Gå til innhold

Hardanger eller Trollstigen? Tips på 4-5 dagars hyttetur på fjell efter påsk. Reser utan bil.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hej

Jag letar efter en lagom vintertur till mig och tonåringen i veckan efter påsk. 
Vi har smala fjällskidor och har bara lite vana av att åka på fjället. Längdskidor är vi vana vid och vi har utrustning som vindsäck osv.

Om vi startar i Finse och vill göra en tur på 4-5 dagar, vad har ni för förslag? Jag läste på DNT om detta förslag men det kanske är för ambitiöst för nybörjare? 

17 km skidor till Geiterygghytta
12 km skidor till Kongshelleren 
14 km skidor till Ljungdalshytte
16,5 km skidor till Storestolen (Därifrån taxi till tåg).

Har ni någon hytta i området att rekommendera om vi istället väljer att bo flera nätter på ett ställe och gör dagsturer?

Mitt andra val är att åka längs Trollstigen med start i Fiisvegen Måsåplatsen,  Vetåbua, Djupslia, Ilsetra. (Känner till hur spåren ser ut runt Hafjell). Någon som har gjort den turen och kan rekommendera det?

Jag har förstått att leden på Hardanger är kvistet, medan det finns uppkörda spår på Trollstigen.

Eller om ni har tips på annat fjäll som man nåt med tåg/buss från Oslo och där man kan göra en motsvarande hyttetur. Vi reser från Värmland.

Tacksam för svar, jag har sökt på nätet men tycker det är svårt att hitta en bra översikt på lämpliga turer…

Endret av Idax
Skrevet

Begge deler er nok veldig trygge og farbare valg! Jeg personlig hadde valgt kvistet løype på Hardangervidda over langrennsspor på innlandet, men det spørs litt på hva slags type tur dere ønsker.

Men! Nå er det vel sånn at mye kvisting på Hardangervidda fjernes rett etter påske. Det kan være litt X-faktor. Der må du nok grave litt hos DNT/de lokale turlagene for å finne ut hvor lenge kvistene kommer til å stå.

Skrevet

Har gjort begge turer. Turen Friisvegen  - Nordseter er mer fremkommelig med alminnelige langrenn/turski og et "snilt" fjellområde.

Det blir opp fra Geiteryggen til Kongshelleren med ganske vilt høyfjellsterreng i dårlig vær. Stort sett utfor ned til Iungsdalen. Hefra kan du også gå ut ca. 20 km til Bergsjø og ta buss/taxi til Ål stasjon (Bergensbanen)

Skrevet

Begge deler er fint, men Troll-løypa er nok meir sårbar for tidleg vår og potensielt dårlige snøforhold. Dersom du er avhengig av å booke, ville eg derfor satsa på Hardangervidda. Dersom du kan vente og bestemme deg for destinasjon rett før du skal på tur, ville eg gjort det. 

Vi bur ikkje langt fra Nordseter, så du kan gjerne sende meg ein PM om du vil ha oppdatering på snøforhold tidleg. 

Skrevet

Tack för era svar! Jag ska kolla upp när kvisten tas bort i Hardanger. 
Vi vill helst ha ett eget rum, då gissar jag att man behöver boka innan. Annars vet jag ju att det är bäst att anpassa turen till vädret :)

Skrevet
Idax skrev (På 7.2.2026 den 9.45):

17 km skidor till Geiterygghytta
12 km skidor till Kongshelleren 
14 km skidor till Ljungdalshytte
16,5 km skidor till Storestolen (Därifrån taxi till tåg).

Streng tatt er dett ikke Hardanger Vidda , men Nordfjella og jo altså ikke den relativ flate vidde.

Skrevet

Finse - Krækkja - Tuva - Geilo er et godt utgangspunkt som kan utvides med Heinseter og Åan om føre,  vær og stamina tillater det.

Geilo kan også byttes ut med Ustaoset om man vil ha en litt kortere siste dag. Det er også er kortere vei fra skiløypa til togstasjonen på Ustaoset (0m) enn på Geilo (1km?).

Skrevet

Jeg er kjent med ditt første forslag, bortsett fra delen fra Iungsdalshytta til Storestølen. Dette området er kjent som Skarvheimen/Hallingdal, ikke Hardangervidda, og er veldig populært for fjellskiturer. Der har du også litt mer fleksibilitet med hensyn til hyttene, ettersom Geiterygghytta og Iungsdalshytta holder åpent en god stund etter påske, og (tror jeg) Storestølen er åpen hele året, mens de fleste betjente hyttene på Hardangervidda stenger 12. april i år (sjekk UT.no for nøyaktige åpningstider). Det er usannsynlig at kvistene på Hardangervidda blir fjernet før 12. april.

Jeg ville imidlertid nøle med å anbefale den turen på grunn av utsagnet ditt: «Vi har smala fjällskidor och har bara lite vana av att åka på fjället». For det terrenget ville jeg ikke vært fornøyd med ski som var smalere enn den «klassiske» fjellskien (ca. 55 mm i midje), og jeg vil også anbefale ski med stålkanter. Terrenget er heller ikke akkurat ideelt for de som «bare har litt erfaring med skikjøring i fjellet».

Hardangervidda, derimot, spesielt den østlige delen, er mindre utfordrende enn Skarvheimen og ville være mer egnet for de med mindre erfaring med fjellskikjøring. Det er også gjennomførbart med smale ski – jeg har krysset vidda fra Finse til Haukeliseter med 49 mm ski, og det gikk veldig bra, selv om jeg vanligvis tar klassisk fjellski for den typen terreng. Et forslag ville være Finse > Krækkja > Heinseter > Tuva > Ustaoset (tog). Det er bare 4 dager, men du kan forlenge turen fra Heinseter til Rauhelleren (11 km) og tilbake til Heinseter på én dag. Alle de navngitte hyttene skal fortsatt være åpne en uke etter påske, men det er best å sjekke for å være sikker.

Hvis du bestemmer deg for å gå gjennom Skarvheimen og ender opp på Storestølen, er de nærmeste jernbanestasjonene Ål eller Geilo, og en taxi fra Storestølen til Ål kan være ganske dyr. Merk at det går buss (linje 331) fra Myrland til Hagafoss, hvor du kan bytte til buss 330 til Ål stasjon (eller Geilo). Myrland ligger ca. 9 km (2 timers gange) fra Storestølen, men det er også en direkte skiløype fra Iungsdalshytte til Myrland, ca. 20 km. Sjekk tidene med busselskapet (Braker).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.