Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæring opp Røa i Femundsmarka?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og en kamerat hadde tenkt å ta båten fra Synnervika til Røsanden for å få med oss kano for en ukes tur i Femundsmarka. Jeg har lest og hørt at det er veldig vanlig å ta med kano fra Røsanden opp til Nedre Roasten og videre innover vassdraget. På svartkjelen.com leser jeg at det er 5 km tøff bæring fra Røsanden, men når jeg så Lars Monsens program fra området virker det som om de kunne padle og vade opp til Roasten.

Hva mener dere som har vært der? Er det greit for to karer å padle og vade oppover til Nedre Roasten, eller må vi bære kanoen?

Om det er bæring som gjelder, er stiene så breie at vi kan ta med trillevogn til kanoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Jeg og en kamerat var på samme tur som dere har planlagt. Vi var der i fjor sommer, i juni.

Vi hadde også sett monsen videoen, og la i vei med godt mot og hver vår kano........

Vi skulle padle/vade kanoene opp, kanskje bære det som måtte til.

Vi ga tidlig opp to kanoer. vi la igjen en kano og fortsatte med en.

Vi brukte 1.5 døgn opp. gikk ikke å bære med både ukes sekk og kano samtidig.......

Vi gikk langs elve hele veien, i håp om å kanskje padle store deler av veien opp. Det ble svært lite padling....

På vei ned igjen gikk vi stien på nordsiden av elven og sparte mye tid på det, men stien er ikke god nok for tralle. Det blir nok bæring der også, men betraktelig letter å gå enn langs elven..

Uansett: Lykke til og ha en flott tur. Flot natur der oppe.

Vi har planer om å reise opp igjen neste år, da tar vi stien opp til roasten.......

Mvh Villmarkingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk for nyttig informasjon. Det var vel egentlig dette vi fryktet, mye bæring og mye folk. Jeg skal vurdere å starte i Sverige, men vi må starte og slutte samme sted, så da blir det bare å padle rundt inne i Sverige, noe som ikke høres så vondt ut :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo padle vannene innover fra kjærringsjøen også bære det lille stykket ned til Rogen. Derifra går det ann å padle elva opp til Rævsjøen og styggsjøan. Da er det greit å padle tilbake til kjærringsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt overdrevet med mye folk. Var meget skeptisk i fjor jeg også men ble positivt overrasket, mye mindre folk enn jeg hadde fryktet. Noen treffer man selvsagt men det er mange områder å padle å gjemme seg bort i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt uansett å vente til litt ut i august. Sjansen for at den første frostnatta har tatt knekken på det meste av blodsugerne er i allefall større. Jeg bor i området og mygg/knottplagen er ekstrem i år.

Mvh, Bento:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Stien opp fra fergeleie til Roasten er ikke så hard som man kan få inntrykk av. 5 kilometer uten de helt bratte stigningene.

Det som kanskje avgjør om det blir hardt eller ei er vel hva slags kano man bruker (og skal bære). Jeg var der i slutten av juni og leide kano på Langen gård. En tung hardplast utleiekano. Rundt 45 kg.

Da jeg og min kjære ankom fergeleie møtte vi et par karer som hadde leid kano samme sted som anbefalte oss å ikke bære opp, men heller la kanoen bli igjen og spasere opp uten. Det hadde visst vært et skikkelig slit å bære kanoen opp.

Møtte, på tilbaketuren, noen andre karer som hadde tatt samme turen, men med lette Ally-kanoer og de hadde helt andre erfaringer (Allyene de hadde veide rundt 20 kg og kunne legges sammen og pakkes i en sekk)

Stiene opp til Roasten innebærer at man må bære, kanotralle funker ikke.

Når et gjelder vading og padling oppover selve vassdraget til Roasten, vet jeg ikke, men vi så ingen som dro den veien. Folk som fløtet kanoene n e d o v e r så vi derimot.

For min egen del blir det lettere kano neste gang og turen starter fra Kjærringsjøen.

Femunden ga mersmak! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på to kanoturer i Femundsmarka og Rogen-området. Første gangen med utgangspunkt i Kjäringsjön. Bortsett fra at vi "rotet" oss opp til Lille Vonsjøen var det helt greit å gjøre en runde via Revjsøen, øvre del av Røa og via "Vingarna" tilbake igjen.

I sommer hadde vi større planer. Vi ville padle fra Kjäringsjön helt til Røros. Å starte ved Kjäringsjön ble litt vrient praktisk sett, enten måtte vi ha taxi eller leiebil, så vi gikk for billigvarianten: Vi tok Fæmund II til Røsanden og tok oss herfra opp til Kjäringsjön, og gjennomførte så turen som planlagt herfra.

Nedre del av Røa er ikke mulig å padle. Husker ikke detaljene, men det er et fall på i hvertfall 60 meter fra Roasten og ned til Femunden, og det betyr mange, små fosser og stryk. Det er en og annen hå som kan padles, men du vil bruke laaaang tid på bæringer og evt vassinger. Det tror jeg Monsen gjorde også.

For å variere løste vi det på to måter: Oppover bar vi opp til Røvola, satte sammen kanoen her og padla på tjerna der oppe før vi bar ned til midten av Øvre Roasten. Det var mye tung bæring og vi følte ikke det svarte seg. Ned igjen - noen dager seinere - fulgte vi turistløypa forbi Røvollen. Vi pakka ned kanoen (vi gadd ikke pakke den sammen for mindre distanser og bar den oppslått inntil 1,5-2 kilometer). Jeg bar den, mens min turmakker gikk i skytteltrafikk med sekkene. Jeg kom først - :wink: - og brukte "ventetida" til å sette sammen kanoen igjen.

Det gikk helt greit. Vi startet fra Øvre Roasten (koia) om morgenen og var nede ved Femunden utpå ettermiddagen. Da lunsja vi en god stund på turisthytta. Selve bæringa tok kanskje 4-5 timer totalt. Såpass må du bare regne med. Det eneste som funker er å ta tida til hjelp, og ikke tenke for langt framover av gangen. Sett på autopiloten og dagdrøm. Gå heller flere, men korte turer, som vi gjorde. Flytt alt utstyret bit for bit i stedet for å gå hele distansen før du snur og henter resten.

Vi traff en fortvila svenske, riktignok, med kajakk og tralle! Den var helt ubrukelig i morenelandskapet, og han hadde holdt på i to dager.

Øvre del av Røa er ikkeno' problem. Det er mange, men rimelig korte bæringer. Med litt innsats tar du deg fra Roasten og opp til Rogen på en dag - antakelig mindre.

Ellers dro vi over Lille Vonsjøen og Bredåsjøen på vei til Rogen og Kjäringsjön. Noen litt leie bæringer her, men det gikk også greit. Bruk tida. Legg lunsj- og pauser strategisk til.

Når det gjelder folk, så virka det som de fleste holdt seg i Røavassdraget eller holdt til rundt Kjäringsjön. Dette var rundt StHans, men påtrengende mange var det aldri. Oppe ved Revsjøenså vi ingen. Lille Vonsjøen og Bredåsjøen hadde vi helt for oss selv. Mesteparten av Rogen også, samt "Hån", nabovannet til Kjäringsjön.

Vår runde med utgangspunkt Røsanden/Femunden ble om lag 90 kilometer lang. Omtrent 25 kilometer av dette var reine bæreetapper. Det var tungt, men verd det. Turen fra Røsanden ned til Røros er 4-5 mil lang. Det tok vi med en overnatting, og en litt lang etappe dagen deretter, men da var vi nokså motiverte for å nå fram, og ga jernet. Totalt hadde vi seks overnattinger.

Legger ved et bilde av min turmakker, tatt på Røvollen under bæringa ned igjen, samt et fra en litt trøsteløs bæring mellom Lille Vonsjøen og Bredåsjön. Men det gikk det også :D:)

post-4760-133474563029_thumb.jpg

post-4760-133474563035_thumb.jpg

post-4760-133474563218_thumb.jpg

post-4760-133474563222_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Du kan jo padle vannene innover fra kjærringsjøen også bære det lille stykket ned til Rogen. Derifra går det ann å padle elva opp til Rævsjøen og styggsjøan. Da er det greit å padle tilbake til kjærringsjøen.
Er man alene og uten gigantisk oppakning er nok denne etappen å regne som "liten", men har man med seg litt pikkpakk, synes jeg mange her inne gir virkelighetsfjerne turrapporter/svar på spørsmål.

Å padle fra Kärringsjøen til Rogen innebærer så vidt jeg kan huske 5 bæringer og du bør nok beregne minimum 3,5 - 4 timers bæring/padling før du entrer Rogen. Når det gjelder Rogen anbefaller jeg deg å padle om natten, større sannsynlighet for rolig vann da. Lumskt vann det der.

Når du entrer Rogen vil du bruke omkring 3 timer før du vil ankomme Norge.

Fra nordenden av Rogen og nedover retning Øvre/Nedre Roasten må du regne med en hel del bæring og slit.

For å være ærlig ville jeg anbefalt deg å padle på vanna inne i Sverige framfor å surre nedover mot Roasten. Vi fikk mer fisk der inne hvertfall (15. - 25. Juli 2008). Dessuten synes jeg landskapet på svensk side er vel så fint, om ikke finere. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.