Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kan hjelpe med forslag til Vårtur til fots rundt 25 mai


PetterS

Anbefalte innlegg

Heisann, er det noen her som kan komme med et godt turforslag siste helgen i mai uten å måtte bruke ski. Har lovet å hjelpe noen med å finne en bra tur, men glemt i farten at det meste av hytter er stengt... og ski vil de ikke bruke... De bor i Oslo-området.

Selv tenkte jeg først på turer i Rondane, enkelt å finne turer der som ikke blir alt for tunge. Men der finnes det ikke hytter og i tillegg er det Reinen som helst vil ha litt ro da.

Jotunheimen er det jo muligheter, men det er vel antakelig for mye snø? Planlegger skitur fra Valdresfly selv neste helg, så...

Altså, noen gode forslag? Telt er ikke aktuelt, fast utgangspunkt "nødløsning", beste om det finnes en ok rute mellom selvbetjeningshytter som er åpne. To overnattinger...

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje Femunden? Mener å huske at noen fortalte her på forumet for noen uker siden at skiføret var meget tynt allerede. Bruk søkefunksjonen for å finne tilbake til den aktuelle posten.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme utfordring selv, og har funnet ut at de østlige delene av Norge sør for Trondheim er egnet nesten hvert år. Jeg skrev bl.a. om snøforholdene i Femundsmarka etter påsketuren i år (se her), og etter en ukestur jeg hadde i slutten av april (se her). I selve Femundsmarka ser det ut som om snøen vil forsvinne i løpet av mai, hvilket støttes av statistikken for disse områdene på SeNorge.no, hvor det går frem at snømengdene nesten alltid er i sterk tilbakegang allerede de to siste ukene av mai, og som regel borte rundt 1. juni, med unntak av de høyeste partiene. I Femundsmarka finnes det noen åpne buer ved Roasten, og en selvbetjent hytte, Røvollen. Sjekk med DNT angående åpningstider for hyttene.

En annen mulighet er jo områdene ut mot kysten av Norge. De er etter hva jeg vet snøfrie mye tidligere enn andre områder. Eller hva med Norefjellområdet? Her er et webkamera fra skisenteret. Et annet tips er Finnmark, se egen tråd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.