Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til vanntette lave tursko - La Sportiva Ultra Raptor GTX duger ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt La Sportiva Ultra Raptor GTX de siste årene, som er en lav tursko, men selv om de har goretext, så er de ikke vanntette i det hele tatt. De blir våte inni selv om en bare går i vått gress - og selv om de er nye. Jeg trodde det var noe galt med mine, men fikk nye sko og akkurat samme problem. Har hatt flere av disse og ingen har vært vanntette. Har noen Crispi Valdres fjellstøvler og de er gode og vanntette, men kan ikke gå med så høye sko hele tiden.

Trenger tips til lave tursko som jeg kan bytte ut La Sportiva-skoene med. Selve skoene er gode - men nå er jeg lei av å bli klissbløt bare av å gå litt i vått gress.

De to viktigste kriteriene er at de har godt grep, og at de er vanntette. 

Annonse
Skrevet

Sikker på det ikke er kondens eller noe sånt du kjenner på? Jeg bruker merell moab og det ble solgt som vanntette sko. Ble alltid våt på bena men det er kondens eller noe tror jeg. Tok å spyla de i dusjen mens jeg hadde hånda nedi og da ble jeg ikke våt.

Skrevet

Sikker på det ikke er kondens eller noe sånt du kjenner på? Jeg bruker merell moab og det ble solgt som vanntette sko. Ble alltid våt på bena men det er kondens eller noe tror jeg. Tok å spyla de i dusjen mens jeg hadde hånda nedi og da ble jeg ikke våt.

Skrevet
2 minutes ago, fjellræv said:

Ja, det er ikke kondens. Føttene er klissvåte, og det begynner med en gang jeg går f.eks. i vått gress.

Ser at det er noen tester som kan gjøres - f.eks. sette de i vann og se om de lekker - men disse testene tar ikke i betrakning at en går med dem. Når en går med sko, så strekkes de og utsettes for ytre påvirkning. Det er da de må være tette.

Skrevet (endret)

En grei test av Gore-Tex membran er å fylle helt tørre sko (viktig) med vann, uten å søle utenfor og vente 30 min eller mer for å se om noe av vannet pipler ut på utsiden.

Det blir ganske tydelig om skoene er "vanntette" eller ikke med denne testen.

Edit: Svarte nesten helt likt som over her ja. Likevel greit å ha gjort testen om man er i tvil hvor problemet ligger.

Endret av sneakyowl
Skrevet
Just now, sneakyowl said:

En grei test av Gore-Tex membran er å fylle helt tørre sko (viktig) med vann, uten å søle utenfor og vente 30 min eller mer for å se om noe av vannet pipler ut på utsiden.

Det blir ganske tydelig om skoene er "vanntette" eller ikke med denne testen.

Se mitt forrige innlegg. Jeg trenger ikke teste om skoene er vanntette når de ikke utsettes for belastning. De må være vanntett når jeg går med dem. Og det er de helt tydelig ikke. Og ingen La Sportiva-sko jeg har hatt av denne typen har holdt tett. Men mine Crispi Valdres fungerer helt utmerket og holder meg tørr på beina.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.