Gå til innhold
  • Bli medlem

mer mas om sekk..


Ashallian

Anbefalte innlegg

Heihei,

vurderer og gå til innkjøp av en ny sekk.

Har leita litt og lest en god del, men klarer ikke bestemme meg.

Dette er nok et velkjent fenomen, også med tanke på sekkene det står mellom..

1. Opsrey Argon 85

2. Arcteryx Bora 80

trenger noe som kan gi meg et lite dytt i en eller annen retning.

Er det noen som vet hvor en evt. kan få prøvd på den ene eller den andre her i krsand?

Takker for alle svar,

Ash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stod ovenfor samme valget før påske, og endte opp med Argon 85.

Min konklusjon:

- Begge sekkene kan tilpasses ryggen veldig godt ved å forme aluminiumskinnene som ligger i selve ryggen i sekken (fjerner hoftebeltet og drar ut 2 stk alu-skinner).

- Argon har en egen vannpose til camelback e.l. som i kombinasjon med 2 stropper som sitter på sekken, kan brukes som en sekk til camelback'n.

- Begge sekkene har topplokk som kan brukes som rumpetaske.

- Argon har hestesko-formet glidelås-luke i front, Bora har "rett", har lest om noen som har litt trøbbel med å få vinter-posene sine nedi Bora pga utformingen.

- Argon har hoftestrammin som går motsatt vei av det som er vanlig, dette gir en slags taljeeffekt, og det er sinnsykt lett å stramme hoftebeltet skikkelig! Helt utrolig forskjell.

- Osprey lager kun sekker, de _må_ da ha peiling?

Begge sekkene er knallsekker, men ettersom jeg selv kjøpte Argon 85, så anbefaler jeg den.

Mitt tips er å måle rygglengde/hofte i henhold til arcteryx.com eller ospreypacks.com finne den størrelsen som passer best og bestille der du får best pris, eventuelt gå innom ei sjappe å prøve sekkene. Hadde jeg visst det jeg vet om sekkene i dag, hadde jeg bestillt usett på nettet for best mulig pris. Eventuelt tyne en lokal forhandler til å gi det Osprey Crescent til sterkt redusert pris.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med gaardern i at du antakelig blir fornøyd uansett hvilken av sekkene du velger. Jeg endte selv opp med en Bora 80 for to-tre uker siden, og er strålende fornøyd. (Men jeg kan selvsagt ikke gi noen ordentlig anmeldelse av den etter så kort tid.)

Disse sekkediskusjonene ser ut til å dukke opp så ofte at det hadde vært fint om flere hadde hatt lyst til å skrive om sekken sin under «Utstyrserfaringer».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ovenfor samme situasjonen, bare med Gregory Palisade som en av alternativene. Tror det står mellom Gregory'n og Osprey'n. Litt på grunn av løsninger som frontingangen (ikke stor nok til vinterposen på Arcteryxen), at begge bare produserer sekker. Sier ikke at Arcteryx er noe dårligere, men i forhold til pris, så..

Likte spesielt bæresystemet til Gregoryen, det at det kan ta bører opp i 30 kg. De jeg har snakket med sier at det er et av de desidert beste interne rammesystemene på markedet.

Monsen bruker "storebroren" Denali Pro, som bruker samme bæresystem bare til kraftigere bører, og er kjempe fornøyd med den; han brukte den bla. under hele Nordkalotten 365.

Palisade er fornyet for året, ingen spesielle forskjeller fra fjorårets utgave annet enn desing. Og noen ekstra stropper ol. Og det kan nevnes at den vant en Outdoor Industry Award i fjor, og Backpackers choice awards.

Ellers tror jeg sekkene er ganske like, de to nevnte har også noen ekstra lommer på sekken til oppbevaring av "lett-tilgjengelige-greier", eller er det bare passformen på bæresystemene som skiller.. Og den er nok superb på alle tre, hvis den passer din rygg!

PS! Gregory'n kommer på kampanje om rundt 2-3 uker hos Oslo Sportslager..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresystemer er oppskrytt. Jeg foretrekker et enkelt og lett bæresystem, uansett tyngden på lasten. Min sekk er kun 2 kg og jeg kan godt gå med 35kg+ over lange distanser. Skal man ha en av disse avanserte Ospreyene eller Bora-sekkene veier de sekkene alene 3.5 kg. Mao nesten 2 kg unødvendig last i forhold til min sekk. Vinninga går dermed opp i spinninga, og vel så det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresystemer er oppskrytt. Jeg foretrekker et enkelt og lett bæresystem, uansett tyngden på lasten. Min sekk er kun 2 kg og jeg kan godt gå med 35kg+ over lange distanser. Skal man ha en av disse avanserte Ospreyene eller Bora-sekkene veier de sekkene alene 3.5 kg. Mao nesten 2 kg unødvendig last i forhold til min sekk. Vinninga går dermed opp i spinninga, og vel så det...

Ikke for å pirke, men 3,5 - 2 = 1,5.

Dessuten veier en Osprey Argon 85 i størrelse large 2.92 kg, så du ender opp med en gevinst på 920g. Er man kortere i ryggen, og klarer seg med medium, ender man opp med en 85liter sekk som veier 2,72kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresystemer er oppskrytt. Jeg foretrekker et enkelt og lett bæresystem, uansett tyngden på lasten. Min sekk er kun 2 kg og jeg kan godt gå med 35kg+ over lange distanser. Skal man ha en av disse avanserte Ospreyene eller Bora-sekkene veier de sekkene alene 3.5 kg. Mao nesten 2 kg unødvendig last i forhold til min sekk. Vinninga går dermed opp i spinninga, og vel så det...

Men hvis vinninga er at man slipper ligge rolig, med ryggsmerter i 2 uker etterpå så kan man jo kanskje prioritere? :wink:

Og når det gjelder gregoryens vekt :

"S 4699 CU IN 5 LBS. 15 OZ/2.69 KG

M 4973 CU IN 6 LBS. 3 OZ/ 2.81 KG

L 5370 CU IN 6 LBS. 10 OZ/ 2.89 KG"

Og da står det bare om 700-900 gram +/-. Da får man prioritere hva man lengter mest etter, etter 14 dager med 35 kg på ryggen; bedre bæresystem, eller 700 gram lettere sekk!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la gå at jeg kanskje overdrev litt med hensyn til vekt.

Men skal man på kombinerte turer, dvs en tur med lang anmarsj til et fjell (30kg+), for deretter å gjøre et toppstøtt (10kg+), er ikke en sekk med kraftig bæresystem noe å gå til topps med. Da må man gjerne drakse på en topptursekk i tillegg til hovedsekken. Jeg kan fint kombinere min til begge deler. Da begynner man ivhertfall å snakke om betydelig vektforskjell !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la gå at jeg kanskje overdrev litt med hensyn til vekt.

Men skal man på kombinerte turer, dvs en tur med lang anmarsj til et fjell (30kg+), for deretter å gjøre et toppstøtt (10kg+), er ikke en sekk med kraftig bæresystem noe å gå til topps med. Da må man gjerne drakse på en topptursekk i tillegg til hovedsekken. Jeg kan fint kombinere min til begge deler. Da begynner man ivhertfall å snakke om betydelig vektforskjell !!!

Men hvis du ikke greier å gå grunnet ødelagt rygg, så er ikke det siste toppstøtet så viktig :lol:

Neida, skjønner problemstillingen din, men å finne en sekk som passer de fleste, veier 2 kg og greier 30 kg like godt som 10kg og er anatomisk nok til krevende klatringer er vel vansklig å finne.

Men hvis man har planer om å komme til en basecamp, eller sette opp en basecamp; ville jeg heller tatt med meg en ekstra sekk og lagt 2 kg på totalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.