Gå til innhold
  • Bli medlem

Natakupa 1400moh, 2. januar


frodeky

Anbefalte innlegg

2. Januar var det klart for årets første topptur. Og i den samanheng bestemte eg meg for å legge turen til Natakupa i Stryn, saman med min bror. Sidan min kjære sambuar kjem frå Hornindal så har eg sett mykje på denne toppen. Og no var det altså endeleg tid for å bestige den.

Etter å ha køyrt frå Førde kom vi til Stryn Skisenter ca kl 11:30. Seint på dagen, men tidsnok for ein topptur. Vi starta med å ta heisen heilt til topps i Steindalen, noko som gjer toppturen til ein veldig smal sak for dei alle fleste. Og med ganskje djup tettpakka pudder mangen plassa var det eigentleg godt å kunne vere litt lat så tidleg på året!

Frå toppen av heisen følg ein berre Steindalen oppover, opp på sjølve toppen er det best å gå på høgre side når du kjem nedanifrå. Kan og nevne at GPS en viste 1413moh, sjølv om kartet seier 1400moh. Mykje snø? :roll:

Trur eg lar bilder beskrive resten av turen:

post-3320-133474511956_thumb.jpg

post-3320-133474511967_thumb.jpg

post-3320-133474511973_thumb.jpg

post-3320-133474511981_thumb.jpg

post-3320-133474511989_thumb.jpg

post-3320-133474511996_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortalte akkurat en FF kollega at jeg mente jeg hadde akkkurat "oppdaget"

at Natakupa kunne sees fra Ellingsøya utenfor Ålesund.

Det er ikke noe "bombe" i siktavstand, men Stryn fortoner seg allikevel

litt "lenger bort" enn det andre vi er vant med.

Siktet hit og dit, og fant ut at det ikke kunne være noe annet.

(Midt i bildet, t.h. for Hornindalsrokken)...

Hva mener ekspertisen?

post-1088-133474512122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Veldig flotte bilder fra et kjent fjell. Jeg har nok vært på den toppen minst 30 ganger, og i 90% av tilfellene på ski.

Du beveger deg farlig langt ut på topp-skavlen for å ta bilde. Den skavlen har jeg utrolig STOR respekt for. :)

Kjente eit bra sug i magen når vi kom på toppen ja, når sant skal seiast står eg med kamera på strak arm. Og bror står og held meg i andre armen, trygt på "land".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Virket som en fin tur på Natakupa:) Har tatt den turen par-tre ganger før, anbefaler også en retur til skytterbanen ved å gå om Karifjellet og Holvatnet!

Personlig misliker jeg at det er bygd skiheis opp Steindalen. Har hatt hytte på Bøasætra hele livet, og vært vant til uberørt natur i området.

post-3251-133474534408_thumb.jpg

post-3251-133474534423_thumb.jpg

post-3251-13347453444_thumb.jpg

post-3251-133474534459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.