Gå til innhold
  • Bli medlem

sydeggen på uranostind... farlig?


Anbefalte innlegg

Jeg klatret denne eggen for to uker siden , og jeg må først innrømme at denne ryggen må være noe av det flotteste i Jotunheimen.

Mye klyving og gode snøforhold . Da eggen er sydvendt var den bar for snø på de bratte partiene .

Vi klatret toppeggen med stegjern , og hadde en fantastisk tur :?

Fjellet var rent for lav og forholdsvis fast .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja: Det er relativt enkelt, men i øvre del blir det luftig. Jeg snudde første gang jeg gikk her, andre gang enset jeg knapt at det var skummelt. Det som jeg har inntrykk av at de fleste synes er "cruxet" er et kort "hakk" like før toppen hvor det er relativt smalt og langt ned på begge sider, men punktet er verken langt eller teknisk vanskelig, så der er det kun et spørsmål om grad av høydeskrekk som avgjør om man får problemer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å prøve, så snur du om det blir for utsatt.

Du må jo bedømme selv hva som er luftig for deg selv, om det er vått osv. Slike spm. som du stiller er utrolig vanskelig å svare på. Mennesker opplever ting forskjellig , og dagsformen og forhold det samme.

Sydtoppen er adskllig lettere enn videre opp mot hovedtoppen. Dersom du synes det er scary opp på s-2 , så blir det langt mer utsatt etter hvert .

god tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En solrik dag i september fulgte jeg eggen over Uranostindene til Slingsbytind. Jeg tilhører andre del av aldersskalaen (60) og har ikke gått mye i fjellet de siste tiårene. Det bør være godt vær og man bør utvise stor forsiktighet på grunn av luftigheten. Vanskeligheten er altså først og fremst å være fortrolig med "utsikten" mot Urdadalsvannet. Tur/retur Koldedalen (tilbake langs vannet) tok 8 timer. Men det er nok fornuftig å begynne med et fjell som er mindre luftig. Slettmarkpiggen er også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke veldig langt til slettmarkspiggen? hørt at fra slettmarkskampen må man klatre ned et stykke før man kan gå til slettmarkspiggen...

Tja, et stykke er det jo gå, men ikke lenger enn at det passer fint som dagstur fra Eidsbugarden. Fra Slettmarkkampen er det kun et kort klyvepunkt som er langt mindre luftig enn sydeggen til Uranostind. Dette punktet er vardet, så du finner det ved å sondere litt langs den bratte skrenten som ligger øst for Slettmarkkampen.

Nå beynner det å bli hinsides mange år siden jeg og broren min gikk der (i 1993), men vi hadde ingen problem med å komme opp eller ned der.

Du kan lese mer om denne turen på blant annet Torgeirs hjemmeside: http://www.nfo2000m.no/Turer/20060722/Tur20060722.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke en lang tur. Jeg forlot Fondsbu tidlig om morgenen (kl 06), i tåke, og gikk over Slettmarkkampen til Slettmarkpiggen. Tåken lettet litt, men lå over ca. 1800-1900 m. Etter at jeg kom ned i dalen, så det litt bedre ut, og jeg bestemte meg for å ta Galdeberg også. Men da ble tåken enda tettere, og jeg rotet litt rundt oppe på platået. jeg var tilbake kl 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Hvis jeg og Bjørn-Even skal gå Uranostind sørfra over eggen. Hva er viktig å ha med hvis det er meldt stabilt godt vær? Jeg er selv ganske fjellvant og har gått liknende luftige fjell (Vågakallen, Memurutindane på langs rundt breen, Uranostind vestflanken fra Uranosbandet, Kattanakken etc.) så jeg tror ikke det skal være STOR fare for psykeout fra min side. Bjørn-Even er ikke så fjellvant, men kan fint klare slike fjell. Han er motivert veit jeg!

Men en utstyrsliste er grei å ha med, noen kommentarer eller råd? Kommer til å ta den kanskje neste sommer da vi er over 18 år. Er det grunn til å ha med tau/sikringsutstyr, stegjern, svasko, isøks eller andre ting. Har lite erfaring med sikring når vi er to stk. Hvor fester man tauet på denne eggen? Er det noen steder man kan øve seg på dette? Hva slags tilbehør som bolter, karabinkroker etc. trenger man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har planer om tau og sikring ville jeg skaffet meg bedre erfaring før turen, da vil du også besvare endel av dine egne spørsmål.

Isøks og stegjern er nødvendig på høst/vinter/vår, men ikke like obligatorisk på sommeren (medio juli-august). Uansett går jeg alltid med isøksa på sekken, kjekk å ha så det anbefaler jeg uansett.

For å være veldig korrekt må du pakke ned kart, kompass (og kunnskap for å bruke det), selv om det skal godt gjøres å gå seg vill oppover eggen der :)

Ekstra klær og regntøy er fint og mat, men det vet du sikkert.

Husk nok drikke, det er viktig!!

Annet standard-utstyr som jeg har med meg er kniv, plaster, gassbind, sportsteip, plasterteip, sterke smertestillende, nødbivy,hodelykt, gps, kamera, batterier og godt humør. Har dere alt dette tror jeg dere for en flott tur opp en egg som ser helt konge ut :lol:

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info! Jeg er faktisk litt usikker på om sikring er så veldig viktig, hvordan er deres erfaringer med denne eggen? Hadde dere med tau og sikring? Hvis det blir så skummelt at en trenger å sikre er kanskje ikke den turen jeg bør ha med en kamerat som ikke har så mye erfaring. Noen kommentarer? Vi skal i sommer i slutten av juli ta sikte på noen toppturer i Jotunheimen bla. Storen (med fører), Mjølkedalstind, Falketind som er hovedprioritetene. Er det noen tinder som er lure å prøve før en tar fatt på sydeggen av Uranostinden? Kan den sammenliknes med Memurutindane på langs (rundt Austre Memurubre, med sola)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg og Bjørn-Even skal gå Uranostind sørfra over eggen. Hva er viktig å ha med hvis det er meldt stabilt godt vær?

På vår tur over søreggen på Uranostind var våre sekker kun fylt med mat, drikke, ekstra klær, kamera, sportstape, plaster (blir fort noen skrubbsår ved klyving i shorts), kart & kompass, solbriller, solkrem, sjokolade… Men da var det meldt knallvær i hele sør-Norge de neste 2-3 dagene! 8) Og vi hadde god erfaring med luftige egger på forhånd, så noe sikringsutstyr hadde vi ikke med.

Skal dere gå over toppene med retur ned mot vest, trenger dere ikke å drasse på isøks og stegjern ihvertfall. I motsetning til Mayhassen, har jeg sjeldent hatt med isøks (og stegjern) på turer. Minst 90% av 2000-metertoppene har jeg besteget uten at dette utstyret har vært med, og ikke har det vært behov for det heller. Da har vi i stedet lagt opp ruta deretter.

Enig med Mayhassen i at tar dere med tau og tilhørende sikringsutstyr, så sørg for at dere har øvd noe på dette på forhånd. Å kunne sette rappeller bør være innøvd i tilfelle dere må av eggen pga drittvær eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info! Jeg er faktisk litt usikker på om sikring er så veldig viktig, hvordan er deres erfaringer med denne eggen? Hadde dere med tau og sikring? Hvis det blir så skummelt at en trenger å sikre er kanskje ikke den turen jeg bør ha med en kamerat som ikke har så mye erfaring. Noen kommentarer? Vi skal i sommer i slutten av juli ta sikte på noen toppturer i Jotunheimen bla. Storen (med fører), Mjølkedalstind, Falketind som er hovedprioritetene. Er det noen tinder som er lure å prøve før en tar fatt på sydeggen av Uranostinden? Kan den sammenliknes med Memurutindane på langs (rundt Austre Memurubre, med sola)?

Derom man er vant til å gå på topptur og har klatret litt slik at man vet at man ikke har noe problemer med høyde pluss at det er tørt, varmt vær kan man gå over sørtoppen og over eggen sørfra opp til Uranostind uten sikringsutstyr. Men det er et punkt som er litt kilent om man ikke har gått på en slik egg tidligere, og det er et parti der det må klatres litt. Så om du er det minste usikker på om kameraten din kan klare dette bør du ta med sikringsutstyr. Eller du kan kontakte Jostedalen breførerlag og avtale en guidet tur, det er vel de som guider fra Fondsbu fremdeles? Av sikringsutsyr bør dere ha det dere vil lære på et av klatrekursene til Dnt eller andre. 8) Det er ikke behov for svasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derom man er vant til å gå på topptur og har klatret litt slik at man vet at man ikke har noe problemer med høyde pluss at det er tørt, varmt vær kan man gå over sørtoppen og over eggen sørfra opp til Uranostind uten sikringsutstyr.

Nettopp! Det var slik vi tenkte også da vi gikk løs på denne eggen, og faktisk opplevde vi den som noe enklere enn forventet. Vi hadde ikke lest altfor mye om den, kun at den var gradert til 2-3, og lest det lille som sto i bøkene til Thommessen/Skogheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 500fjell. Hvis du har gått Østre Memurubre rundt med traversering av Store Memurutind samt direkteruta mellom 2236 og 2243, behøver du ikke bekymre deg for sydeggen på Uranostind. De vanskeligste partiene på disse turene er omtrent av samme vanskelighetsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mest skumle jeg opplevd på Uranos traversen var nedturen fra skaret mellom Uranostind og Slingsbytind til Urdadalsbandet.

Det frarådes å gå ned der. Det ender i sva og skrenter B)

Alternativet er å ta seg ned i Skogadalen :wink:

Se også denne tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9784&postdays=0&postorder=asc&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mest skumle jeg opplevd på Uranos traversen var nedturen fra skaret mellom Uranostind og Slingsbytind til Urdadalsbandet.

Det frarådes å gå ned der. Det ender i sva og skrenter B)

Alternativet er å ta seg ned i Skogadalen :wink:

Se også denne tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9784&postdays=0&postorder=asc&start=0

For to år siden gikk jeg vestflanken på Uranostind, fra bandet og til skaret. Hvis man går for mye rett ned så jeg at det endte med sva. Derfor vardet vi en rute slik at vi skulle finne riktig vei tilbake, så begynte det å striregne! Heldigvis fikk vi gå med et brelag ned breen tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden gikk jeg vestflanken på Uranostind, fra bandet og til skaret. Hvis man går for mye rett ned så jeg at det endte med sva. Derfor vardet vi en rute slik at vi skulle finne riktig vei tilbake, så begynte det å striregne! Heldigvis fikk vi gå med et brelag ned breen tilbake B)

Stemmer det. Det er mye lettere å finne vei opp end ned. Det var kjekt å varde opp turen :wink:

Men viss du kommer opp Sydeggen er det likesom ikke relevant?

Jeg har også opplevd en regnskur på toppeggen mellon Sydtoppen og Uranostind. Da ble det skummelt og såpeglatt, og flerr steder ble det kravlet på hender og føtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i sommer i slutten av juli ta sikte på noen toppturer i Jotunheimen bla. Storen (med fører), Mjølkedalstind, Falketind som er hovedprioritetene. Er det noen tinder som er lure å prøve før en tar fatt på sydeggen av Uranostinden? Kan den sammenliknes med Memurutindane på langs (rundt Austre Memurubre, med sola)?

Dere får jo bra erfaring her da, med blant annet Storen, som er teknisk vanskeligere og har luft i lange baner. Med den i lomma, samt det andre du lister opp og alt jeg har fått med meg at du har vært på ”500fjell”, så tviler jeg ikke på at du vil fikse søreggen på Uranostind uten sikring på en godværsdag.

Hvis du har gått Østre Memurubre rundt med traversering av Store Memurutind samt direkteruta mellom 2236 og 2243, …

Ja, ikke minst direkteruta mellom Memurutind V2 (2238) og V3 (2243). Den følte jeg nok var hakket mer krevende enn noe av klatringen opp søreggen på Uranostind. Men på hammeren mellom Memurutind V2 og V3 hadde vi nysnø. Det betyr jo en del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke minst direkteruta mellom Memurutind V2 (2238) og V3 (2243). Den følte jeg nok var hakket mer krevende enn noe av klatringen opp søreggen på Uranostind. Men på hammeren mellom Memurutind V2 og V3 hadde vi nysnø. Det betyr jo en del!

Når jeg titter på kartet ser jeg at akkurat den delen var der jeg og faren min feiget ut og måtte langt ned i ura for å runde 2243 :( Men når vi så oss tilbake etterpå så virket den mindre skummel å gå opp igjen. Også på oppstigningen til vesttoppen 2140 ville han runde eggen da den ikke var luftig etter min mening. Flere steder som pappa har satt grenser selv om jeg har en høyere terskel for fjellklatring :wink:

Viss ikke høydeskrekk er noe problem og du har prøvd litt klatring, vil ikke Sydryggen være noe problem for deg :)

Det er kofferttak opp der.

Forresten, ved den smale passasjen og de verste partiene på eggen. Det er vel nokså fast fjell og ikke glatt hvis det ikke har regnet siste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden gikk jeg vestflanken på Uranostind, fra bandet og til skaret. Hvis man går for mye rett ned så jeg at det endte med sva. Derfor vardet vi en rute slik at vi skulle finne riktig vei tilbake, så begynte det å striregne! Heldigvis fikk vi gå med et brelag ned breen tilbake :wink:

Da jeg var der tok jeg den mest dustete ruten. D.v.s. jeg gikk opp alt for tidlig fra det høyeste punktet på Urdadalsbandet. Det ble klyving over en del sleipe gresshyller. Oppe på toppen der kunne jeg holde rett nordover under Uranostind bortover. Det var litt leting etter beste rute her og der, men ellers helt greit til under skardet mellom Slingsbytinden og Uranostinden. Opp til skardet videre var greit. Tilbake gikk jeg rett ned og tok en del risiko med svabergene.

Halvveis på det stykket jeg nevner under langs Uranostind går det en ganske jevn ur skrått nedover (nordvest omtrent). Jeg tipper dette er den enkleste ruten opp og ned.

D.v.s. at man går over (forbi) det høyeste punktet på Urdadalsbandet. Et stykke nedover via stien (nordover) til nesten rett vest for skardet mellom Slingsbytinden og Uranostind. Derfra skrått oppover 'tilbake' mot sydøst omtrent (d.v.s. omtrent retning toppen av Uranostind selv). Rett oppunder toppen går man til venstre og følger under toppen til skardet. Man går altså i Z-form. Da unngår man svabergene. Denne ruten er ikke så lett å se hverken ovenfra eller undenfra. Det er kanskje den som 500fjell nå har vardet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.