Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av digitalt speilreflekskamera til nauturfoto


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg digitalt speilreflekskamera. Har tidligere brukt analogt speilrefleks mye, men er nå hensatt til et Nikon coolpix digitalt "kassaapparat" (det er ok det altså). Jeg kan gjerne kjøpe brukt. Jeg har en del objektiver til speilrefleks liggende fra mitt analoge kamera, disse er med PK fatning (Pentax k-bajonett). Det hadde selvsagt vært hyggelig om jeg kunne bruke disse på et nytt kamera, men det er ikke et must. Jeg liker å ha kontroll over fotograferingen, så kameraet må være greit å bruke manuelt. Kameraet skal brukes til naturfoto i tillegg til bilder av barna o.l. Tips og erfaringer mottas!

Ønsker:

Pris inkl et objektiv (18 - 70 eller lignedne), max 6000.- (gjerne brukt).

Helst Pentax eller Nikon, men Canon er også ok. Vil også vurdere andre merker.

Må kunne brukes manuelt, dvs styre blender, lukker og fokus som på et analogt kamera.

Helst minimum 10,2 megapixler

Det gjør ikke noe om det veier lite og tåler en støyt.

Må ha ok batterikapasitet.

Jeg vet ikke så mye om brennvidden på objektiver til digitalt speilrefleks kontra analogt, så her trenger jeg litt veiledning. Jeg ønsker meg objektiver som tilsvarer følgende objektiver til analogt 35mm speilrefleks:

28mm

35 - 70mm

70 - 300mm

Evt 400/500mm

Høres dette vettugt ut. Hva trenger jeg av objektiver for å dekke dette behovet?

Jeg vil også gjerne ha tips om annet nødvendig eller kjektåha utstyr. Jeg har en del fra mitt gamle analoge som jeg håper kan brukes - stativ, kameraveske, blitser (tviler vel kanskje på at disse kan brukes?), fjernutløsere, filter etc.

PS! Tips om gode nettsteder som omhandler digital fotografering og naturfoto mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nikon D40 + 18-200VR gir alt i ett, tilsvarer 27mm - 300mm i 35mm formatet. VR hjelper deg big-time i dårlig lys til landskapsbilder, tror den er 3-stop (har ikke Nikon selv). Nypris er rundt 10.000, brukt rundt 7-8.000 brukt tipper jeg. Men da får du ofte med filter, veske og annet "dill" med på kjøpet. (sjekk prisene på akam.no)

Jeg ville forresten ikke gått av veien for en pent brukt D70 eller D100 til en rimelig penge, fortsatt mye kamera selv om de drar litt på årene. D80 er også et alternativ, da får du 10,2 mpix.

Har du store hender bør du holde i et D40 før du bestemmer deg, det er minste dlsr til Nikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et meget pent brukt Nikon D70s jeg tenker på å selge hvis du er interessert? 18-70 objektiv.

Det er større en D40 og derfor litt enklere å bruke hvis du ikke har minihender.

Alt er i topp stand, men tenker på å selge det pga at jeg bruker det alt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein S.,

I fjellet er lav vekt og lett tilgang alfa et omega for om fotoapparatet skal tas i hyppig bruk. Særlig hvis du driver aktivt og krevende friluftsliv langt til fjells med ditto stor ryggsekk.

2/3 av bildene jeg tar i fjellet skjer med et lite kompakt digitalkamera (Leica D-lux 3) på 200 gram med RAW-format pluss jpeg, 10 MP og 28-100 mm objektiv. Kameraet henger i en liten veske på skulderremma festet med en karabin. Det er bare å strekke ut hånda - og man er omskapt fra fjellfant til fotograf. Ta en kikk på galleriet fra min travers av Aconcagua i romjula. Samtlige bilder ble tatt med dette kompakte kameraet. Det er lite å si på den tekniske kvaliteten: http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Hvis du likevel ønsker et digitalt speilreflekskamera vil jeg anbefale det letteste av de lette. Det er Olympus E-410/420 på skarve 440 gram med batterier. Legg til den gode og lette standardzoomen (28-84mm) på 200 gram og du har den letteste DSLR-kombinasjonen som er serieprodusert på denne planeten (640 gram): http://www.dpreview.com/news/0803/08030501olympuse420.asp

Ønsker du større rekkevidde kan du kjøpe Olympus sin meget rimelige, men gode 80-300 mm som bare veier 200 gram. Legg dette til forannevnte utrustning og du har en rekkevidde fra 28 til 300mm innenfor 840 gram!

Det stopper ikke her: Olympus tilbyr en lett 140-600 mm (2x 70-300) for ca. 3000,- og den veier omlag 600 gram. Om du kjøper en E-410/420, en 28-84mm og en 140-600mm får du en nesten ubrutt rekkevidde fra 28-600mm innenfor den sensasjonelle vekt av ca 1,2 kg. Dette er unikt i speilreflekssammenheng. Denne utrustningen bærer du med LowePro sin bananformede livveske.

Selv har jeg anskaffet den værforseglede og supersolide E-3 med 24-120 mm (2X12-60) og 140-600mm. Jeg har 24-600mm rekkevidde innenfor rammen av 2 kg. Ikke verst dette heller. Men for gramjegere er det ikke noen speilreflekssystem-kombinasjon som slår ovennevnte. Av den grunn kjøper jeg E-420 når den er tilgjengelig. Den har Live View som er bedre implementert enn på E-3.

Kombinasjonen Olympus E-410 og 28-84mm kan du få meget rimelig til en latterlighet av 3795,-! http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=913&g0=55&g1=3&g2=167&visavdeling=&g0txt=&g1txt=Digital%20speilrefleks&g2txt=Olympus Er du villig til å spytte mer penger i kassen venter du på de nye E-420. Olympus objektiver er kjent for å være blant de aller beste i klassen. Særlig de rimelige og lette entry-level objektivene konkurrerer godt.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Her var poenget godt begravd og argumentasjonen fraværende. Som å gå i sneskred uten signalsender...

Gunnar

haha slapp av da! var jo bare et innspill jeg kom med. har selv begge delene og bruker faktisk kompaktkameraet mest. men det jeg ville fram til var at jeg liker speilrefleks mye bedre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha slapp av da! var jo bare et innspill jeg kom med. har selv begge delene og bruker faktisk kompaktkameraet mest. men det jeg ville fram til var at jeg liker speilrefleks mye bedre;)

Jeg er avslappet, men er giret på det det ble spurt om. Ellers er jeg enig i at det f.eks. er lite slår en god speilreflekssøker. En stor sensor er også å foretrekke. Det er ikke så mye vekten av speilrefleks som er problemet når speilrefleks skal med på tur, som omfanget av den "ballen" som skal dingle frampå bryst/mage når en går på ski, klatrer eller går i bratt terreng. En speilrefleks kan simpelthen ikke bli for liten i slike situasjoner.

Jeg skal lære meg humoren din til neste gang :wink:

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva den effektive billedvinkelen på Olympushusa er?

"Bildevinkel". Ikke sikker på hva du spør om her. Om du spør om hvor stort søkerbildet er på Olympuskameraer varierer dette med modell - fra akseptabelt for E-410/420 og E-510 til strålende klar og stor på E-3. Spør du om hvordan brennvidden er å oppfatte på et Olympuskamera, må du gange med 2 i forhold til såkalte full frame-kameraer (sensor 24x36mm). Dette betyr at et Olympus objektiv med brennvidde 12-60mm oppfører seg som en 24-120mm. dette skyldes at sensoren på Olympus-kameraene er noe mindre enn på full frame og APS-baserte kameraer. Fordelen er åpenbar: Du får små, rimelige, lange og gode telelinser. Jfr. 70-300mm som oppfører seg som en 140-600mm. Ulempen er at en mindre bildebrikke/sensor gir noe mer støy på høye ISO-verdier (800-1600). ISO-verier jeg har tilgode å bruke i fjellet.

Jeg vet jeg må høres nyfrelst ut i forhold til Olympus, men begeistringen er bare instrumentelt begrunnet: På tur trenger jeg lett utstyr og Olympus leverer det letteste og har noen fantastiske zoomer - ikke minst 7-14 mm (14-28 i praksis). Zoomer gir fleksibilitet ved at man sjelden trenger å bytte objektiver i snøføyka. Sjøl bruker jeg knapt telebrennvidder i fjellet. Det blir mye vidvinkel som kan fange både folk og landskaper på samme tid i trange sitasjoner (f.eks. klatring på egg med panoramautsikt).

Spennende å høre hva du lander på.

Mvh. Gunnar

http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.