+zimwalker Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Nytt for meg, ikke hørt om før https://friluftslivsbarometeret.no/ Sitat Årets friluftslivskommune 2025 Hvem er best på friluftsliv? Friluftslivsbarometeret måler innsats, aktivitet, tilrettelegging og muligheter for friluftsliv i kommunene basert på 30 indikatorer innen fire temaer. Kommunene rangeres fra 1 til 357, og den med høyest poengsum for indikatorene samlet, kåres til Årets friluftslivskommune 2025. Formålet er å øke oppmerksomhet og satsing på friluftsliv over hele landet, slik at flere kommer seg ut på tur. Top 10: Endret 11 timer siden av zimwalker Siter
+Gabs88 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Var litt morro men her var det mye rart.. Min kommune er plutselig 100 poeng på ett område, og nede i 7 på andre, og de har jo blant annet brukt Strava-data for å måle aktivitet, men det virker ikke som om de har kompensert for at smartklokke-bruken kan variere mer enn friluftsaktiviteten. Mange av kategoriene er jo også svadakategorier som hvor mye ordføreren deltar i Friluftslivets år, eller hva slags vedtak kommunen har gjort angående dette. Men dette er jo typisk en kategori hvor kun større organisasjoner/kommuner har ekstrakapasiteten til å drive med slik symbolpolitikk. En annen kategori er jo hvor mye penger kommunene bruker på å prioritere friluftslivet, igjen, store kommuner med god økonomi har penger å kaste bort. Men samtidig så er det jo slik at kommuner med få muligheter for friluftsliv faktisk tvinges til å bruke penger på dette, mens kommuner med gode muligheter ikke ser behovet. Og jeg bor da i Årdal kommune, med enorme fjellområder tilgjengelig rundt meg, det mangler ikke akkurat på turmulighetene. Det er vel heller en kommune folk reiser langtveisfra for å gå på tur i, Lom er jo igjen mye dårligere, for Lom har jo ikke friluftsliv? Det sier jo litt når Karasjok kommer på sisteplass, det er kanskje ikke kommunen med flest oppmerkede stier men det er jaggu ikke en dårlig kommune med tanke på friluftsliv. Skulle virkelig ha likt å se en liten jypling fra Oslo gå inn på Sametinget i Karasjok for å forklare kommunen hvor dårlige de er på friluftsliv sammenlignet med Oslo som havnet på 15 plass... Jaggu Kategoriene straffer jo i praksis store kommuner med få innbyggere som har enorme friluftsområder.. Og kommuner som feks har svært populære turgrupper på Facebook scorer dårligere hvis gruppen ikke er registrert som en veldedig organisasjon osv.. Endret 8 timer siden av Gabs88 1 Siter
+Espen Ørud Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden Var og kikket på egen kommune der jeg fra vinduet hjemme daglig ser et renn av folk som går tur på en av grusveiene i området. Enten til fots eller på sykkel. Det er ikke mulig å se bort på den den grusveien på noe tid av døgnet når det er dagslys uten å se minst 1 person på tur eller trim. Her scorer man 1/100. Og hele kommunen har ca 12.000 innbyggere. Jeg tror ikke jeg har sett en så dårlig kvalitetssikret kåring på veldig lang tid. Siter
Kjell Iver Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Espen Ørud skrev (21 minutter siden): Jeg tror ikke jeg har sett en så dårlig kvalitetssikret kåring på veldig lang tid. Helt enig. Her er mye blanding av hummer og kanari. I stor grad et forsøk fra storsamfunnet på å presse kommunene til å følge sentrale føringer når det gjelder friluftsliv. En slik undersøkelse kan kanskje brukes lokalt for å sette fokus på mangler i lokal forvaltning. Så sånn sett kan den kanskje ha noe for seg, men oppsummert i ett tall er det bare vas. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.