Gå til innhold
  • Bli medlem

Type fjellstøvel til Mont Blanc?


eflaaten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger tips til valg av fjellstøvel til turer som for eksempel toppen av Mont Blanc. Satser på å dra der i juli, eller til neste sommer hvis ikke jeg får overtalt en klatrepartner i år :)

Fant denne støvelen til 1300kr på Oslo Sportslager: http://www.oslosportslager.no/product/2674/7781/341371/La_Sportiva_Glacier_Evo_GTX.html . Ser den går for opp til 2600kr andre plasser. Har ingen erfaring med turer av denne typen, eller i denne høyden. Trenger jeg en mer solid eller stivere sko? Den er lett, bare 1600g.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du trenger en sko som kan ta stegjern! den bør helst være litt stivere enn en vanlig fjellstøvel, men til brevandring og sånt ville eg ikkje gått for det stiveste i gata... har selv kayland multitraction, som er laget for stegjern med step-in-binding bak, og den gammeldagse løkka foran. det funker veldig bra, og støvlene passer iallfall meg kjempebra! men de koster jo litt flesk og da...

ser ut som støvelen du linker til er i omtrent samme segment, kanskje litt mykere enn min... hovedsaken er å finne en støvel som passer foten din, min erfaring er iallfall at det er vanskeligere å gå "hælvennlig" på bre enn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Den har step in-feste for Newmatic stegjern. Jeg bruker størrelse 42 i vanlige sko, lurer på å bestille størrelse 43 så jeg får plass til et par tynne og et par tykke sokker. Har noen erfaring med det? Må bare ta en sjanse siden jeg ikke får prøvd de før jeg kjøper de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne støvelen de siste to årene og er sånn passe fornøyd. Har klart å slite hull på foret på innsiden noe jeg ser som mulig kilde til fremtidige gnagsår. :) De forrige støvlene mine som var fra Crispi holdt i syv år med tilsvarende bruk før de måtte skiftes.

Støvlene gir god støtte i ulent terreng, og har vært behagelig å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Leste en annen plass om en som brukte denne skoen i to år. Da var den gått opp i sømmene bak på hælene og måtte kasseres. Likevel, til denne prisen tar jeg sjansen. Det blir en grei "intro-sko". Så kan jeg heller oppgradere neste gang basert på erfaringene med denne skoen :)

Ser ut til at Mont Blanc-turen må skje neste sommer, får ikke med noen i år. Har tenkt litt på å sette meg opp på "Looking for climbing partner"-liste, eller bare reise ned og finne noen å klatre med, sammen med en guide så klart. Men tviler på noen ville hatt meg med; har aldri vært over 2500m og vet ikke hvordan jeg vil reagere på høyden, har ingen erfaring med stegjern eller isøks. Driver fjellklatring med og uten kiler, men det er jo irrelevant. Har kun rimelig god form og en drøm om å bestige det #%&"@! fjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.