Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er som nevnt i et annet innlegg under matlaging, ganske fersk i gamet.
Utstyr er jo noe som må på plass og jeg har plukket ut en del ting. Men, jeg er nå litt redd for å gå i fella og investere i en hel del utstyr som faktisk ikke trengs. 
Siden jeg fikk ekstremt god og nyttig respons på mitt forrige innlegg angående mat, tenker jeg å prøve det samme her. 

Utgangspunktet mitt er at jeg har gode klær, gode sko, tarp og bra liggeunderlag for vår/sommer/tidlig høst. Primus har jeg også, samt litt små ting som bestikk, sitte underlag osv. 
Fikk også et sett med mange små beholder til jul som en kan ha olje, krydder osv oppi. 
Alt annet må faktisk på plass litt etter litt. 

Telt får jeg lånt i starten og tenker å låne dette i hele 2026 før jeg kjøper noe selv. Det er av en kamerat som investerte for noe år siden men bruker det aldri. 

Angåeende sovepose så ser jeg Warmpeace skal være bra, men om dere vil dele deres erfaringer og andre tips setter jeg pris på dette. 

Alt annet diverse utstyr som dere tenker er både need to have og nice to have er det bare å nevne under, jeg kommer til å sjekke opp i alt som blir nevnt. 

Til slutt lurer jeg på om noen har en typisk utstyrsliste de vil dele? Gjerne for både helgetur og 1 ukes turer. 

Tenker å lage en egen liste jeg kan gå gjennom før hver tur som en sjekk liste. 

På forhånd takk for all hjelp og tips! 

Annonse
Skrevet

Det er egentlig ikke mye mer du _trenger_. Hver gang jeg setter meg i bilen eller på bussen/toget e.l. for å dra ut på tur tar jeg en kjapp sjekk med meg selv: Liggunderlag, sovepose, telt - Check! Det er alt jeg vil trenge som et minimum for å i det minste "klare meg". Alt annet utstyr som eventuelt er glemt går bra.

Men OM jeg har boden fylt av utstyr jeg har kjøpt en gang i tiden og tenkt at kommer til å bli med på alle turer, men som egentlig sjeldent blir det - Det har jeg mye av. Man går i en slags kurve der man over tid skaffer seg mye ting, bygger seg erfaring og finner ut av hva man liker å ta med seg, og hva man ikke trenger å ta med seg.

Bare for eksempel, siden du spør om pakkeliste, så postet jeg pakkelisten min for Norge på Langs som jeg gikk i fjor sommer her: 
https://www.fjellforum.no/topic/62749-norge-på-langs-lettere-pakker-edition/#findComment-549853

Det er en veldig minimal pakking (ikke fokuser så mye på vektjaget i listen/tråden), men det er egentlig ikke langt unna hva jeg pakker på en helgetur eller litt lenger fleredagers tur. På kortere turer har jeg gjerne med litt mer og annen type mat samt kokeutstyr som er litt bedre egnet for faktisk matlaging og ikke bare vannkoking.

Skrevet

Så lenge du har telt, liggeunderlag, sovepose, primus og bestikk har du i praksis det meste du trenger.. 

Etter det må man tenke seg over hvilken type tur man skal på, noen går en times tid før de setter opp basecamp og blir der en ukes tid, andre går 13 timer om dagen 7 dager i strekk. 

Avhengig av turen kan jo også dobbelt liggeunderlag være gull, altså foam + oppblåsbart. Foamen kan brukes til å beskytte det oppblåsbare om det er noe skarpt under teltet, eller til sitteunderlag/ryggstøtte. 

Fiskeutstyr er også i min mening et must. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.