Gå til innhold
  • Bli medlem

Iskatedral under Nigardsbreen


Rune

Anbefalte innlegg

En iskatedral har åpenbart seg under brefronten på Nigardsbreen i Jostedalen. Fargene inne i katedralen, går fra intens turkis og kongeblå til blank glassis. Det er blått i alle nyanser og viser essensen av blåis.

1.4548548!img4548441.jpg

Se unik film fra katedralen her!

Billedserie: :lol:her!

___________________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
brefronten på nigardsbreen er jo ikkje så fryktelig stor?

Jo, brefronten er veldig stor. Jeg var her for 3 år siden og da målte høydeforskjellen mellom svaberget under breen og toppen av brefallet, sikkert 8 - 10 meter på det høyeste. Dette varierer sikkert noe fra år til år, men generelt kan man trygt si at brefallet på Nigardsbreen er ganske høyt i fronten.

Under ser du et bilde av breen. Dette er tatt noen kilometer øst for breen, så man får ikke det voldsomme inntrykket som man gjør, helt nærme. Et menneske som står noen titalls meter fra brefallet, blir som en mygg/maur i forhold ..... så det er store dimensjoner over brefronten!

P.g.a. høydeforskjellen (midt på) må innsteget på breen gjøres i venstre ytterkant, der adkomsten er enklere.

Jeg vet ikke nøyaktig hvor på brefronten denne katedralen befinner seg, så hvis noen vet, så forsøk å tegne inn - markere på bildet hvor dette er. Jeg regner imidl. med at den kanskje kan være i forbindelse med breporten (der endel av smeltevannet renner ut) i front, eller noe lengre inne.

_________________________________

Rune.

post-34-133474515481_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nøyaktig hvor på brefronten denne katedralen befinner seg, så hvis noen vet, så forsøk å tegne inn - markere på bildet hvor dette er. Jeg regner imidl. med at den kanskje kan være i forbindelse med breporten (der endel av smeltevannet renner ut) i front, eller noe lengre inne.

Du finn fleire bilete på bloggen til ein av dei to som oppdaga katedralen. Han verkar lite lysten på å fortelja kvar bileta er tekne.

Du finn bileta her: http://hellebo.wordpress.com/2007/12/19/bilete-fra-i-dag/

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsteget til Nigardsbreen har variert litt de siste årene. For seks-syv år siden gikk man litt opp langs venstresiden hvor det etterhvert er veldig greit å gå inn på breen. Nå gjør man ikke det lenger. Tror grunnen er steinsprangfare.

Fronten er temmelig høy og bratt. Breførerlaget pleier å lage en rute opp der. Noen ganger har de brukt sprengstoff for å gjøre det greiere å lage en rute. Vanligvis må de spa og skyfle litt for å få en brukbar vei.

Høyresiden av breen er alt for oppsprukket til at det har vært praktisk å gå opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi gikk opp kanskje to hundre meter til høyre for elva da vi var der i sommer. veldig greit innsteg der. etter å ha tittet på bildene, der ingen av "modellene" viser tegn til å ha på seg noe breutstyr (middels myke støvler?, ingen sele, ingen hjelm el) så skulle man jo ikjke tro at å finne denne katedralen skulle kreve kryssing av bre... det er klart man kan gå på snødekt bre uten slikt, men eg hadde kanskje valgt et annet sted enn et brefall til å gjøre det... da er det vel mest sannsynlig at katedralen åpner seg i brefronten et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.