Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotposer til skisko (75 mm)


MacYven

Anbefalte innlegg

Hmm...intressant....

Har nettopp kjøpt Helsport sine fotposer til 279,- på XXL.

Str XL...passer akkurat til mine Alfa skistøvler str 45....

Disse rekker meg godt opp på låret også....

Gjenstår bare å få testa de.....og det skal skje 7-10 feb...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Ja....da var helgen over og turen sådann...

En kort liten rapport på Helsport sine fotposer følger:

De er lette og fine men litt trange å få på seg (kan sikkert gå opp enda en størrelse men da blir det som en søppelsekk på beina)

De holder snøen unna skoene og buksa, siden de går langt opp på låret

De er vannavstøtende men straks snøen smelter på de trekker de vann, så eg tror ikke de er de beste å ha en innersokk i, kan fort bli litt våt.

Kort fortalt:

De duger hvis du vil holde skoene tørre og fine når du er vandrer litt rundt leir området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet ut Ajungilaks fotposer til isfiske denne helga.

Fotposene er svært romslige (one size fits all). Nesten litt vel romslige slik at de ble litt slaskete rundt foten, tror faktisk det skulle være mulig å få slalomstøvler i dem. De rekker til langt opp på lårene, og har en stropp øverst til å feste i beltet/bukselinningen, snøring under kneet og øverst. De har ikke såle, så jeg skar til såler av liggeunderlag til å ha i posene. Det funka sånn tålig bra. Til tross for at det var overvann på isen slik at jeg tråkket godt nedi noen ganger holdt posene skoa tørre. Aberet er at det kondenserte på innsiden av posene. Jeg forsøkte å avbøte dette ved å ikke snøre dem igjen øverst. Det hjalp en del. Alt i alt en helt ok fotpose. Disse funker fint til graving av snøhuler og overtrekk når det er vått. En romslig ull-/fleece sokk over skoa som mellomlag vil nok hjelpe på varmen. Skulle jeg hatt fotposer utelukkende til isfiske ville jeg nok valgt en isolert modell - forsvarets eller de grommeste fra Magasinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En billig pakksekk er løsningen!

Jeg prøvde helsport fotpose i en av de bra butikkene i Bergen. I følge selger i Bergen hadde de ikke større størrelser. Synes det hørtes merkelig ut: På mine crispi str. 44 (en litt over halvhøy telemarkssko i lær) var det som å trekke et pølseskinn over skoene. Prosjektet lyste "hat-objekt" lang vei. Er jeg i faresonen for å bli kald på beina har jeg ikke tålmodighet til denslags . . . Synes det er merkelig at helsport-posene ikke finnes større :)

Jeg spurte innehaveren av en en "forsvarsbrukt-sjappe" om han hadde noe brukandes. Forsvarets fotpose str. 47 var som ventet ikke store nok. Dermed var det å fiske etter et bra utgangspunkt for heimemekk. Kan sy av en gammel regnbukse, men det er jo greit å spare et par sømmer på å tilpasse noe som _*nesten*_ passer. Han fant fram et par vanntette pakksekker med solid, vanntett stoff som måtte være bra til fotposer-sying, mente han. Men hvorfor sy i det hele tatt? De er jo perfekte som de er? Støvelen passer fint nedi, og det er også et par festepunkter for reimer som tilfeldigvis er PERFEKT plassert over ankelen og tykkleggen. Bare å kutte bort det overflødige.

De posene jeg kjøpte (på Armyshop i Trondheim) viser seg å være disse: http://web-tex.co.uk/rucksacks/web-tex-dry-sack-medium-/prod_1433.html i str. medium. Liten str (20-25 liter) passer i grunnen enda litt bedre, men der er ikke festet for ankelreim like gunstig plassert. Men det viktigste er prinsippet: Det finnes MASSEVIS av billige pakksekker i all verdens materiale å velge blant, brukte og nye.

For tilpasning til binding er det bare å lage et hull, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvordan dette skal gå i bindingene? 75 mm er 75 mm. Samme om man har 37 eller 47 i sko. Mine Asolostøvler sitter som støpt i bindingene. Ikke snakk om å få mellom stoff der...

Vil ikke bindingene bli slakke etterhvert hvis man går lenge med dette? (dvs vil ikke skoen bli klemt inn, og dermed slarkete?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med bindinger har jeg ikke testet ut ennå. Hvis pakksekken er laget av tynt materiale kan det kanskje gå å putte posen i bindingene (slik flere over tydeligvis gjør med helsport sine). Men ikke pokker om det går med det jeg kjøpte i går.

Vil tro det mest robuste er å skjære bort akkurat nok til at bindingen funker. I så fall vil jeg vurdere å lage en festepatent (reim, snor eller lignende) som festes til bindingen sikrer at fotposen ikke åpner seg mer enn nødvendig. Vi får se hva som trengs . . . foreløbig har jeg lyst til å beholde pakkposene som et vanntett alternativ (uten hull til binding).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har testa ut ajungilak fotposene mine i bindingene - Super Telemark, og det funker bra. De blir nok slitt med tid og stunder, men de kostet jo ikke all verden. Med en stor ullsokk som mellomlag mellom sko og fotpose blir dette ganske bra. Fotposene er helt tette da, så man må sørge for lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.