Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur med guttene våre til Heimdalshøe, Valdresflya (1843 m)


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Mandag 21.april hadde jeg lykkelig fått innvilget avspasering, og tok med gutta på skitur på Flya. For gutt nr 2 var det en milepæl å være med på slikt, og fri fra skolen, flott vær og løfter om en rolig og enkel tur fikk lokket han med. Han angret ikke! Toppen er også høyest i Nord-Fron, så vi kunne nok snart notere en kommunetopp i samme slengen.

Kl 9.50 la vi i vei fra en p-plass ved rv 51 sørvest for toppen. Vindstille, skare og spor å følge gjorde turen grei nordøstover, sør for Brurskardknappen. På rundt 1400 meter tok vi feller på, og vår gutt nr 2 frydet seg over framdriften, mens nr 1 var mer opptatt av utsikten, ikke minst inn mot Leirungskampen, som vi hadde gått på to dager tidligere i løssnø (!) Nå var det flott skare!

På 1550 moh følte vi oss som grillkyllingene på Spar, og spadde til en sittebank, og tok en god lunsj og rikelig med drikke. Så satte vi igjen sekkene, og gikk på rett opp motbakkene. Med feller gikk det rett opp til topps. 3 timer var nå gått. Utsikten var flott, med en uvant vinkel på Rasletind, Tjørnholstind og andre kjenninger. Det var omtrent vindstille på toppen.

Så suste vi nedover og hadde en god stopp på rasteplassen vår igjen, før vi fortsatte i stadig bløtere snø ned til bilen. 4,5 timer, 14 km og fornøyde gutter, som ville på Peppes Pizza på Beitostølen – innvilget!

post-469-133474527987_thumb.jpg

post-469-1334745280_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med det været dere hadde på turen deres så må det ha vært en topp opplevelse. Det er også viktig å vise fram fjellet til barna, slik at de lærer seg til å like fjellet og naturen. Flotte bilder :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du Ole Petter!! Har tre jenter i på henholdsvis 11, 15 og 17 år. Føler jeg ikke har presset for mye på, men fjelltur er nærmest "skjellsord". :) Fortvilet dette, men jeg håper nå fortsatt på en fjelltur med hele familien. En enkel tur uten surmuling og klaging hadde vært fint. Det er nok forskjell på gutter og jenter. Håper jeg klarer å overtale dem til en fin tur i løpet av sommeren! Uansett, -JEG skal iallefall på tur utover! :roll: Har noen forslag på hvordan jeg skal lure dem med tar jeg imot dette med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mine er litt eldre, men dette funket supert hos oss for noen år siden: Båttur til Memurubu, telting to timers gange oppe i Memurudalen midt i juli. Så gikk vi opp på Surtningssui dagen etter i slik vær vi har hatt nå om dagen. Etter dette gikk vi ned til Memurubu der vi hadde bestilt rom med dusj på forhånd. God middag og hjem dagen etter. Funker den dag i dag, og er faktisk etterspurt . :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Har nå planer om å få dem med inn til Leirvassbu. Ha en god frokost på morgenen og ha en fin tur opp mot Kyrkja. Om alle ikke kommer opp på toppen så gjør ikke det noe. Kan jo lokke med dusj og tre retters middag når man kommer ned igjen til Leirvassbu. Bør jo være en fin dagstur dette! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stedet er ikke det viktigste. Opplevelsen, derimot, den er viktig. Det må oppleves som positivt og behagelig. Du har jo nok av "smultronställen" å velge i, du, så dette får du til. Lykke til :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt moro å se en turrapport fra den siden av Valdresflya Ole-Petter. :D Heimdalshø er jo en lett topp som gir god oversikt mot de ennå høyere tindene på andre siden av "flya". Var selv på Heimdalshø i august 1987, flere år før jeg begynte med 2000-meter samlingen. Vi hadde dog et noe annet vær på toppen kan man si. Da vi nærmet oss toppen, tetnet det til og en mørk, tung sky la seg noen få meter over toppen. Vi hadde ikke før nådd varden, da det bøttet ned. :P Ellers rundt oss var det skyet, men stort sett opphold. Inne i Jotunheimen var det forøvrig temmelig hvitt, og jeg har sjelden sett så mye snø der tidlig i august som i 1987.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne skrevet en god (alt etter øyet som ser) gammel kommentar som er typisk for meg om akkurat dette temaet med barn/ungdom som gjør opprør mot fjellfrelste foreldre, men ser ikke noe poeng i det lenger. Ønsker bare alle som sliter med å motivere barna sine lykke til! Men klarer ikke helt å dy meg, det virker som om små unger er mye tøffere enn ungdom flest. De er energiske og blir mer enn gjerne med på saker og ting i naturen, mens ungdom foretrekker å sove, slappe av, feste, være i dårlig form og spille dataspill. Jeg er jo bare såvidt over 30, og kunne hatt mye til felles med ungdommen, men det har jeg altså aldri hatt. Men selvfølgelig finnes det hederlige unntak blant ungdom, for all del!

Veldig flott når man faktisk får med seg barna ut på tur, så det dette var en koselig turartikkel :D

Ellers er det ekstra herlig å lese flotte turartikler når man har vært så heldig å ha vært på storturer i knallvær selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en båtfrelst far! Familien dro hver sommer på flere ukers seiltur langs Sørlandet. Mange fine minner, men det var i fjellet jeg med tiden skjønte mitt hjerte var. Gjorde "opprør" i 17-årsalderen, og syklet til Åndalsnes framfor en uke med familien i Kragerø. Siden har jeg definitivt sagt sjølivet farvel, og flyttet fra Vestfold til Valdres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at man lærer barn den herlige opplevelsen som finnes med fjellet. Roen, utsikten og følelsen av at DETTE EIER JEG OGSÅ! Jeg var også av den typen som likte å vri meg unna familieturene, men når jeg ble bitt av basillen rundt 5 årsalderen var det først og fremst de store utfordringene jeg likte med å gå på tur. Som 5 år gikk jeg på ski fra Blestølen-Bletoppen og tilbake (4,5 mil), det var motivasjonen som gjorde at det gikk så greit. Siden ble det flere turer, og det kilte i magen når man nådde toppen. Det ble alltid litt konkurranse ved å bli førstemann på toppen :P

Et tips jeg anbefaler sterkt, som for meg var den største inspirasjonen til fjellturer er å lage en fjelliste!!! Jeg startet med dette, men da hadde jeg ingen egen fjelliste, da lagde jeg en fjelliste for Boxeren min (hund) som het Boxi. Tok med bikkja mi på 81 ulike fjelltopper på et år som 10åring og kom i lokalavisa for det:) Da hunden døde begynte jeg med egen fjelliste og har statistikk i Microsoft Exel over fjelltoppene. Rundet 500 fjell på søndag med Gullknappen (1092 moh på Gol) forresten, et lite jubileum. :)

Det er sikkert veldig individuelt hva som påvirker barna til å gå i fjellet, jeg tror i tillegg til det jeg har sagt at det er viktig å ikke mase, la de være selvstendige og finne kjærligheten med fjellet selv. Så skjer det kanskje det samme som har skjedd med meg, nå er det ikke foreldrene mine som drar meg med på tur, det er jeg som drar med dem. Og jeg elsker store utfordringer, og ikke en hyggelig tur til nærmeste skistue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.