Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka forever! (15. - 21. juni 2007)


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Dama, ei venninne og jeg har nylig tilbrakt én velgjørende uke i Femundsmarka. Dagen før vi kom hadde det lavet ned med snø og dekket terrenget med 15 cm. Mye hadde smeltet da vi ankom, men de høyeste partiene var vinterlige og nesten deilig hvite. Etter et sånt snøfall ville kanskje ingen trodd at alle våre syv dager der oppe skulle gi oss sol fra blå himmel og masse varme. Da vi dro, mørknet det derimot i vest, torden rullet inn over Femunden og lyn flerret himmelen. Farvel!

Vi kom med buss til Elgå fredag 15. juni og dro tilbake til Oslo torsdagen etter. I løpet av uken hadde vi kjølige netter med frost, dager med tusen fluer og mange mygg, lammende varme og et velgjørende bad på en hvit strand i Nedre Roasten. Vi møtte vennlige mennesker nesten hver dag, men marka var likevel relativt tom, ’relativt’ fordi ruten vår gikk fra Elgå til Grøtådalen over Svuku, så ned til Krokåthåen, Roasten og langs Røa til båten – altså det området som er absolutt mest besøkt. De som lå på Grøtåsætra bød oss en dag på pannekaker. Og de var feite (altså pannekakene)! De to jentene jeg dro sammen med hadde gitt uttrykk for sitt savn etter søtt da vi møtte på dem, en skikkelig hyggelig gjeng med fluefiskere (takk til alle dere: Glenn, Tor-Egil, Thomas og ’Melbu’!). De lærte oss også en del fisketriks og fikk meg (selvsagt ikke damene... men hvorfor?) interessert i deres store lidenskap (som ihvertfall var stor den uken de tilbrakte på Grøtåsætra...) – fluefiske.

På Røvollen ble vi kjent med en som har vandret i Femundsmarka i 30 år, en nå pensjonert journalist ved navn Roald, men som ikke var mer pensjonert enn at han var der for å skrive artikler, noe som kom oss til gode i og med at han gjorde oss til tema for en. Dessuten testet han ut Forsvarets nye feltrasjoner (et velassortert produkt fordelt på frokost, lunsj og middag, de bestod alle av en del tørket fôr og søtsaker, til og med kaffe, produsert av Drytech, som vi vet også står bak Real turmat), og siden han ikke var spesielt glad i sjokolade, fikk vi dem, hvilket jentene var veldig glade for (jeg var bare litt glad...). Typisk, under hele turen var deres største glede å spise, særlig søtsaker. ;) Vel, en halv sannhet, for i tillegg til å dytte i seg, satte de stor, stor pris på naturen. Og tenk det, etter én uke i telt var de ikke lei! Med unntak av myggen, da. 'Hadde det ikke vært for den, kunne jeg blitt en uke til!' sa den ene da vi ventet på båten. Med pent vær hver dag og ekstradoser med søtsaker gitt av gavmilde mennesker, var det jo også den beste introduksjonen de kunne ha fått. Det må dog nevnes at de har vært på tur før og ikke er nevneverdig pripne.

post-898-133474474018_thumb.jpg

post-898-133474474031_thumb.jpg

post-898-133474474041_thumb.jpg

post-898-133474474051_thumb.jpg

post-898-13347447406_thumb.jpg

post-898-13347447407_thumb.jpg

post-898-133474474081_thumb.jpg

post-898-133474474092_thumb.jpg

post-898-133474474101_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tippe teltet er et godt brukt Helsport. Litt sliten i grønnfargen, og dei røde hettene til å sette nedi stengene.

Har eg rett?

Kanon bilder! Stikke på telttur om noen timer eg. Preikestol område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte Femundsmarkabilder! Har opplevd lignende stemninger i Vassfartraktene og i Trillemarka. Men føler meg ikke frista av disse områdene akkurat nå pga mygg og annen styggedom. Myggen og ikke minst knotten herjer voldsomt i Drammensmarka for tida. Femundsmarka får vente til en annen årstid. Men det må jo være herlig å bade i de idylliske vanna der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet vi brukte var et ganske nytt Dividalen 3 Camp fra, ja, Helsport. Tunneltelt. Et helt greit 3 seongers telt, skjønt jeg er litt usikker på holdbarheten etter noen års bruk, men det er jo da også et av de mer alminnelige teltene, som ikke er beregnet til massiv bruk (eller hva?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.