Gå til innhold
  • Bli medlem

Torfinnstindene. Traversen fra øst mot vest 3/8-2007


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Hei! :D Endelig smilte sola til oss! Denne dagen kommer jeg vel aldri til å glemme. Jeg skulle få være med noen mer erfarne tindebestigere og virkelig få prøvd meg!! Jeg ba stille inne i meg om godt tørt vær hele dagen...og det fikk jeg!! Jeg var meget spent på hvordan jeg, som aldri hadde vært i en rapell før ute i fjellet, ville føle da jeg skulle gå over kanten.... :shock: Det ble ikke bare en rapell, men hele 4! Grublet en del på dette da vi strevet oss oppover renna mot Østre Torfinnstind. Heldigvis var det noen foran oss som visste hvor den rette renna til topps var. Denne renna var slett ingen spøk. 3-4 litt kinkige klyvepunkter og en god del løse steiner. Etter 2,5 timer var vi på toppen i dette fantastiske været denne dagen!

Følte et skikkelig sug i magen da jeg så ned til der det første rapellfeste var. Synes det var ekkelt bare å gå ned dit...kikket så utfor stupet og tok avgjørelsen at dette ville jeg! Med kyndig veilledning og at de festet meg inn på rapellåtteren og sikret meg så gikk selve rapellen kjempefint!!!Nå var det ingen vei tilbake. Nå bar det videre mot nye tøffe utfordringer. Leste jo rapporten til Eaa før vi dro og den hjalp meg litt psykisk underveis! En ting som han kunne nevne var at den siste klyvingen opp mot Vestre Torfinnstind var vel luftig og kilen....Her sikret vi med tau! Etter at toppen av Vestre var nådd var det også en skikkelig skummel skarp egg som måtte omgås ned til høyre for å komme seg helt over på snillere terreng. Var forberdet på at det også kunne være et skummelt part selv etter toppen selv om Eaa ikke hadde nevnt noe om dette. Det er vel ikke alle som opplever denne som kilen kanskje!!!Det var greie tak forsåvidt, men her bør man ikke falle! :shock: Her er det jævlig langt ned og her bør det helst være tørt. En fantastisk følelse da jeg hadde kommet meg gjennom hele traversen! En virkelig opplevelse for livet! Takker kompisene for en kjempefin tur som jeg lever lenge på! Er svært glad været holdt seg og at det ikke ble væromslag underveis. Vet nå hva en rapell i fjellet er!!! :lol: Fikk jo litt erfaring fra litt innendørsklatring i vinter da, men det blir jo temmelig tøft ute i fjellet! Det er jo ofte under rapeller ulykker skjer!! Litt vanskelig å holde styr på bilder fra de

forskjellige rapellene, men jeg håper det blir rett! :D

post-2015-133474481596_thumb.jpg

post-2015-133474481612_thumb.jpg

post-2015-133474481626_thumb.jpg

post-2015-133474481641_thumb.jpg

post-2015-133474481656_thumb.jpg

post-2015-133474481671_thumb.jpg

post-2015-133474481684_thumb.jpg

post-2015-1334744817_thumb.jpg

post-2015-133474481716_thumb.jpg

post-2015-133474481738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kjempefin turrapport! Du kan med rette kalle deg en tindebestiger etter dette. Jeg synes det var bra gjort å legge seg ut i den første rapellen når du ikke har rapellert tidligere :)

Det var også veldig bra bilder, hvillket kamera bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Takker for det!!! :D Har ikke brukt noe superkamera akkurat! De fleste bildene er tatt med et Canon Ixus 2,0 megapixel. Den første eller andre modellen Canon kom med. Ellers er noen bilder tatt av kompisen med et Olympus kamera med 4,0 megapixel. Skulle gjerne hatt et speilreflekskamera, men er da redd at det ville blitt mye færre bilder fra turene! Da må jeg ned i sekken og av erfaring fra den tiden jeg brukte vanlig speilreflekskamera, ble det ofte liggende i sekken. Vil nok nå selv kjøpe meg et bedre Canonkamera med mer megapixel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lese om denne traversen igjen Atomsilda! Er jo bare et år siden vi gikk samme turen (som du tydeligvis hadde lest om :lol: ), og minnene sitter foreløpig temmelig sterkt. Er en spennende og flott tur dette!

Kjenner litt igjen din følelse over å hive deg ut i en rappell når du aldri hadde gjort det tidligere. Jeg hadde riktignok rappellert før da vi sto på kanten vest for østre Torfinnstind, men det var 2 år siden forrige gang, så det kilte litt i mageregionen hos meg også da. Er litt uggent å kaste seg bakover; strider liksom litt i mot kroppens vilje.

Forresten litt artig med nærbilde av klyvingen opp mot vestre Torfinnstind. Husker denne omtrent som eaa har beskrevet den i sin turrapport. Prøver å memorere ruta opp, og tror jeg kjenner igjen stedet hvor personene står på bildet ditt Atomsilda. :D Det ser bratt ut ja, men det var det også i virkeligheten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fantastisk følelse da jeg hadde kommet meg gjennom hele traversen! En virkelig opplevelse for livet!

Ja ikke sant! :!:

Alltid herlig å ha gjennomført etapper og utfordringer man både har grudd og gledet seg til.

Og særlig hvis man også bryter barrierer som inkluderer mer tekniske aksjoner som dette.

Man lever lenge på sånne turer.

Så gratulerer med å ha "fått hull på byllen", for å si det slik... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.