Gå til innhold
  • Bli medlem

Bortsett fra pris og vekt er det noen god grunn til å ikke kjøpe mest isolerende liggeunderlaget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen tar seg av det meste når det gjelder denne posten her. Men for å gi litt kontekst:

Etter mange år på skumgummiliggeunderlag av typen ajungilakk bamse etc. så har jeg bestemt meg for å oppgradere liggeudnerlaget slik at det tåler en skikkelig vintertur og gir meg hakket mer komfor. Jeg har vært inne og sett på en del forskjellig, men har vel egentlig landet på Exped Dura linje, pga utmerket slitestyrke. Spørsmålet mitt gjelder da om det finne noen gode grunner for å gå for 5R heller enn 8R når det er 400kr og 200g forskjell på produktene?? For eksempel:

Når du kjøper sovepose så vil du gjerne kjøpe en som er passe varm til forholdene du er ute i. Jeg vil heller ha for varm enn for kald pose, men jeg lar vinterposen ligge hjemme på sommertur. Har noen lignende argumenter for liggeunderlag?

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har et Exped Downmat 7 dlx (tror det er det samme som Exped Duna 6R LW?) som jeg har brukt sommer som vinter i 16 år.

Jeg har aldri opplevd noe problem med at det har blitt for varmt, og for så vidt heller ikke at det har blitt for kaldt. Jeg har brukt dette i mellom -25°C til + 25°C. På det kaldeste har jeg brukt det i kombinasjon med Bamse. Har ikke turt å ta sjansen på å kun bruke oppblåsbart underlag i den kulda, og det ville vært helt uavhengig av 5R eller 8R. Begge kan punktere. 

I mine øyne handler det om vekt og pris, og hvilken versjon du skal ha. Jeg vil anbefale en W(ide) utgave, kanskje MW, avhengig av hvor lang du er.

Og så vet jeg ikke nå, men da jeg kjøpte mitt, var det en gjengs oppfatning av at du lå mer komfortabelt på en Downmat 9 enn 7. Dette fordi man kunne fylle litt mindre luft i underlaget, uten å være borti bakken. 

Endret av ingen87
  • Liker 2
Skrevet

Ja, plass. Dels i sekken, dels i teltet. En del telt bli veldigt lave i enden hvis man har liggunderlag som er typ 7-8 cm. Hilleberg Akto er et eksempel, men det finns mange andre som får samme problem. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener at 5R isoleringsevne er tilstrekkelig i lange baner for all bruk. Hvis man i tillegg supplerer med et tynt, og kanskje bare et halvt skumliggeunderlag i bunn er man enda høyere oppe i isolering. Det er uansett fornuftig som en "idotsikker" backup.
På et punkt vil merkbar forskjell i høyere R-verdi bare være marginal.

Vekt og volum står høyt hos meg. +200g for noe man kanskje ikke merker forskjell på er mye i min bok.

Det med høyde på matten er generelt lite snakket om. Spesielt i sammenligning med innertelthøyde, selv om de to tingene resulterer i akkurat det samme.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Plass er ikke noe problem for min del, hverken i teltet eller i sekken. Men det er jo ett godt poengt generelt.

Jeg er primært ute etter å kjøpe ett liggeunderlag som jeg kan bruke til alle turer. Jeg føler det er unødvendig pengebruk å kjøpe ett nå også måtte suplere emd ett annet hvis det blir for kaldt. Godt innspill med muligheten til å kombinere, særlig på vinterstid når du vill ha ekstra beskyttelse mot punktering. Hvis det av erfaring hodler til ned mot -25 så tviler jeg gidder å være på tur i mye laver temp enn det.

Den beste løsningen er nok R5 + det gode gamle bamse liggeunderlaget. Så får man letter pakning som tar mindre plass på sommeren når du ikke trenger høy R-verdi også får du en mer robust løsning på vinteren med tilstrekkelig R-verdi.

Endret av SeanBanan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.