Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i Rondane 29. juli 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Sted: Rondane

Pappa og jeg hadde planlagt å gå den store runden over alle de 13 fjelltoppene over 2000 meter. Det er cirka 5000 høydemeter og 5 mil til sammen. Værutsiktene for Rondane var noe usikkert, og i det vi kjørte hjemmefra klokken 22.00 lørdagskvelden, regnet det hele vegen til vi kom til Dombås. Var da litt skeptisk på om det var mulig å gå grunnet været, men det viste seg å være veldig tørt nede ved Otta. I ryggsekken hadde jeg votter, lue, ullundertøy, to og en halv liter vann, energidrikkpulver, 12 brødskiver med honning og skinke, rosiner og energi gel. Kom frem til Rondvassbu klokken 02.45 den natten hvor vi startet å gå umiddelbart etter at vi satte fra oss syklene.

Veslesmeden (2015 moh):

Lett å gå til denne toppen, hvor at det var en slak og fin stigning hele vegen til toppen. Det var dessverre tåke på toppen, hvor at utsikten var redusert betraktelig grunnet dette. På veg mot Storsmeden (2016 moh), ble tåken veldig fuktig, med dårlig sikt, som gjorde at vi snudde noen hundre meter før Storsmeden. Siden ingen av oss hadde gått denne strekningen før følte vi det tryggest å heller komme tilbake ved en senere anledning. Dette fordi at det var 20 meter sikt og vått og sleipt fjell gjorde at vi ikke ville fortsette videre. Snudde og gikk tilbake til Rondvassbu. Brukte 5 og en halv time t/r Rondvassbu.

Vinjeronden (2044 moh):

Fin stigning hele vegen, hvor at det ble litt bratt mot toppen. Ikke noe spesielt å si om denne toppen. Tåke på denne toppen og.

Vinjeronden Nord (2030 moh):

Mye det samme som Vinjeronden, rundt 100 meter fra hovedtoppen som er Vinjeronden.

Rondslottet (2178 moh):

Var i tåka på denne toppen og, hvor at utsikten var redusert betraktelig grunnet tåken. Tåka lot sløret forsvinne et lite øyeblikk hvor at det var mulig å se Vinjeronden og de andre fjellene i Rondane. Fikk tatt noen få bilder noen hundre meter fra toppen av Rondslottet.

Noen andre opplysninger:

Været denne dagen var dårlig fra begynnelsen av med tåke og regn, men blå himmel dukket frem etter klokken 14.00. Den totale lengden på denne turen var 32 kilometer, noe som tok 10 timer og 39 minutter å gjennomføre.

post-2512-133474481543_thumb.jpg

post-2512-133474481549_thumb.jpg

post-2512-133474481556_thumb.jpg

post-2512-133474481562_thumb.jpg

post-2512-133474481575_thumb.jpg

post-2512-133474481585_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har uheldigvis opplevd mye dårlig vær gjennom ferien (og jeg er nok ikke den eneste). Dette gjorde at antall toppturer ble redusert, og jeg ikke sett alt som jeg hadde håpt på. Den dagen jeg begynte på jobb kom sommeren, men det skal nok bli en del fine høstturer nå fremover. Den første turen min er planlagt i helgen i uke 34, hvor jeg har tenkt å gå Storbreahøe og Skagsnebb..

Er det noen som sitter på informasjon om skagsnebb som kan være til nytte. Har tenkt å bestige den fra øst.

Mvh Alexander :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som sitter på informasjon om skagsnebb som kan være til nytte. Har tenkt å bestige den fra øst.

Fra øst er det 2 utg.punkt som er vanlig. Enten start nede ved Geitsetra som disse gjorde:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070707.php

Eller start lenger oppe i Leirdalen ved Breabakkan, omtrent hvor elvene Storbreagrove og Leira møtes (rundt 1130 moh).

Begge steder skal det være bru over Leira, men du sparer drøyt 100 høydemeter ved sistnevnte utg.punkt. Jeg har gått med start ved Breabakkan, og kan anbefale dette. Du må krysse noen elver underveis, og alle var greie å komme over da vi gikk der. Storbreagrove kan by på litt trøbbel hvis du ønsker å steingå denne, så det kan hende du blir nødt til å vasse over den hvis det er godt med vann. Etter at brua over Leira var passert, siktet vi mer eller mindre rett mot toppen på 2003 moh, og fant en nokså grei vei opp med lett klyving et par plasser. Ned igjen rutsjet vi på en av de lengre snøfonnene som pleier å ligge i sørflanken utover sommeren, men nå kan det hende disse har skrumpet inn til ingenting. :?

Info om rutevalg opp i sørflanken i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6041&highlight=skagsnebb

Det kan nevnes at velger du alternativet med start ved Geitsetra og følger ruta opp som gjengen fra tinderangling.no gjorde, får du en kort rappell ved en hammer oppe på eggen øst for Skagsnebb (2003). Velg i så fall ruta de tok ned igjen, men ifølge turrapporten deres brukte de breutstyr der, så kanskje veien ned i nordsiden ikke bare er helt enkel? :? Det blir jo i skyggesiden i hvert fall… :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra øst er det 2 utg.punkt som er vanlig. Enten start nede ved Geitsetra som disse gjorde:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070707.php

Eller start lenger oppe i Leirdalen ved Breabakkan, omtrent hvor elvene Storbreagrove og Leira møtes (rundt 1130 moh).

Begge steder skal det være bru over Leira, men du sparer drøyt 100 høydemeter ved sistnevnte utg.punkt. Jeg har gått med start ved Breabakkan, og kan anbefale dette. Du må krysse noen elver underveis, og alle var greie å komme over da vi gikk der. Storbreagrove kan by på litt trøbbel hvis du ønsker å steingå denne, så det kan hende du blir nødt til å vasse over den hvis det er godt med vann. Etter at brua over Leira var passert, siktet vi mer eller mindre rett mot toppen på 2003 moh, og fant en nokså grei vei opp med lett klyving et par plasser. Ned igjen rutsjet vi på en av de lengre snøfonnene som pleier å ligge i sørflanken utover sommeren, men nå kan det hende disse har skrumpet inn til ingenting. :!:

Info om rutevalg opp i sørflanken i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6041&highlight=skagsnebb

Det kan nevnes at velger du alternativet med start ved Geitsetra og følger ruta opp som gjengen fra tinderangling.no gjorde, får du en kort rappell ved en hammer oppe på eggen øst for Skagsnebb (2003). Velg i så fall ruta de tok ned igjen, men ifølge turrapporten deres brukte de breutstyr der, så kanskje veien ned i nordsiden ikke bare er helt enkel? :) Det blir jo i skyggesiden i hvert fall… :)

Hei Nils.

Hvordan er det å gå fra skagsnebb mot bakarste skagsnebb? Det virker noe luftig, men er noen spesielle vanskeligheter å gå den. Tenke å gå til skagsnebb fra mere sørøst, men har fått ett intrykk av at det er mye løs stein der. Kan det stemme?

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg i så fall ruta de tok ned igjen, men ifølge turrapporten deres brukte de breutstyr der, så kanskje veien ned i nordsiden ikke bare er helt enkel? :!: Det blir jo i skyggesiden i hvert fall… :)

Nordsidene av Skagsnebbene er bratte og løse.

Så hvis retur ned Hurrbreen, pass opp for sprangsten!

Vedlegger et tidl. augustbilde av breen innunder Bakraste Skagsnebb/2093, tatt 25.08.03.

Mye og til dels også stor sten kan tidvis styrte langt utpå breen her, så dette er et reelt faremoment.

Evt. kan du krysse tversover breen og så følge nordkanten nedatt da denne er mindre utsatt,

istedet for å gå isen innunder Skagsnebbene...

post-51-133474482496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å gå fra skagsnebb mot bakarste skagsnebb? Det virker noe luftig, men er noen spesielle vanskeligheter å gå den. Tenke å gå til skagsnebb fra mere sørøst, men har fått ett intrykk av at det er mye løs stein der. Kan det stemme?

Videre til bakarste Skagsnebb skal det være relativt greit. Kan se håpløst ut på litt avstand, med 2 tårn som sperrer veien, men det skal være en vei opp. Disse fra tinderangling.no, som jeg hadde en link til i forrige innlegg, gikk også videre til bakarste.

Angående løs stein, så er det vel det mer eller mindre rundt hele Skagsnebb, men som eaa nevner, er trolig nordsiden på langt nær den beste mht løse steiner. Vi slet ikke noe med løs stein da vi gikk opp fra sør/sørøst, ikke som jeg kan huske ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien fra Fremste til Bakarste er ikke spesielt ille. Litt luftig bortetter toppen på fremste, og grei vei opp til Bakarste. Lite kort og uluftig opptak ca. grad 2 og så overraskende enkel omgåelse av hammeren på skrå opp mot venstre (sett forfra).

Ville ikke satset på krysning av Stobreagrove nå. Det er generelt mye smeltevann i elvene, med mindre du er glad i lange hopp på sleipe breelvsteiner. Broa ved Geitsætre er et helt kurant og veldig direkte alternativ. Vil du gå noen av sørravinene er ikke det så langt heller.

Vi gikk inn breen og opp den vesle breen i bassenget mot nord. Denne breen er ikke tegnet inn på kartet, men har faktisk noen sprekker. Kanskje den enkleste av alle rutene til topps om man ser bort fra sprekkproblematikken. Vi gikk der uten tau og det føltes trygt, men vil ikke uten videre anbefale noen å gå der alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Da er konklusjonen slik at det ikke skal være noen spesielle problemer å gå opp litt nord for veslebreagrove (bilde), hvor det ikke er stein der som vil gjøre det vanskelig å hverken opp eller ned. Det ser vanskelig ut å komme se opp på avstand mellom skagsnebb og bakarste, men det løser seg når en kommer nærmere. Ikke noe problem å komme seg opp og ned alene om jeg tar feil? Trenger jeg noe utstyr å hjelpe meg opp og ned, eller går det greit uten? Har ikke så mye å sammenligne med, men hvordan er det f,eks mtp å sammenligne den med Tverrådalseggje 2300 moh (litt nord for Glittertind). Jeg gikk den for litt siden, rett opp og den hammaren ca 100 meter før toppen..

Mvh Alexander

post-2512-133474482605_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.