litt til venstre for midten av bildet, men Stornubben. Helt til venstre ser vi Nautgardstind. Nokså nøyaktig i midten av bildet ser vi Aust-Stornubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du forstørrer max på bildet, så mener jeg ganske så sikkert at det er Surtningssue vi ser helt til venstre i bilde med den karakteristiske flate toppen. De resterende av toppene mot Glittertind, lurer jeg fælt hva kan være? At vi skal se Stornubben på bildet, tror jeg helt sikkert. Jeg tror også vi skal kunne se Nautgardstind og Vetle Nautgardstind, men sliter med å plasere dem.

I utgangspunktet skulle en tru at dette kunne være ganske enkelt, men må innrømme at jeg har problemer. Avstander kan være lit vanskelig å beregne på bilder fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en gradpeiling fra der du sto da du tok bildet, skal kursnåla vise ca. 246 grader for å peke retningen mot Surtningssui. Det er ca 35 km i luftlinje fra der du står og tar bildet, til Surtningssui. Tilsvarende for Nautgardstind er 256 grader og 25 km i luftlinje. Stornubben 260 grader og 21 km. Jeg tror nok det er Nautgardstinden til venstre. (Grader og avstand fra digitalt kartverk.) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter "ods" og "agno" her! Det er Nautgardstind (2258) vi ser helt til venstre på ditt siste bilde "arn-hjel", deretter er Stornubben (2174) tydelig litt til venstre for midten, og som "ods" påpeker, Aust-Stornubben (2049) i midten så og si uten snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fint Åge, da får jeg ta en tur bortom en dag. Jeg er nok ganske sikker på Surtningssue, og jeg er nesten like sikker på Stornubben, men nå "stunner jeg en tur oppover at". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint Åge, da får jeg ta en tur bortom en dag. Jeg er nok ganske sikker på Surtningssue, og jeg er nesten like sikker på Stornubben, men nå "stunner jeg en tur oppover at". :wink:

Nei, jeg må nok skuffe deg, det er ikke Surtningsui i venstre billedkant, men Nautgardstind. Så nær som du er Heidalsmuen, kan du ta deg en tur opp på denne, så får du den store oversikten som kan overbevise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, ja. Jeg får takke alle som er uenige da. Det er ikke så lett. Dette har jeg nemlig trodd i ca. 5 år, og da er det ikke lett å bli omvendt på en..to..tre!

Det jeg har hengt meg opp i, er den flate toppen. Jeg trodde Nautgardstind var bua på toppen, men jeg tror Åge må ta meg et kurs, før jeg er helt overbevist!?

Ja, ja.......slik er livet......., men takk lell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.