Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler til barn


sturlalv

Anbefalte innlegg

Heisann!

Poden på snart åtte & jeg (mest jeg, egentlig) har tenkt oss på Galdhøpiggen fra Juvass til sommeren.

I den forbindelse lurer jeg på hvilke erfaringer forumbrukerne har med fjellstøvler i barnestørrelse kontra cherroxer, støvler osv. Sistnevnte er del av standardutrustningen for enhver barnefamilie på Vestlandet, men jeg er litt usikker på om det er tilrådelig for små ekspedisjoner i høyfjellet.

Mvh

Sturlalv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg ennå har til gode å være far har jeg litt begrenset erfaring med temaet, men jeg tør alikevel å komme med noen generelle betraktninger.

Valg av skotøy for en åtteåring har antakelig to aspekter: Det rent praktiske og komfortmessige, og det psykologiske.

For å ta komforten først, vil jeg vel tippe at dere har sko til poden som er bedre egnet enn støvler og cherox. Ingen av disse har antakelig snøring, borrelås eller glidlås, og er vel neppe det mest praktiske i jotunheimen, selv om dere går over bre. Jeg vil tippe at andre vintersko eller en kombinasjon med lave sko og gamasjer er hakket mer komfortabelt for ungen enn støvler.

Det psykologiske aspektet går på motivasjonen. Unger er rare, og det kan for eksempel være en skikkelig motivasjons-boost for poden å bli utstyrt med sånne sko som pappa har. Men det kommer jo helt ann på hvilket utgangspunkt, forutsetninger og motivasjon gutten har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Datteren min på fire går i fjellet med vanntette litt høye joggesko, feks GEOX eller Superfit med gore-tex om sommeren, jeg bærer eller vi hopper fra stein til stein sammen over elver og myrer. (Jeg går med jaktstøvler)

Om vinteren går vi enten på ski (hun i pulk på lengre turer) med skisko (ikke bruk skisko i pulken, de er altfor kalde, bruk luftige varme støvler med ullsokker), ellers er vinterstøvler med mulighet for snøring optimalt.

Oslo sportslager selger fjellstøvler til barn.

Jenny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.