Gå til innhold
  • Bli medlem

2000m toppene nord for Leirungsdalen 16. august 2007


mor10

Anbefalte innlegg

Her er en turrapport kjemisk fri for bilder.. det får bli neste gang :)

Jeg planla opprinnelig en fire dagers tur med lange dager sammen med en kompis: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8991&highlight=gjende Vi startet ut i forhold til mine planer. Første dagen skulle det være tur fra Vargbakken til Torfinnsbu over 2000m toppene på nordsiden av Leirungsdalen dvs. Høgdebrotet, Steinflytind, Tjørnholstind, Tjørnholsoksle, Skarvflyløyftinden og Austre Leirungstind. Det ble imidlertid raskt klart at planene var urealistisk optimistiske. Vi klarte Høgdebrotet, Steinflytind, Tjørnholstind og Tjørnholsoksle, men måtte deretter gå ned i Leirungsdalen og følge den gamle stien over Svartedalsbandet og Svartedalen ned til Torfinnsbu. Dette brukte vi 17 timer på, heldigvis hadde vi startet kvart over 5 på morgenen, så klokken var ikke mer enn kvart over 10 på kvelden da vi kom til Torfinnsbu der vi fikk stelt oss, drukket en øl og slikket sårene våre. Jeg som turleder var skuffet over at jeg kunne planlegge så dårlig. Problemet var et helt klart misforhold mellom planer og fysiske forutsetninger. Min kompis var kort og godt ikke trent til en slik tur jeg hadde planlagt, og det var selvsagt mitt ansvar at jeg ikke hadde sjekket dette bedre ut før vi startet. Dag 2-4 ble deretter tilbrakt med dagsturer fra Fondsbu…

Nå en måned senere fikk jeg muligheten til å ta turen på ny, denne gangen solo, og sjekke ut om det var mulig å gjennomføre turen slik jeg opprinnelig hadde planlagt – det viste seg heldigvis å stemme. :lol:

Jeg startet også denne gangen fra Vargbakken klokken 05.15 og hadde fine forhold – lyst og tørre forhold. Klokken 6 passerte jeg et telt, jeg lurte på om jeg skulle vekke de som bodde der, ingen burde ligge å sove nå så fint som det var ute…

Opp til Høgdebrotet er det greit å gå, heller ingen problemer videre til Steinflytind og over toppeggen til Tjørnholstind. De siste høydemeterne mellom mellomtoppen og Tjørnholstind måtte jeg (også denne gang) fortsette litt på sydsiden før jeg rundet opp til toppunktet fra vest. Jeg så på muligheten av å klatre opp fra øst, men synes det så vanskelig ut – var det opp her Mayhassen hadde kommet seg mon tro..?

Videre hadde jeg tenkt jeg å gå bort til Tjørnholsoksle og derfra opp til bandet mellom Skarvflyløyftinden og Søre Skarvflytinden, men da ville jeg få lang vei om jeg skulle få med meg Midtre og Nørdre Skarvflytind…. Jeg gikk derfor sydvestover fra Tjørnholstind ned på Skarvflybrean (dvs. jeg kuttet ut Tjørnholsoksle) og så på muligheten for å gå rett opp på Midtre Skarvflytind fra øst. Det så bratt ut, men om jeg holdt litt mot høyre og siktet mellom Midtre og Nørdre så det ok ut. Men først måtte jeg over breen, og det brukte jeg en del tid på. Det ligger en del snø der fremdeles, og det er vanskelig å se hvor sprekkene er. Og at det er sprekker på denne breen kunne jeg lett se. :wink: Det ble derfor til at jeg brukte isøksen som sonde og følte meg frem over breen. Det viste seg etter hvert også at det var en bred gleppe mellom breen og fjellet på den andre siden, og jeg brukte litt tid her til å finne en trygg vei over på fast grunn. Da passeringen av breen var løst var det i grunnen veldig greit opp til ryggen mellom Midtre og Nørdre.

Etter å ha vært oppom de to toppunktene Nørdre og Midtre Skarvflytind gikk jeg ned skaret mot vest og fulgte galleriene forbi hammeren og opp på eggen mellom Midtre og Søre Skarvflytind. Dette var kanskje den morsomste delen av turen – en veldig fin klyveegg opp til Søre og videre bort til Skarvflyløyftinden. :)

Fra Skarvflyløyftinden var det fint videre over Austre Leirungstind (tørt opp svaene) og greit videre ned over Svartedalsbandet til Svartedalen til Torfinnsbu. Denne gangen var jeg fremme klokken 5 om ettermiddagen, over 5 timer kortere tid enn ved forrige forsøk, selv om jeg hadde lagt til 5 topper over 2000m. Det var deilig å kjenne at jeg kunne gjennomføre turen innenfor den planlagte tidsrammen og å være ferdig dusjet halvannen time før middag...

Underveis hadde jeg mye fint vær, og nedbøren kom i form av noen snøbyger og en haglbyge. Det minnet meg på at sesongen går mot slutten og at jeg må huske på å komme meg tilbake ut på tur så snart som mulig! :D:D Det var litt is på bakken ved Tjørnholstind, men ellers var det tørre og fine forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten noen andre her på forumet som har erfaring med kryssing av den nordlige Skarvflybrean og å ta seg opp på Midtre Skarvflytind fra øst? Jeg lurer litt på om det var dumdristig å krysse breen usikret... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.