Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Trenger noen tips og råd til en 111 stillebrenner som ikke brenner helt rent. Det er en gammel brenner fra forsvaret som jeg kjøpte på et overskuddslager. Har lest noen flere tråder på forumet og prøvd rengjøring av brennerkopp og alt av ytre flater. Prøver også Engelsens metode med lavt trykk. Under vises to bilder av brenneren. Det første bildet er rett etter opptenning, da brenner den med en fin blå flamme. Neste bilde er etter noen minutter med drift på lav effekt. Da blir flammen rødere. Virker som at den brenner dårligere når den blir varm. 

Jeg fyrer med Blåtind tennvæske, men har også prøvd fritidsparafin fra FK. Men så ingen forskjell. Er det samme dyse på disse som på bråkebrenneren? Siden jeg har prøvd å bytte dyse med en bråkebrenner jeg har og det hjalp heller ikke. 

Skulle gjerne hatt den til å brenne litt ordentlig siden jeg tenker å bruke den til teltfyring i vinter. Og man blir jo helt koko av å høre på en bråkebrenner i lang tid. 

IMG_0756.thumb.jpg.2fc3652978b5583bef303eed7fa52cce.jpgIMG_0758.thumb.jpg.e9e1bc259a9b74d4010dec7fb88821ac.jpg

Annonse
Skrevet (endret)

Etter mitt skjønn er ikke dette forurenset brenning, men heller tendenser til underbrenning. Trolig lekkasje under "klokka".

Mikrohull i kveilen som skal gassifisere mistenker jeg. 

Endret av frankdrebin
la til "klokka" for å tydeliggjøre hva og hvor jeg mente
Skrevet

Men burde det ikke da kommet gass eller parafin ut av det hullet når jeg åpner ventilen?

Eller kommer det parafingass ut under klokka, annet enn det som skal komme ut av dysa?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.